søndag 4. mai 2014

Vil bare strikke sokker...



Nå vil jeg bare strikke sokker.
Og så jeg som har en jakke og en genser å gjøre ferdig, et par-tre tepper og to sjal... hjælp.
Sokker er så deilig avslappende og ukomplisert - og garnet er så fint. Cascade Heritage Handpainted fra strikketreffet sist helg, og fargen er som vanlig mye finere i virkeligheten enn på bildet - dyp, dyp blå med lilla hist og pist. Oppskriften er fra Bittamis sokkebok. Mer om det når sokkene blir ferdige.
Alt det andre får bare ligge - nå vil jeg bare strikke sokker.


Mer blått - bittesmå forglemmegei fra Annepålandets smårufsete hage. Sjekk hvordan naturen fikser dette med farger - vidunderlig vakkert blått, knall gult blikkfang for å lokke til seg biene, og litt behagelig hvitt som binder det hele sammen. Finere blir det ikke!
Er du interessert i farger, anbefaler jeg Johannes Ittens fargelære - begynn for eksempel med å google Johannes Itten's color theory. Om proporsjoner og intensitet kan du lese her, om kontraster her. Ittens fargehjul er litt mer detaljert enn det vi er vant til (du kan se det her) - jeg lærte om det da jeg drev med lappeteknikk (quilting) i mitt tidligere liv, og har hatt mye nytte av det siden. Jeg hører mange si at de syns det er vanskelig å velge farger på garn, da kan fargehjulet være til god hjelp.

Ha en fin, ny uke!

13 kommentarer:

  1. Kjenner godt til den følelsen, å bare ville strikke sokker! Gleder meg til å se det ferdige resultatet, nydelig farge:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er "Motorsyklistens pensokker" - enkle og greie :-)

      Slett
  2. Nydelig farge på garnet ditt! Det blir lekre sokker! Skjønner godt du legger alt det andre til side. Det går an å prøve å etterligne naturen, men som oftest kommer vi til kort.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Ja sokker er superkjekk strikk! Jeg tok endelig pinnene fatt og fikk prøvd meg jeg og. Det resulterte i mange par på rappen og en ny dille! Perfekt kveldsstrikk foran tv'en syns jeg. Nydelig farge du strikker med:)

    Ha en flott søndagskveld!

    SvarSlett
  4. Skulle ønske det var alt jeg ville strikke også. Det er nemlig det eneste jeg BURDE strikke nå (tovet og brukt i hjel ALLE sokkepar)... men da det er et "must" så klarer jeg det ikke, begynt på flere par... Fryser til og med på beina...
    Fargen var kjempe fin og mønsteret blir flott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men snart er det sommer, så det har ingen bråhast ;-)

      Slett
  5. Super smuk farve på sokkegarnet. Åh ja, mon ikke vi eller mange af os kender den følelse? Jeg ville også nyde at sidde med et par sokker, men først skal sommertrøjen til ældste barnebarnet strikkes færdig og ponchoen til mig selv. Mon jeg kan dy mig, når Bitta's sokkebog lander i min postkassen?
    God aften :-)

    SvarSlett
  6. Så fint mønster på de sokkene! Og fargen var jo bare lekker :)

    SvarSlett
  7. Sokkestrikking er balsam for sjelen ;)
    Fargen ser fantastisk ut på bildet så en kan jo bare tenke seg hvor bra den egentlig er.
    I helgen var vi på hytta og alle blå blomster vi så trodde maken var forglemmegei, haha. Nå har jeg vist ham bildet ditt. Vi kan håpe han har lært nå ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får hilse ham og si at det er de aller minste blå blomstene!
      De ser ikke så små ut på bildet her - jeg har testet makroen på det nye minikameraet mitt :-)

      Slett
  8. Nå er det lenge siden jeg har strikka sokker, men kjenner at det kanskje kunne vært artig å strikke et par igjen : ) Jeg fant et par nøster Sterk, og det er jo perfekt sokkegarn ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Herlige bilder, både av sokken og forglemmegeien! Jeg er helt enig, sokkestrikking er bra for sjelen:))

    SvarSlett
  10. Bare strikk sokker du!!! Disse ser skikkelig fine ut!!! Jeg er glad flere tar til orde for fargehjul og bruk av farger!!!!!

    SvarSlett