onsdag 21. mai 2014

Ved tjernet...


Tinka startet badesesongen allerede før påske. Det er bare Tinka, russen og noen badegale jyplinger som bader nå. Her om dagen spurte jeg noen gutter i vannskorpa hvor kaldt det var i vannet. - Rundt 15 grader, mente de. Altfor kaldt for meg, men Tinka syns det er akkurat passe. Helt fra isen gikk, har hun hatt sin egen, private Rusken-aksjon ved tjernet. Alt av pinner, rusk og rask som flyter i vannkanten plukker hun opp med stor iver og presisjon.


Hei! Har du noe søppel som skal plukkes? Ordner det jeg, vettu. Bare si fra!


Forfriskende med en svømmetur! Jeg har prøvd å forklare Tinka at det er lettere å bære en pinne midt på enn i den ene enden, det har med likevekt å gjøre. Men hun er ikke enig. Og det er jo tross alt hun som har erfaring med saken - jeg pleier ikke å bære rundt på pinner på den måten.


Tinka tar alle størrelser - litt tømmerfløting setter en ekstra spiss på svømmeturen.


Her om dagen traff hun en frosk. Frosken var under vann, mens jeg var over vann, det er derfor bildet ble litt uklart. Frosken var ikke sjenert i det hele tatt, den svømte bort til Tinka for å ta en nærmere titt på de hårete beina som stod plantet midt i dens habitat. - Hva gjør hun her? tenkte nok frosken.

Tinka pirket borti frosken med labben. - For en raring. Hva gjør den her - i mitt badevann? tenkte hun kanskje. De studerte hverandre nøye - vennlig, men nysgjerrig. Kanskje kom de til at det var plass nok for dem begge, for frosken snudde bedagelig og beveget seg ut mot dypet igjen, mens Tinka tok seg en svømmetur. Et eksempel til etterfølgelse - her har mennesket mye å lære.

Så gikk vi hjem, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur. 

7 kommentarer:

  1. Ser jo ganske forfriskende ut med en svømmetur, men er nok ikke like hærig som Tinka...

    SvarSlett
  2. Så nydelig Tinka er:-) Morsomt med hund:-)
    Stall og stue-klem:-)

    SvarSlett
  3. Humre, humre. Det var en koselig historie. Er Tinka på f.book? Kanskje hun utfordrer deg til et bad. Hvis ikke du bader, så må du betale "bot" til f.eks. Kreftforeningen. Bilde nr. to viser tydelig at hun er litt avventende, og kanskje litt skuffet...
    "Pinnehunder" kjeder seg aldri. Snakker av erfaring her.
    Fin utgang på møtet mellom Tinka og frosken, ulikt utseende og personlighet. Gjensidig respekt, så gikk det bra. Det funker det!
    Overskyet her idag, men bare en byge. I morra smeller det! Ha det fint.

    SvarSlett
  4. Hehe :) Så morsomt skrevet, og Tinka er virkelig en personlighet. Ser ut som hun trives med å være bloggstjerne!

    SvarSlett
  5. Så skjønn :) Du må jo forstå at hun klarer dette med pinner selv!! :)
    Herlige bilder :)
    Håper du får en koselig kveld :)

    SvarSlett
  6. Du har den søteste Tinkahund. Tenk å være så glad i å bade, da!
    Nå passer jeg hund igjen. Vi har nettopp gått morgentur, men nå vil han ha ball-lek.....mens jeg heller ha en stor, varm kopp kaffe, sukk!

    SvarSlett
  7. Min hund er også enig i at pinner skal bæres i den ene enden;)

    SvarSlett