lørdag 3. mai 2014

Herbarium...


Herbarium: Samling av planter som er presset og tørket og forsynt med etiketter med norsk og latinsk navn, finnested, dato, opplysninger om voksested og ev andre opplysninger. Plantene ordnes alfabetisk eller etter bestemte botaniske system. Store og viktige herbarier finnes i botaniske museer i de fleste land, dessuten finnes utallige private herbarier. I Norge er det større herbarier i museene ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.


Alle som har gått på skolen, har vel vært borti herbarier. For mange var det en pest og en plage, men jeg hadde stor glede av det.

Det er like fascinerende hver gang, å se hvordan blomstene dukker opp i samme rekkefølge, år etter år. I naturen er det ordning & reda. Her kommer noen bilder fra mitt eget, høyst private blogg-herbarium.



Først kommer hestehoven, Tussilago farfara. Den hører til kurvplantefamilien. Stusselig navn på en sånn liten gledesspreder, syns nå jeg. Først senere på våren vokser bladene frem, og forfedrene våre syntes de lignet på hestehover, derav navnet. Hestehoven trives best i leirjord, og kalles også leirfivel, står det i bøkene, men jeg har aldri hørt folk si annet enn hestehov.

Planten har blitt brukt mot hoste - Tussilago betyr hostefordriver. Den ble enten røkt eller trukket som te. Planten inneholder slim, bitterstoffer og garvestoffer, men hold deg unna om du skulle få ei hostekule - den inneholder nemlig også kreftfremkallende stoffer og brukes ikke lenger som medisinplante.

Nannestad kommune har hestehov i kommunevåpenet sitt. Det er jeg litt misunnelig på - min kommune har bare en strek. Eller to, faktisk. Til gjengjeld brukte de flere tiår på å bli enige om åssen det skulle se ut. Men det har jo ingenting med herbarium å gjøre.

Bildet er tatt i en grøftekant i nabolaget - du kan skimte tjernet "vårt" i bakgrunnen.


Så kommer blåveisen, Hepatica nobilis, og er så vakkert blå at det nesten gjør vondt. Den hører til soleiefamilien. I min grønne ungdom het den Anemone hepatica - forandring fryder. Bladene er vintergrønne, faktisk, og "leverformede", står det i bøkene. Når blomstene visner, bøyer de seg ned på bakken, og frøene, eller nøttene, blir spredd av maur. Blåveis er fylkesblomsten til Akershus fylke.

Slektsnavnet Hepatica kommer fra latinske hepar = lever. Bladene har blitt brukt mot leversykdommer, mot bronkitt og som urindrivende middel.

I gamle dager trodde man at det å spise den første blåveisblomsten man fant om våren beskyttet mot huggormbitt og diverse sykdommer utover sommeren. Det er mye huggorm her jeg bor, men lite blåveis. Jeg vet bare om et eneste sted der noen få planter kommer igjen år etter år - men jeg sier ikke hvor! (Blåveis er forøvrig svakt giftig, så det anbefales ikke akkurat å spise den nutildags).

Blomstene på bildet vokste i naboens blomsterbed, der lyste det så blått at jeg måtte ta et bilde, men nå er det slutt på moroa for i år. Det var fint så lenge det varte!


Så kommer hvitveisen, Anemone nemorosa, det er min favoritt. Hvitveis hører også til soleiefamilien. De første blomstene om våren er ganske stutte - nesten uten stilk. Jeg måtte legge meg flat for å få tatt dette bildet borti svingen her.


En solskinnsdag tok jeg bilder i barndommens hage - der var blomstene høye, slanke og mange. I den varme våren er det hvitveis overalt.


Jeg leste nylig at hvitveis er giftig, og at plantesaften kan gi blemmer og sår. Det var nytt for meg. Men jeg pleier som oftest ikke å plukke blomster - jeg gleder meg over dem der de står. Disse står også i barndommens hage.

Det kan virke som om nesten alle planter ble brukt mot et eller annet i gamle dager. Hvitveisen , for eksempel, ble brukt ved byller, verkesår, revmatiske plager, leddsmerter, tannverk, frostknuter, vorter, fregner, solbrenthet og vanskelig helende sår. Og akkurat som blåveis, ble den spist som vern mot huggormbitt. Nutildags er den kun til fryd og lutter glede.


 Og så kommer alle de andre blomstene, sånn litt hulter til bulter.

Her om dagen kom jeg i snakk med en guttunge som var på vei hjem fra skolen. Mens Tinka snuste fra seg i grøftekanten, ble vi stående og prate om løvetanna, som vokste tvers gjennom asfalten. Vi har akkurat fått asfalt på gangveien vår, det er vi veldig fornøyd med, og nå drev løvetanna og sprengte seg gjennom hele herligheten. Han forklarte meg hvordan det kunne gå til, han hadde nylig sett det på Newton. - Men du, sa han før han gikk, hva drev du med egentlig, inni buskene?

Ja, hva tror du Annepålandet driver med inni buskene nå om våren? Krabber rundt og tar bilder av blomster, naturligvis, med kamera i den ene hånda, en svart bæsjepose i den andre og en våryr snusehund i den tredje, solbrillene på snei og møkk på knærne. Med fare for å bli sett på som en lokal bygdetulling. Våren er vidunderlig, det er bare å nyte!

16 kommentarer:

  1. Hærlig innlegg!! Jeg kaller hestehoven for lergull :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et flott navn på den lille gule!

      Slett
  2. Koseleg å lesa om vårblomstene :)
    Blåveisen er så fin, misunner dere den for den veks ikkje her ;)
    Men hestehov og kvitveis har me masse av, kvitveisen er også min favoritt!

    SvarSlett
  3. Så flott, her hos oss er hvitveisen nesten visnet, blåveis har vi ikke….. håper det er tulipaner igjen til 17. mai, alt kom så fort her i det flotte været vi har hatt. Ha en god kveld!

    SvarSlett
  4. Så sant, så sant! Flott, botanisk innlegg! Jeg er så heldig at jeg har vokst opp under hestehov-kommunevåpenet da! ;-)
    Nyt resten av våren!

    SvarSlett
  5. Jeg har bare hyggelige minner om da jeg samlet planter til herbariumet 1956-1957. Vi fikk en perm i papp som plantene ble oppbevart i. Den permen betydde så mye for meg at den er blitt tatt vare på, sammen med Minneboken, frem til dags dato.Det skjer at jeg må ta en kikk.:))
    På skolen lærte vi at hestehov ikke fantes her. Nå er det masse. Den kom på lastebil med jord- og sandlass fra andre kanter, den gang veien opp til fjellet ble bygget.
    Hva betyr de to strekene i komm.våpenet deres? Vårt er lett å tyde med sine flammer. Trenger bare litt kjennskap til historien om kraft og aluminium. To streker er ikke satt der uten at de har en betydning. Jeg tipper at det kan være furer i jorda etter pløying. Det kom til meg nå, eller er jeg helt på jordet? Hehe.
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns også det var en fryd å lage herbarium, den våren og sommeren jeg drev med det. Navn på blomster og planter fikk jeg inn med morsmelka, og nå lærte jeg enda flere.

      Jo, det kommunevåpenet du, jeg blir nesten litt lattermild hver gang jeg ser det. Det var en stor sak i lokalavisen i mange år, masse diskusjoner frem og tilbake, symbolikk og heraldikk. Og etter MASSE om og men kom de altså opp med TO STREKER - når det er så mye annet fint å velge i!!! Jeg husker jeg ble SÅÅÅÅ skuffet. Tror sannelig jeg skal skrive et blogginnlegg om det kommunevåpenet - og forklare mer om de to strekene :-)
      Ha en fin dag du også!

      Slett
    2. Ja, vi må få en forklaring. Kanskje det var for å sette strek over debatten? Spennende, dette må vi få vite mer om.:)

      Slett
  6. For et informativt og artig innlegg! Du skriver godt!! :-)
    Nyt ditt herbarium og våren i fulle åndedrag!
    Ha en fin søndag! :-)

    SvarSlett
  7. Hyggelig blomsterinnlegg! Jeg syntes også det var morsomt med herbarium. Jeg husker guttene i klassa stønnet og syntes det var umulig å finne sju forskjellig blomster. Men hadde man øynene åpne mot grøftekanten, så vi jo det alle sammen hver dag til og fra skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. SJU slag? Var det ikke 25 da? Eller 40? Jeg husker jeg fulgte med etter som de dukket opp utover våren og sommeren :-)

      Slett
    2. Nei, de var bare sju hos oss. Kunne gjerne vært fler for min del, jeg syntes det var morsomt :-)

      Slett
  8. Så flotte bilder og presentasjon. Ha en riktig god vår videre:)

    SvarSlett
  9. Sådan trevlig idé att göra sitt eget bloggherbarium! Jag har också ett stort intresse för växter i naturen och i trädgården. Hästhov kallar vi i Sverige också Tussilago. Visst är det ett sött namn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tussilago høres mye bedre ut enn hestehov :-)

      Slett
  10. Torhild (i NL)5. mai 2014 kl. 11:01

    Hærlige bilder og beskrivelser :-) Jeg skal inrømme at jeg har aldri engan sett etter om det vokser blå og hvitveis her. Ikke langs veier og kratt for selvom det mye veier rundt om kring er det lite med kratt og vanlig natur, men kanskje i skogen, som ikke engang er lagd av moder natur men av mans hånd de fleste steder…. Men hestehov har vi da ihverfall :-)
    Ha en finfin mandag :-)

    SvarSlett