lørdag 10. oktober 2009

Flere mysterier (en 3-4 stk)...

Livet er i seg selv et mysterium. Jo lenger jeg lever, jo mer mystisk blir det. Det mest mystiske akkurat nå er:

1. Tomatene
Her er restopplaget av årets tomathøst - de ligger til modning i diverse vinduskarmer og blir gradvis røde etter hvert. Men det er én ting som forblir et mysterium for meg:
Hva er det som bestemmer hvilken tomat som skal modnes først? Det er alltid én av tomatene i klasen som blir rød før de andre - og det er ikke alltid den største. Det virker helt tilfeldig. Hvor er styringsmekanismen? Ligger det i genene? Jeg forstår ikke dette - meget mystisk!


Hjerteskålen har jeg kjøpt brukt i Gamlebyen i Fredrikstad, de to andre skålene er fra Zanz i Lillestrøm. Tomatene er fra egen hage. I morgen blir noen av dem tomatsalat.

2. Fuglebading
Et av livets virkelig store mysterier er: HVORFOR ER IKKE KAMERAET DER NÅR DU TRENGER DET MEST? (Foto-fritt avsnitt).

I går så jeg en fugl som badet! For mange år siden kjøpte vi et fuglebad på Koster - et fint lite fuglebad som pynter opp i hagen. Det har stått der sommer etter sommer, men det kommer aldri noen fugler og bader. En og annen sommerfugl har duppet tærne, det er alt. Men i går, lenge etter at årets badesesong er avblåst, kom det en liten tass. Det var syv grader ute, fuglebadet var fylt av grumsete regnvann, og jeg satt innomhus med en god, varm kopp te og hutret.

Da kom det en liten tjukkas, en virkelig lubben og god rødstrupe, fra det store intet og hev seg uti. Og det var ikke noen liten dukkert, som man skulle forventet temperaturen tatt i betraktning, men et laaangt, godt bad. Det er nesten ingen fugler her, bare skjærer som bråker rundt i hagen og skremmer vekk alt som heter småfuggel. En og annen spurv holder til i hekken, men de gjør ikke mye av seg. Det er første gang i mitt liv at jeg ser en rødstrupe. Han hoppet omkring, stakk hodet nedi og spant rundt som en hjulvisp, ristet på seg, stakk vingene nedi og vispet noen runder til, så hodet, så vingene igjen, mange runder. Vannpsruten sto langt utover hellene. Det var tydelig at det var godt. Etter en fem minutters tid i isbadet, spratt han opp på kanten, ristet fornøyd på fjærene og forsvant sprettent inn i hekken. Morsomt!

Hadde jeg beveget meg bort for å hente kameraet, ville jeg nok ha skremt fyren vekk fra årets spa-opplevelse, så det ble dessverre ingen bilder. Heretter skal jeg være klar på avtrekkeren døgnet rundt - alltid beredt! Det er et mysterium at jeg ikke har tenkt på det før :-)

3. Mystiske sokker
I forrige uke gikk startskuddet for sokkemysteriet til Through the Loops. Det er designeren Kirsten Kapur (hun med Ulmus-sjalet) som står bak Through the Loops. Sokken har hun delt i fem deler, og hver uke i Socktober strikker vi én del. Første del var the cuff, eller "mansjetten" = vrangborden. Da så sokkene sånn ut:


Denne uken strikket vi andre del, som er the leg - og hva skal vi kalle det på norsk?? Nå ser sokkene sånn ut:


Oppskriften er detaljert og enkel å følge - som de fleste amerikanske oppskrifter er. Jeg strikker etter diagram, og da blir det jo enda enklere. Hver del er unnagjort på noen timer, så det er ikke for sent å kaste seg ut i det nå. Neste torsdag kommer oppskrift på hælen - som enn så lenge forblir et av livets mysterier.

4. Julemysteriet
Det er enda lenge til jul, heldigvis, men for gradvis å bygge opp en god julestemning, meldte jeg meg på Jule-sy-mysteriet til 9na. Sympatisk av 9na å ta dette nå, og ikke midt i det verste julestria! Likevel er jeg bakpå allerede fra start. I går fikk jeg migrene og i dag har jeg jobbet og i morgen skal jeg se Sønnen spille fotballkamp. Jeg har kuttet opp alle bitene, og er ganske fornøyd med meg selv. Resten får jeg bare ta etter hvert. Bedre sent enn aldri!

Ha en fin søndag!

9 kommentarer:

  1. Lykke til med mysteriene dine! Hva slags garn bruker du på sokkene? (Det ser ikke altfor tynt ut, kanskje jeg skulle kasta meg utpå jeg også..?)

    SvarSlett
  2. Herlig innlegg.
    Jeg lurer også på det med tomatene. Når de henger ute på planten er det kanskje en tomat som har gunstigere vekstvilkår enn de andre, den får kanskje mer lys, og har det godt og lunt kanskje, gjemmer seg i mellom søsknene sine liksom? Men inne på kjøkkenbenken har den kanskje ikke samme gunstige mikroklima, så da er det den som hadde nest beste forhold ute, som plutselig går av med seieren og blir rød først?

    Kameramystikken deler jeg også, men man kan da ikke ha kameraet rundt halsen når man støvsuger for eksempel? For da jeg støvsuget for en stund siden spratt det fram en mus (iiik...) og den kunne jeg jo tatt bilde av hvis speilrefleksen hadde hengt rundt halsen (sånn er det når man har tre hunnkatter som liker å fange mus og iker å ta dem med inn til oss, men som selv helst spiser friskies og sånt fra rimi).

    Det sokkemysteriet ditt ser kjempefint ut og sånne gåter er morsomme. Jeg tror jeg skal holde igjen mot lysten der nå, vi får se, vi får se, det kribler litt i strikkemusklene nå...

    Jule-sy-mysteriet, ja! Det ble kjempemystisk at så mange ble med, utrolig morsomt...!

    SvarSlett
  3. Vilken tur att livet är fullt av mysterier och överraskningar - hade varit bra tråkigt annars.

    SvarSlett
  4. Nå fikk jeg veldig lyst på tomater!
    Sokkene ser spennende ut! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!=D

    SvarSlett
  5. Ja livet er i seg selv et mysterium - men akkurat det med tomatene tror jeg at jeg vet svaret på, det foregår ved loddtrekking!

    SvarSlett
  6. Jammen har du mye å gruble på :-) Tror ikke jeg kan gi deg så mange svar jeg, men tomatene ser iallefall kjempegode ut. Så ergelig at du ikke hadde kamera i nærheten så du fikk foreviget fuglen, det var sikkert julebadet som ble tatt siden den var så grundig. For å bade nærmere jul enn dette, gjør vel selv ikke fuglene :-) Sokkene dine blir lekre, gøy med slike mysterier som ikke er kjempestore. Og jeg venter spent på quiltemysteriet ditt. Nå har jeg jo sett hos 9na hva det ender opp som og jeg må si jeg er aldri så lite misunnelig på de som klarer å sy dette. Jeg har nemlig også lyst på slike :-)

    SvarSlett
  7. Noen fine mysteriesokker du holder på med. Jeg får aldrig med meg alonger eller mysterier jeg men det hade vært artig å bli med en gang. Quiltemysteriet ser og kjempefint ut, har vært og sett på 9na sin side. Had eønsket at symaskinen min var iorden.
    Lykke til videre og ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  8. Hihi det er mye man kan fundere på, og mange uløste mysterier. Hvorfor man får grått hår feks, hva er vitsen med det?
    Sokkene ser ut til å bli tøffe, gleder meg til å se de ferdige.
    Ha en fortsatt fin kveld :)

    SvarSlett
  9. Hei igjen
    Hm, litt urettferdig da at noen har brukt opp sitt når de er rundt 30 år, og andre har til de er over 40 ;)
    Bra at vi får kjøpt påfyll i butikken ;)

    SvarSlett