fredag 25. oktober 2013

En bitteliten rapport fra en bitteliten høstferie...


For et par uker siden var vi i Trondheim og besøkte Dattera og så på revyen. Der var det høst.


Jeg rakk ikke noe strikkerelatert mens vi var der, men i et gallerivindu så jeg denne fjonge heklelua. Det var stengt, så jeg måtte nøye meg med å beundre den fra utsiden...


... og i bibliotek-kaféen Gjest Baardsen var det hekladuk på bordet, varm kaffe og gode boller.


På Baklandet Skydsstation hadde de klokkestrenger på veggene...


... og grytekluter av fiiin gammel årgang! På nabobordet var en gryteklut brukt som duk. Skulle gjerne tatt et bilde av den, men der satt en herre og nøt sin formiddagskaffe i fred og ro. Kunne jo ikke forstyrre ham.


På Skydsstationen var det skatter i hver krik og krok - for eksempel korssting på do.


Ingen Trondheims-tur uten en svingom gjennom Lykkens Portal. De mikroskopisk små menneskene under portalen skal forestille Gemalen og Dattera - Dattera iført mammas hjemmestrikka skjerf i Faerytale, gammelt og velbrukt og tidligere omtalt her (det nederste, det med perler). Dattera er skjerfoman, akkurat som meg. Det ble ikke strikket en maske, men alle var enige om at det var en fin tur.

Ha en riktig fin dag!

13 kommentarer:

  1. Trondheim er en flott by -og Baklandet er så koselig med de gamle bygningene! Så fint at gamle håndarbeidstradisjoner blir brukt - og kan pryde kafeen!
    Ha en fin dag! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo utrolig bra! Det er så mye å se på der at kaffen blir kald... :-)

      Slett
  2. Det var litt av en Skydsstation! Jeg "fant igjen" to av mine klokkestrenger på veggen, nr. 3 og 4 f.v. Spesielt klokkestreng nr. 9 f.v. ble veldig populær og hang i mange hjem. Mønsteret på pute nr. 3 f.v brukte min mor til et veggteppe hun sydde til meg. Det henger fortsatt på stueveggen på hytta. Morsomt, for meg i alle fall. Hehe.
    Ha en fin helg og tusen takk for turen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at du kjente igjen flere her! Ble helt fascinert jeg, av alle mønstrene og de fine fargene. For mye av det gode kan være deilig!

      Slett
  3. Så fint med en liten tur, da. Trondheim har jeg aldri vært.
    Det gjør vel ingenting om du ikke rakk å strikke en maske, sålenge du så så mye fint underveis på oppholdet.
    Ha en riktig fin helg, Anne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan absolutt anbefale en tur - det er en veldig koselig by som har mye å by på!

      Slett
  4. Jeg har også "barn" som periodevis er i Trondheim (NTNU), og planen er en tur oppover på nyåret. Da skal jeg jommen meg ta en tur innom Skydsstationen, reine vandringen i barndommen etter håndarbeid å dømme :0))
    Kjenner meg ellers igjen i det med null strikking på tur!
    p.s. har vært å kjøpt Cotingagarn idag :P
    God helg!

    SvarSlett
  5. Oi - lenge siden jeg har vært i Trondheim, men bodde der periodisk i et par år mens jeg hadde Levanger som utdanningssted. Den heklelua ser spennende ut! Må titte litt mer på det bildet... Ha ei knakende god helg! Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  6. Byen min er fin, hehe! Ser ut som du har funnet mange av mine favorittkafeer på din vei.

    SvarSlett
  7. Koselig i Trondheim. Artig å se alle putene og klokkestrengene. Husker min bestemor sydde masse sånne puter. Nostalgi dette. God helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var ren nostalgi. Og jeg er jo Norges mest nostalgiske person, så det passet bra...

      Slett
  8. Artige bilder frå Skydsstationen! Flott med alle dei klokkestrengane og broderte putene.

    SvarSlett
  9. Jammen har du fått mye ut av Trondheimsturen! Alle de broderiene vekker minner fra barndommen. Tenk hvordan stilen og motene forandrer seg gradvis gjennom årene!

    SvarSlett