tirsdag 20. oktober 2009

Skeive og mystiske...

Det er det samme for meg hvordan sokkene ser ut, egentlig, bare de sitter godt på foten. Det er første kriterium. Derfor liker jeg sokker med vrangbord eller annet ribbemønster best. Men vrangbord er jo kjedelig å strikke i det lange løp, særlig når du er slektens eneste sokkestrikker for tiden. Så derfor desto bedre når noen finner opp og deler nye sokkemønstre - i dette tilfellet Tone M. Jeg har strikket hennes Skeive sokker før, og liker dem veldig godt. Denne gangen ble det et par i bursdagsgave til faren min, i koksgrå Perfect fra Sandnes. Det går med drøye to nøster. Pinner 3,5. "Hver mann sine striper" er et greit prinsipp å strikke etter, da er det lettere å sortere sokkene.

Jeg ble veldig fornøyd med det første paret jeg strikket, og det er Mannen også. Tror disse skal bli like godt mottatt. Og de er så raske å strikke!


Og slik ser Mysteriesokkene ut etter tredje runde (jeg har skrevet mer om dem her og her). Oppskriften fra Kirsten Kapur er enkelt og oversiktlig. Nå er jeg ferdig med (1) vrangborden, (2) benet/leggen og (3) hælen. På torsdag kommer oppskrift på (4) foten, og neste uke strikker vi (5) tåa. Vi er nesten 500 som strikker i kor, ser jeg på Ravelry. Morsomt!

Jeg strikker i Regia Silk på pinner 2,5, i en nøytral farge for at mønsteret skal komme frem. Har aldri prøvd dette garnet før. Det er deilig og mykt, men litt slapt. Det vanlige Regia-garnet har en mye bedre spenst, og egner seg nok bedre til sokker. Men silke-utgaven er sikkert deilig til vanter, og jeg har sett at mange strikker sjal av det. Det skal jeg notere meg bak øret.

Jeg bobler over av inspirasjon for tiden. Da PC-en sloknet i forrige uke, var det kanskje et tegn? Det er simpelthen for mye fint å se på bloggene rundt omkring og på Ravelry. Jeg er lett påvirkelig og uten viljestyrke, og har lyst til å strikke ALT. Det er nesten så jeg blir glad når jeg ser noe jeg ikke liker, så slipper jeg i hvert fall å lage det! Nå skal jeg prøve å gjøre ferdig det jeg har på pinnene. Det er ganske mye.
Trur eg.......

9 kommentarer:

  1. Kjempefine! Høres ut som et spennende prosjekt og sokkene ser gode ut!
    Ha en toppers dag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Kos deg i den kreative og produktive "boblen",
    og ha en FIN DAG! :)

    SvarSlett
  3. Fine altså. Lekre og de ser gode ut.

    SvarSlett
  4. kjempefine! når jeg lærer meg å strikke sokker, skal jeg jammen strikke et par slike:)

    SvarSlett
  5. Enda mere sokkeinspirasjon fra deg. Jeg må også ha sokker som sitter der de skal, dessuten må de være varme. Ikke noe nylon og acryl her, takk. det er bedre å strikke nye når de blir for slitte.

    Gleder meg til å se fortsettelsen på mysteriet.

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  6. De skeive sokkene ser gode ut å ha på seg. Jeg har planer om å strikke de etterhvert jeg også.
    Mysteriesokkene vokser ser jeg, de ser stilige ut.
    Ha en fin uke videre, klem ;)

    SvarSlett
  7. De så veldig gode ut!Nå kan vel vinteren bare komme;)

    Ja, du har helt rett at dess mer stæsj på bloggen - dess tregere går det. Jeg fjernet masse for en stund siden.
    Veldig grei bakgrunnsfarge på bloggen din.

    SvarSlett
  8. Hei!
    jeg har også kikket på de skeive sokkene noen ganger, har tilogmed printet ut oppskriften. Men jeg har ikke kommet lengere..., selv om jeg har store planer om å strikke de.
    Men som du så fint skriver så er det så mye som frister..., både på blogger og "raveleriet"!
    Jeg tror jeg bobler litt over jeg også... :O)
    De derre mysteriesokken så flotte ut!

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  9. Jeg har disse liggende i "kø". Jeg er vel litt som deg tror jeg. Jeg vil strikke ALT og gjerne ha det ferdig samme dag, sånn at jeg kan strikke mer. Umettelig. Men så slipper jeg jo husarbeid og sånt vrøvl - for det har jeg slettes ikke tid til.

    Mysteriesokkene ser flott ut.

    PS. Prøvelapper? Er ikke det bare for pyser?

    SvarSlett