tirsdag 1. oktober 2013

Trekvarte...

Jeg driver jo å strikker gensere, jeg - ikke bare én, men to. (Den ribbestrikkede her, og Blomekransen her). Men så kom høsten snikende, med høstfarger og kalde fingre, og så fant jeg jo posen med Cotinga restegarn, og vips - så var jeg i gang med å strikke noe varmt til hendene.


Da jeg strikket de stripete halvvantene, ble jeg hekta på striper, og det var flere fine farger i posen, og så strikket jeg et par til. Med fingre i denne gangen.

Og hva skal man kalle disse? I min ungdom kalte vi det pulsvanter, eller torgvanter. Hvis de forrige vantene jeg strikket var halve, kan vel disse kanskje kalles trekvarte?


Uansett, jeg er strålende fornøyd med dem - de passer utmerket til turer med bikkja og bilkjøring og annet man driver med i det daglige liv. Testet og godkjent! Tror nesten jeg liker disse bedre enn de halve, men bare nesten...


De er strikket etter samme oppskriften som de forrige, den finner du her. Selve fingrene improviserte jeg underveis. Det finnes ingen oppskrift på dem - i hvert fall ikke enda.


Pinner 4 mm og ca 75 gram Cotinga fra resteposen. Fargene heter #4454 mørkerød, #0090 sort og #2431 en slags gråhvit, muligens kitt. Garnet inneholder 70% merinoull og 30% alpakka og er mykt som smør, men samtidig veldig godt å strikke med. Ikke er det spesielt dyrt heller. I det hele tatt er jo ikke garn særlig dyrt her i Norge, sammenlignet med andre land vi liker å kjøpe garn i. Det er nok alpakkaen som gjør at det er lange tråder/hår hist og pist.

Starten på vantene ser du her. Det ser kinkig ut, men det er virkelig ikke særlig vanskelig.
Ettersom det er så mye dårlige vanteoppskrifter ute og går, lurte jeg litt på å lage Den Perfekte Vanteoppskrift og legge ut her på bloggen - den med perfekt passform, basert på lang og tro tjeneste som vantestrikker, jeg har jo strikket haugevis med vanter i mitt strikkeliv - for jeg liker vanter. Forutsatt at de sitter perfekt da, ellers er de bare irriterende. Men - Annepålandet er en elendig oppskrifts-skriver, så vi får nå se åssen det går med den saken utover høsten...

Dere legger igjen så mange fine kommentarer her på bloggen, der er utrolig hyggelig å sitte og lese dem. Tusen takk til hver især!

På med vantene og ut i den fine høstluften - ha en riktig strålende dag!


17 kommentarer:

  1. Fine trekvarte! Artig navn forresten! Jeg har ikke prøvd dette garnet, men det har sikkert vært på markedet ei stund når du har en rikholdig restegarnspose av arten. Fine farger etter min smak. Tror nok du klarer ei oppskrift. Vi som har mye strikkeerfaring leser også litt mellom linjene.

    Lykke til, og ha en fin dag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror faktisk garnet bare har vært på markedet et år eller to, det er ganske nytt. Grunnen til at jeg hadde rester, var at jeg begynte på et annet prosjekt, som ikke ble noe av. Nå har jeg forresten ingen rester mer :-)

      Slett
  2. Disse var flotte, fikk lyst å prøve meg, og jeg er ingen vante strikker. De ser myke ut gjennom bilde, kanskje det som frister mest ;)

    SvarSlett
  3. Så tuffa!! Jättefina färger och så snyggt med randigt! Förstår att du är biten av att sticka det. Men det ser lite vanskligt ut att sticka fingervantar... Att hålla reda på alla fingrarna. Ha en strålande dag du också!=0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det SER vanskeligere ut enn det er. Det er ganske enkelt, egentlig :-)

      Slett
  4. Fine disse også. Jeg har hatt planer om å strikke meg pulsvarmere etter din oppskrift i flere uker nå, men så var det å finne tid til det da... I kveld bare MÅ jeg finne frem noe garn. Du kan kunsten med å friste en stakkers sjel... Takk for mønsteret på de forrige, de halve..

    SvarSlett
  5. Kjempe fine!!!!! likt godt dei i det forrige blogginnlegget. Takk for mønster

    SvarSlett
  6. Navnet skjemmer ingen, superfine vanter! :) Her i huset kaller vi de torgvanter, kanskje dialekt og stedstilknytning avgjør navnet? Uansett, alle skjønner vel hva som menes :) Ukjent garn for meg også, ser og høres veldig godt ut!
    Ha en fin uke videre! :)

    SvarSlett
  7. Så fine vanter! Får nesten lyst til å prøve jeg også. :) Og digget fargesammensetningen din. :)

    SvarSlett
  8. Fine vanter som ser skikkelig gode ut! Kjekt med noen små, litt mindre tidkrevende prosjekter innimellom også. Det er noe med den gode følelsen av å bli ferdig med noe, altså. For det tar jo sin tid før man blir ferdig med en genser.

    SvarSlett
  9. Skikkelig flotte, både disse og dine 'fingerless'
    Jeg har 'strikkefingre' angst så en oppskrift som viser at dette ikke noe å være redd for hadde vært skikkelig topp :-)

    SvarSlett
  10. De var kjempetøffe! Ha en herlig høstdag hos deg!

    SvarSlett
  11. Kjempefine! Kjenner det kribler i hendene etter å strikke slike vanter nå, det er så greit håndarbeid. Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  12. Så flotte trekvarte!! :) Jeg bor nesten i "originalen" som jeg strikket forrige uke.. :) Og vet hva jeg skal gjøre snart.. Jeg skal strikke trekvarte :D Striper er så kult!!!
    Veldig kjekt med mønster også (hint-hint), hehe..
    Ha en super helg!
    Klem, Kristin

    SvarSlett
  13. Ønsker meg en oppskrift jeg ��

    SvarSlett
  14. Håper du vil lage oppskrifter på disse kule vantene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se, kanskje jeg skriver den ned - hvis jeg får ånden over meg :-)

      Slett