mandag 5. mai 2014

Det første møtet...


Under en stokk ved tjernet traff jeg årets første padde. Den var ikke så meddelsom, og hadde tatt på seg kamuflasjefrakken.


Den var padde sur, faktisk.
Jeg tenkte den kanskje ville hoppe rett i synet på meg, der jeg hang over stokken og tok bilder.

Men nei, padder hopper ikke, de labber bedagelig av sted. Meget langsomt, ett skritt om gangen. Det er frosker som hopper.

Visste du at padder kan bli over 30 år gamle? Bufo bufo heter de på latin. Det finnes bare en art av paddefamilien i Norge, den kalles nordpadde, eller rett og slett bare padde.

Jeg har alltid hørt at man ikke skal ta på padder, for vortene er giftige. Jeg trodde det var bare tull, men det er sant. Padda kan skille ut et giftig stoff fra kjertler flere steder på kroppen. Den stikker ikke av når den blir redd, men blåser seg opp for å se stor ut og går rolig vekk. Det var nok det som skjedde med padda "mi", den skulte bare overlegent på meg med de gule øynene og tok et par late skritt.

Mens frosker overvintrer i vann, overvintrer paddene på land, og de tilbringer også mye av livet på land. Vi har rett som det er padder i hagen, men de kommer først litt utpå sommeren. Der tilbringer de dagene under blader og kvist og kvas, og labber seg en tur utpå kvelden når det har blitt mørkt. Jeg ville nok heller hatt pinnsvin i hagen, men man får ta det man får. Padder spiser for det meste insekter, men jeg skulle ønske de spiste snegler også. I så fall må de gjerne få bo i hagen min i sommer.

Ha en riktig fin mandag!

9 kommentarer:

  1. Så har jeg lært noe i dag også! Jeg var lite oppdatert på padder. Her er det klart for frokost.

    God mandag til deg!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er alltid noe nytt å lære! Jeg syns det er veldig gøy med quiz, og da kan det jo komme til nytte å vite hva Bufo bufo er for eksempel :-D

      Slett
  2. Enda et morsomt og lærerikt innlegg på bloggen din ;)
    Men hør her: jeg har hørt at frosker, padder, pinnsvin og noen fugler (bl.a. kråker og skjærer) spiser snegler!! Kanskje du kan lage en liten krok i hagen som tiltrekker seg pinnsvin. De er jo så søte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var oppløftende nytt! Vi ble nemlig invadert av snegler i fjor. Jeg tror ikke det finnes pinnsvin her i området i det hele tatt, dessverre. Så jeg får nok nøye meg med padder og skjærer - dem er det nok av. Selv om jeg hadde foretrukket pinsvin :-)

      Slett
  3. Flotte bilder, men du så stygg padde!
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Padda er ikke noen storsjarmør akkurat...

      Slett
  4. Dette visste jeg ikke om padder.. Har jo hørt at de er giftige, men trodde faktisk ikke noe på det..
    Flott bilde du har fått av den, men jeg kjenner jeg grøsser altså!! Klarer ikke å like dem!!! Usj..
    Men de hopper iallefall ikke... Frosker som kommer på sensommeren og spretter rundt beina på en når man går seg en tur på kvelden, det er vel det verste jeg vet!!! Nei, da møter jeg heller elgkuer med kalv!!
    Håper du får en herlig uke :)

    SvarSlett
  5. Er noen ekle kryp du har gitt husrom til. Helt greit, alt har sin plass i "kjeden" og hører til. Men jeg er glad for at padda ikke har funnet oss. En liten fobi der...
    Strømpestrikking er gøy. Bombe, men der er jeg også. Har vært på loftet og hentet restegarn og skal legge opp til enda et par. Er blitt mange luer og sokker i vår. Den siste lua var ferdig i går, stripelua til Monstermønster.
    Her blir regn utover i uka, artig etter gammelt.
    En fin mandag til deg også.

    SvarSlett
  6. Hele, nå vet jeg litt mer om padder ja. Skal kikke litt mer etter neste gang jeg er ute på tur. Ha en fin uke videre:))

    SvarSlett