tirsdag 27. oktober 2009

Litt mer om hakking…

… men først en kort oppdatering om Featherweighten min, som jeg har mast om så lenge. Nå er den ferdig – hurra!!! Jeg er mest fornøyd med at jeg faktisk har greid å bli ferdig med den – jeg får sjelden ferdig noe som er større enn en lue på under et år. Denne tok en måneds tid. Garnet er supert å strikke med – Shetland Soft fra Malsen og Mor. Det blir mer av det.


Jeg trodde jeg skulle blitt kjempefornøyd med den – den er strikket ovenfra og ned og prøvd og tilpasset underveis, men etter å ha felt av siste maske, var jeg bare sånn passe mellomfornøyd, merket jeg. Det var noe med passformen. Nå er den vasket og klappet litt på, så får vi se hvordan det går når jeg prøver den i morgen. Det blir nok et eget innlegg etter hvert. Synd dere ikke kan se fargen ordentlig på skjermen – den er så nydelig melert i mørkebrun og sort. Jeg skylder på det merkelige høstlyset - som forvrenger alle farger. Jeg er litt småforelsket i den fargen.

Ruth lurte på dette med hakkenåler, og siden de fleste ikke har hakket siden barndommen, kan jeg komme med en liten oppdatering. Her er et slags historisk tilbakeblikk fra mitt ståsted.

Da jeg lærte å hakke av Kjære Mor tidlig på 70-tallet, brukte vi en lang hakkenål i metall, med krok i den ene enden og plastknott i den andre. Du kan si den lignet på en krysning mellom heklenål og en lang strikkepinne (av det som kalles ”rette pinner” på strikkespråket, du vet – de som kommer i par). Den var litt tung, særlig hvis du hakket store plagg, og man fikk lett vondt i håndleddet/armen. Den gangen hakket vi bare flate ting, som skjerf, grytekluter o.l.

Da jeg gjenoppdaget hakkingen på 90-tallet, var det kommet lette bambusnåler, og det var en stor forbedring. I tillegg hadde man begynt å hakke rundt, for eksempel luer og halser, og da fikk hakkenålen krok i andre enden også. I begynnelsen skjønte jeg ikke dette med rundhakking, men det er enkelt:
Når du hakker frem og tilbake, masker du opp mot venstre, og masker av tilbake=mot høyre. Det er vanlig å hakke med én farge, men hvis du vil, kan du gjerne slå deg løs med to.
Når du hakker rundt, masker du som vanlig opp mot venstre, så snur du arbeidet og masker av med andre enden av nåla – og siden du har snudd, blir det jo mot høyre. Snedig. Her trenger du én tråd til hver ende av nåla, for eksempel hvitt og grått, som jeg bruker her. Det finnes helt sikkert gode tutorials på nettet, om man leter.
Ulempen med de rette bambusnålene fra 90-tallet, var litt mangel på system på størrelser og merking av nålene. Kanskje ikke så nøye, for det fantes ikke så mange oppskrifter heller, så det ble å prøve seg frem.


Det ble aldri noe schwung over hakkingen min i forrige århundre. Men i fjor gjenoppdaget jeg hakkingen på ny. Nu til dags, hvor man nesten drukner i fint og fancy utstyr av alle slag, har selvsagt hakkenålene blitt enda bedre. Nå er hakkenålene som rundpinner til strikking, med én nål i hver ende av en kabel. Lett å hakke med og mye bedre for hender og armer. Mine er fra Harmony Wood og er kjøpt hos Du Store Alpakka. Eller heter det Symfonie Wood nå? Eller KnitPro?? De kalles litt forskjellig rundt omkring, har jeg registrert, og jeg har ingen anelse hva som er korrekt akkurat nå, akkurat her. De har visst ulike navn i ulike land og verdensdeler også. De er ganske dyre, men litt skal man jo unne seg i ungdommen. Kan også kjøpes hos Stäkets Hantverk – da kalles det kroknålar. Hun som driver nettbutikken, Eva i Stäket, hakker mye selv og skriver om det i bloggen sin. Skal du hakke flatt, bare skrur du av den ene nåla og setter på en sånn rund skive i enden av kabelen.


Nå følger hakkenålene samme størresesystemet som heklenåler, og det er jo en fordel når man skal hakke etter oppskrift, særlig luer og større plagg som gjerne bør passe til hodet eller kroppen det skal sitte på. Nummeret er stemplet på hakkenåla, men blir raskt slitt av. Da lærte jeg følgende geniale triks av Stella, hakkeeksperten hos Du Store Alpakka – nemlig at hakkenålene kan måles med et vanlig strikkepinnemål – finn et hull som passer og du har funnet riktig størrelse. Det kan ofte være vanskelig å se størrelsen med det blotte øye, men her var altså løsningen. Det gjelder imidlertid bare for Harmony Wood-nålene, ikke Clover og Inox og andre, jeg har testet.

Dette var antakelig et nitrist og helkjedelig innlegg for de som ikke bryr seg om hakking, men de har sikkert ikke lest helt ned hit heller. Et innlegg for spesielt interesserte, kan man vel si.Marit lurte på dette med garntykkelser, som jeg nevnte under min hyllest til tweedgarnet her forleden. Det kan jeg skrive litt om i morgen. Det er nemlig ganske interessant – for spesielt interesserte!

5 kommentarer:

  1. AHA! - sa jeg nesten. Jeg må sette meg ned med garn og krok å prøve. Det er det jeg må.

    Jeg har bare en krok, men kan vel alttids skaffe meg en til om jeg får dette til. Det blir vel som med englemaskene - det KOMMER til meg en mørk og søvnløs natt. ;)

    Takk for forklaringen. Du er jo en knupp.

    SvarSlett
  2. Hehe, ja nå oppklarte du et mysterium for meg gitt. Jeg fikk noe rart i en swap en gang, en rundpinne med heklenål i hver ende... Hun som sendte er fra Portugal, ikke særlig god i engelsk (det er ikke jeg heller) og forsøket på å finne ut hva dette var strandet. Hun kalte det Portugisisk strikking. Men - det er sikkert det du beskriver som hakking vil jeg tro - jøss nå må jeg jo nesten prøve :-) Og det skal bli spennende å se jakken ferdig på deg. Den ser lekker ut, og fargen på garnet høres herlig ut!

    SvarSlett
  3. Aha, eureka, her lærte jeg masse en mandagskveld på surfing i bloglandia. Takk.

    SvarSlett
  4. Det er alltid stas med litt "sær" informasjon om det man synes er stas. Og siden jeg er hektet på håndarbeid etc, er forresten ikke særlig bevandret i hakking må jeg innrømme, så kommer slik informasjon godt til nytte. For det er som kjent ikke godt å vite hva man blir spurt om neste gang man spiller Store Norske eller Trivial Pursuit ;-) Det er jo ikke alle som går rundt og husker at trællen til Håkon Jarl het Tormod Kark...

    Jeg gleder meg allerede til innlegget i morgen om garntykkelser. Da blir nok flere utfordringer en sagablott :-)

    SvarSlett
  5. Hakking har jeg aldri lært meg, men kanskje en dag?
    Jeg gleder meg til innlegget ditt om garntykkelser,ikke sært i det hele tatt. Jeg liker å lære:)

    SvarSlett