tirsdag 6. mai 2014

Se opp!

På denne tiden av året anbefaler jeg alle å SE OPP - det er jo så mye vakkert der oppe i det høye!


Sist søndag var vi i Botanisk hage i Oslo. Der blomstrer kirsebæralléen - det er et fantastisk skue.



Kaskader av hvite blomster - og over det hele, knallblå vårhimmel med hvite skydotter. 
Her passer det utmerket å gå med nesa i sky. Norsk vår, dere, det finnes ikke maken!


Magnoliaen blomster fortsatt. Litt på hell, men like besnærende vakker.


Oslos skyline gjennom lønnetreet. 
Den er jo ikke så ruvende, akkurat, men lett gjenkjennelig.


Det behøver ikke være blader på for at det skal være staselig og flott!
Botanisk hage har mange avdelinger - Arboretet er min favoritt,
det er stedet for oss som er glad i trær.


Det er ikke bare Grunnloven som er 200 år i år. Botanisk hage har også 200 års jubileum. Det blir feiret med flere nye avdelinger og utstillinger - og mange nye benker! Jeg elsker jo parkbenker, og kunne skrevet adskillige blogginnlegg om dem. Men ta deg heller en tur selv, om du har muligheten. Botanisk hage er en perle i byen - ikke så stor, men veldig sjarmerende.

12 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder! Jeg kom egentlig inn for å hilse på padda, men så hadde du blogget igjen. Botanisk hage er i sannhet en perle, og jeg bor ti minutters gange unna. Ting skjer fort nå om våren, så dette hadde jeg ikke fått med meg. Det blir vel ikke så fint vær fremover, men må få tatt en tur og sett!

    Hurra!-sokkene dine var helt herlige, de kommer vel på bloggen? Jeg har forresten nettopp strikket ferdig et par sokker etter sokkeskolen din - takk for fine og tydelige instruksjoner. Har strikket sokker før, men flott med sokkeskole likevel!

    SvarSlett
  2. Wow! For noen fantastiske bilder! :)
    Jeg har faktisk aldri vært der, skamme meg skulle jeg vel jeg er jo fra Drammen...
    Men ser jo at jeg kunne tilbrakt dager der inne både med og uten kamera :)
    Enig med deg, parkbenker, det er noe helt spesielt med dem, kan faktisk ikke forklare det!
    Tar meg gjerne en tur når jeg er på de kantene, men du må gjerne skrive noen innlegg om de. Er jo så koselig å lese bloggen din! :)
    Håper du får en fortsatt herlig uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig mange parkbenk-bilder - kanskje jeg må skrive litt om dem, haha ;-)

      Slett
  3. Å så nydelig! Herlige bilder du kan vise oss fra Oslo. Våren er spesiell, det er sikkert.
    Sokker igjen. Det som gjør det ekstra kjekt å strikke sokker nå, er at jeg feller "Stjernetå." Det lærte jeg fra sokkeskolen til Annepålandet. (Vi lærte ikke den på skolen.) Er så behagelig å ha på foten og i skoa. Tusen takk!
    Her putler og regner det litt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv! Hvis du ser i høyremargen her, har jeg strikket sokker av det røde og hvite Sisu-garnet jeg fikk av deg. Det blå hadde jeg selv. Det var brunt Sisu-garn i esken også, det blir også et par sokker sånn litt etter litt :-)

      Slett
  4. Det er bare ein ting å sei, nydeleg!! Våren er herleg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, våren må nytes! I dag regner det...

      Slett
  5. Som popcorn på en snor........så flott!
    Jeg går forbi et Magnoliatre, på vei til jobb. Vel, nå er det avblomstret. Men det er et flott tre med BLOMSTER på, helt fantastisk.
    Herlige bildet du har tatt av padda. Jeg synes padder og frosker er skjønne. De er sånne urdyr.
    Og du strikker sokker du også.......jeg er kommet litt bakpå nå, men jeg var så godt igang. Men et par sikker i mnd dette året, så må jeg ta meg selv i nakken og få det gjort. Selv om det er litt " tvang" så er det morro. Ja, jeg er litt rar...... ;)
    Her regner det i dag. Men desto grønnere blir det fremover. Nydelig.
    Ha en herlig dag, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja det ligner jo på popcorn, det tenkte jeg ikke på.
      Det beste med å strikke sokker, er at man slipper å skru på hjernen, og det er ganske behagelig en gang i blant... :-)

      Slett
  6. Nydelig sted og nydelig tid på året! Ordentlig vårstemning over disse bildene.

    SvarSlett