fredag 2. mai 2014

På strikketreff...

Sist helg var jeg på Projos strikketreff på Slobrua Gjestegård på Skarnes. Dette er en årlig begivenhet man helst ikke vil gå glipp av - her møtes strikkedamer av alle slag til koselig samvær og strikker, skravler og lar seg inspirere. Med på kjøpet følger faglig påfyll og - ikke minst - garnfråtsing i Projos rikholdige garnutvalg. 65 stykker var vi i år - noen hele helgen, andre en dag eller to. Her møtes folk fra alle kanter - Norge, Sverige, Danmark, nord og sør. Noen sa det var niende gang treffet ble arrangert - jeg har vært med på tre av dem. Og jeg kommer nok igjen til neste år også, kjenner jeg meg rett. Og det gjør jeg jo.


Cecilie Kaurin (foran) og Linn Bryn Jacobsen fortalte om boka si - "Hønsestrikk til folket". Artig å lære litt mer om hønsestrikk og hva som ligger bak. Her fikk jeg mange gode idéer, gitt. Hønsestrikk har alltid stått mitt hjerte nær - det passer liksom så godt til tut-og-kjør-strikkingen min og alt restegarnet mitt.

Legg merke til "kulissene" her. På "Hver gang vi møtes" har de stabler med ved i bakgrunnen - her hadde vi stabler med garn. Mye finere og mer fargerikt.


Hønsedamene kunne varte opp med hundediagrammer av mange slag - også cavalierer (på bildet til høyre). Så da må jeg nok strikke meg en Tinkagenser da.


Etter hønsestrikken gikk turen til Silkeveven, som ligger like i nærheten. Veven er bare i drift i sommerhalvåret, men vi fikk komme inn og se. Veldig spennende - en avansert vevstol i flere etasjer og fantastiske silkestoffer. Det er helt utrolig at det går an å veve noe så vakkert.


Silkekokonger og silkeormer. Sprell levende.

Klippe, klippe, sa Ann.

Ann Myhre - bedre kjent som Pinneguri og Sinnasauenes mor - snakket om klipping i strikketøyet. Her var det mange lure tips om hvordan man kan montere kofter. Ingen grunn til å sy i ren ull - det er bare å klippe i vei. Det høres litt skummelt ut, men det er helt sant.


Her har vi damene som står bak hele moroa - May Lis og Anne-Mari, også kjent som The Projo Sisters. Her med tidenes største strikketrefflotteri. En ting er sikkert - noen har mer vinnerlykke enn andre.


Jeg glemte visst helt å ta bilder av damene på treffet. Men det var altså mange glade damer der - og massevis av strikkeinspirasjon. Her er  for eksempel tre kofter fra Projos egen kofte-KAL, som har gått på Facebook i vinter. Samme kofta - i tre forskjellige farger. Morsomt å se hvor forskjellige de blir!

Vi fikk naturligvis kjøpt litt garn også. Jeg snakket blant annet med en ung dame, jeg husker dessverre ikke hva hun het. Hun kom i følge med moren sin. Moren samlet på garn, kunne hun fortelle, og hun hadde lurt litt på om det kunne være normalt å ha så mye garn, eller om det var en slags samlemani. Neida, neida, HELT normalt!!! kunne vi forsikre. Det anses som helt normalt å ha litt mer garn enn man faktisk kan rekke å strikke opp. Og på Projos strikketreff var det rett og slett umulig å unngå å kjøpe enda litt til. Helt normalt.
Og veldig trivelig!

Du kan lese mer om strikketreffet her hos
Hønsestrikk-damene
Ann / Pinneguri
Marits hobbyblogg

Ha en riktig fin helg!

14 kommentarer:

  1. Jeg ville også delta på det. Men fant ingen info noen steder om treffet. På projos side er det bare "gamle" strikketreff... Kjedelig. Neste år da kanskje:) Bor jo i nærheten, neste år får jeg forhøre meg om treffet tror jeg:P

    SvarSlett
    Svar
    1. De har egen Facebook-side. Søkpå Projo :-)

      Slett
    2. Jeg har ikke fb:P Orker ikke, blir avhengig :P

      Slett
  2. Strikketreff er MORRO! Der møter man alle som har samme interesse som en selv, så det er heller ikke farlig å komme alene.
    Jeg drar i neste mnd på strikketreff....i Danmark of course :) Har gledet meg et helt år til det, så nå er det snart........imens så får jeg vel bare strikke for å få tiden til å gå.
    Foressten har du laget noen lekre pulser i det forrige innlegget. Ja, 8 minutter for å få dem ferdig. Hva tenkte du på, egentlig, når du heiv dem ned i kurven?????
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg TENKTE nok ikke så mye da de havnet i strikkekurven, det bare ble sånn. Og så kom det nye ting oppå, og så forsvant de langsomt ned mot bunnen, da vettu. Sånn kan det gå - og sånn går det ofte her hos meg. Er altfor ivrig etter å begynne på noe nytt. Forbedringspotensialet er stort...
      God helg!

      Slett
  3. Så spennende! Var påmeldt i fjor, men så kom det noe i veien. Jeg hadde nok kommet hjem med mye garn etter ei slik helg, tenker jeg.
    Skal bli spennende å se hva du kommer til å strikke....

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte faktisk ikke så MYE garn denne gangen. Jeg har et garnlager som vokser sakte, men sikkert, og det begynner å nå metningspunktet, så jeg prøvde å begrense meg... Men LITT ble det :-)
      Ha en finfin helg!

      Slett
  4. Jaaa, Tinkagenser må du definitivt strikke! :)
    Koselig å lese om strikketreffet. Jeg hadde ikke anledning denne gangen, men tenkte hardt på dere hele helgen. Kanskje, kanskje til høsten sier jeg til meg selv :)
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  5. Så koselig ! :) Synd jeg ikke fikk dratt altså!! :) Men jeg tenkte på dere, masse!!!
    Herlige damene som gjør alt dette for oss :)
    Håper du får en fantastisk helg :)

    SvarSlett
  6. Dette har vært kjekt og spennende med masse innhold. Garnet varmet nok mer enn en stabel ved, det vil jeg tro.
    Et nydelig koftemønster som ligger der og skinner i ulike farger, lekkert!
    Klart du må strikke deg Tinkagenser! Såg du om det fantes Chiuaua-mønster? Det hadde vært super 30-års gave til et barnebarn som har to eksemplarer av arten.
    Her er sol, men en kald vind fra nord. Vi klager ikke altså, sommeren har jo vært en runde innom før nordavinden overtok. Etter den søte kløe o.s.v. :)
    En fin dag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Chiuaua-diagram fant jeg ikke, dessverre. Cavalieren var nok med fordi den visstnok var Norges mest populære hunderase i fjor (dvs den det ble registrert flest av hos Norsk Kennelklubb).

      Her er det også sol - men mens vi hadde 23 grader og shortsvær forrige helg, er det bare 7-8 grader nå, og temmelig surt. Men kanskje litt mer normalt for årstiden, tross alt. Ha en riktig fin helg :-)

      Slett
  7. Skjønner at dette er noe jeg må få med meg en gang :-) Kanskje neste år?

    SvarSlett
  8. Å, så gøy dere har hatt det, takk for at du deler bilder og god helg til dere!

    SvarSlett
  9. Ja dere hadde nok sikkert et supert treff igjen. Synd jeg ikke kunne delta denne gangen. Håper det går bedre i oktober.

    SvarSlett