onsdag 23. oktober 2013

En-og-en-halve...

Hallooo, er det noen her?
Det ble visst en liten kunstpause her.

Og a propos kunst - neste uke skal vi på kunstutstillingen MetamorfoseGalleri Neuf i Oslo. Det er Sønnen som stiller ut skulpturer, det blir spennende - både for den unge kunstneren selv og for opphavet!

Å lage skulpturer er en omstendelig prosess, det er vanskelig å forestille seg hvor mye arbeid som ligger bak hver enkelt figur. Jeg kunne skrive side opp og side ned om det, men nå skal jeg skrive om strikking.


Jeg driver jo egentlig å strikker gensere, men innimellom har det sneket seg inn en del håndplagg. Og den ene idéen tar den andre ogsåvidere, og vips - så har man lagd en hel serie.

De trekvarte ble straks en favoritt - jeg har brukt dem mye i høst. Men så ble det jo mer og mer høst og kaldere og kaldere, og da kom jeg på at det ultimate håndplagget - det er jo fingerløyse! Jeg har brukt fingerløyse-vottene mine fra i fjor utrolig mye. De er så praktiske! De ligger helt øverst på Annepålandets ti-på-topp-liste.

Og a propos det - akkurat nå går det en bølge med Ull-i-bruk-innlegg over bloggeland. Veldig interessant og morsom lesing for oss strikkenerder. Og hvis du klikker her, får du se mine fingerløyse i bruk også.

Men altså - jeg fortsatte strikkingen av håndplagg i vidunderlig myke og varme Cotinga (innskutt bisetning: Dalegarn burde absolutt sponset meg syns jeg, jeg som skryter så hemningsløst av dem!). Og nå ble det altså fingerløyse - en slags en-og-en-halve votter kan vi vel kalle dem. Fortsatt pinner 4 og samme mal som de andre vottene og vantene jeg har strikket i det siste. Det gikk med ca 110 gram garn.


En slags evaluering: Det er ganske snurrig, men noen ganger tror at det jeg strikker skal bli så utrooolig bra. Og så blir det ikke det allikevel. Og da blir jeg jo veldig overrasket. Sånn var det med disse vottene. Garnet er jo tykt, og her blir det to lag utenpå hverandre - det ble veldig tykt, rett og slett litt klumpete. Jeg fikk nærmest litt boksehanske-følelsen med disse vottene på.

Men - man skal aldri si aldri. Vi bor i et kaldt land. Disse må testes ut i vinterkulda - når den tid kommer, så får vi se åssen det funker i praksis. Kanskje dette blir verdens beste vintervotter for minus ti? I så fall har jeg kludret ned en oppskrift, som kanskje kan renskrives etter hvert. De skal få en sjanse. Og uansett så lyser de jo opp i høstmørket!


Ha en fin & fargerik onsdag!

30 kommentarer:

  1. Så smarte votter! Kjekt å kunne varme fingertuppene etter fotografering f.eks. Og at de lyser opp i høstmørket skal være visst. Artig med litt farger!

    Ha en fin dag! Her er det 0 grader og grått....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ypperlige fotovotter. Når det blir kaldere, er det deilig å slippe å ta vottene av hele tida. Jeg er veldig frøsen på hendene, så det er midt i blinken for meg i hvert fall :-)

      Slett
  2. Det skal ikke mangle på håndplagg for absolutt alle anledninger denne vintersesongen ihvertfall. :) Herlige, glade farger og det er en god idé og ta ut litt farger på håndplagg. Rart med det at det er så forskjellig hva vi foretrekker å strikke. Jeg har nok lettere for å starte på en genser enn et par vanter. Jeg kunne absolutt trenge noe fargerikt til hendene i vinterkulda, og det mangler ikke på inspirasjon her inne. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når garderoben forøvrig er grå, grå, grå, er det godt med litt friske farger på hendene i det minste!

      Slett
  3. Dette er jo vanter for dem som skal rekke alt.......har du tenkt på det?
    Fine var de iallefall, jeg elsker fargene, jeg.
    Ååååå......den utstillingen skulle jeg gjerne vært på. Når er det? Og hvor lenge varer den?
    Sønnen min kommer på NRK torsdag i neste uke, på selveste bursdagen sin. Det er morro når ungene våre gjør noe de synes er morro.
    Rekker jeg ikke utstillingen, ønsker jeg han lykke til, for jeg synes det han lager er skikkelig flott!
    Ha en fin dag...... Litt mildere i dag, så jeg sløyfer vottene i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har linket til utstillingen, der står det når det er - 29. oktober til 8. november.
      Må benke meg foran TV-en neste torsdag da! Antar det er et musikkprogram?

      Ja, vottene passer til alt - perfekte når man skal plukke opp etter bikkja, svare i telefonen, fylle bensin, handle og alt sånn som man driver med til daglig :-)

      Slett
  4. Du er en riktig stå-påer, må jeg si!
    Du har laget mange utgaver av votter/hansker/halvt-av-hvert
    som egner seg til å være ute OG fotografere med!
    Hvis disse blir klumpete, kanskje med et annet garn?
    Men da må du forlate garnet du er så glad i...
    Jeg liker stilen din, og jeg er ofte innom.
    Hilsen fra Nord-Troms!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Jeg er ofte innom hos deg også - det er så spennende med hagen din!
      Jeg har strikket fingerløyse i tynnere garn tidligere, Safir og Peer Gynt, og det ble akkurat passe, så jeg tror nok jeg går tilbake til den typen garn for sånne doble votter. Men det var jo artig å prøve noe nytt også - det er jo sånn man blir klokere etter hvert :-)

      Slett
  5. Hei igjen! Velkommen tilbake, du har vært savnet.:) Tror det er lurt å ha et par tjukke votter hvis det blir samme kulden iår som de siste vintrene. Fargene var max, veldig Anne.:) Og, jeg er absolutt enig med den bisetningen din. Sikkert mange hundre strikkedamer som har kjøpt Cotinga i det siste. DALEGARN, få ut fingern! (Fine de brune pulsvarmerene og.)
    Lykke til med sønnen, det blir spennende. Håper du legger ut bilder.
    Ser at det av og til er link til en Høyangerdame på bloggen din. Da får du jo sett en del bra bilder fra bygda mi. Ha det fint, med eller uten boksehansker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble uten boksehansker i dag, for plutselig var det 13 grader og det kjennes veldig VARMT ut nå som vi har blitt vant til både kulde og snø.
      Det stemmer det, jeg har sett at det er en annen fra Høyanger, men kan ikke huske hvem????

      Slett
    2. Og de brune pulsvarmerne, de er strikket i garn fra deg - og de kommer i et blogginnlegg ganske snart :-) De er supergode & varme!

      Slett
  6. Bloggen heter Gretashobbyblogg.
    Hyggelig at du finner måter å benytte garnet på. Fargen må da passe veldig bra til øynene dine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør den! Det ble veldig mye brunt i høyremargen her :-)

      Slett
  7. Knallfine farger - er spent på å høre om kulda holder seg ute når du bruker dem. Her er det 15 grader og herlig vinterfritt :-)

    SvarSlett
  8. De ser utrolig gode ut. Strikker selv med samme garnet nå, og kan godt tenke meg at du synes de blir for tykke. Spreke flotte farger og flotte ble de uansett!

    SvarSlett
  9. Fine og fargerike! Som hundeeier tror jeg disse vil passe utmerket til trening. Da har man fingertuppene til å plukke frem godbitene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. - - - og til å plukke opp etter bikkja også! Det slo meg i går da det snødde her at det var deilig å slippe å ta av seg vottene da ;-)

      Slett
  10. Virkelig fine, for å ikke snakke om praktiske!Men ser ut som det ligger en go del jobb bak de.. Må jo være mye pirkearbeid.. :) Takk for så mye fin inspirasjon!

    SvarSlett
  11. Hei Anne! Jeg legger ofte igjen noen kommentarer her, bl.a. en igår. Jeg har etter sommeren begynt å bruke googlekonto og googlereader, og nå ble jeg brått litt bekymret for at det enten var noe galt, eller at det jeg skriver rett og slett ikke kom fram. Jeg syns også at blogspot lugger litt om dagen. Gidder du å gi meg en tilbakemelding på det? Hilsen Hanne (sol)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har hatt litt trøbbel med blogspot jeg også. Har svart deg på bloggen din :-)

      Slett
  12. Tusen takk for hjelpa Anne! :) Da var det som jeg fryktet, men prøver igjen.
    På denne posten skrev jeg at jeg syntes at du bør få bonus fra Dale snart. Ikke bare for garnreklamen, men fordi du har så fine oppskrifter til garnet! Fingerløysene ser så kule og praktiske ut; digger fargesammensetninga! De rykket brått opp på førsteplass på to-do lista mi :D
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det spørs vel om Dale er enige i det. Men garnet er fint, det :-)
      Det KAN tenkes at jeg lager en oppskrift her, men du er jo så dreven at du trenger vel ingen oppskrift. Det er jo bare vante + vott. Og det kan vi jo :-)

      Slett
  13. Synes disse ser både fine og anvendelige ut, men mulig de ville vært litt mindre klumpete i tynnere garn. Men da hadde de jo ikke vært så varme heller... Lykke til med testingen til vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tynnere garn er tingen. Jeg har strikket dem i Safir og Peer Gynt tidligere, og det fungerte bra :-)

      Slett
  14. Så spennende at sønnen skal ha utstilling - ønsker han lykke til! :-)
    Flotte fingerløse votter! Slike skulle jeg gjerne ha strikka, må være veldig kjekt å ha når man holder på å fotografere ute på vinteren! Tror jeg må sette de på lista over det jeg skal strikke :-)

    SvarSlett
  15. Kjempe fine vottar/hansker. Likt godt fargane........fantastiske fine:). God helg. klem

    SvarSlett
  16. Hej, finfina vantar...som vanligt när de kommer från dina pinnar. Tänkte höra med dig vad du tror om att bruke cotinga i ett större projekt så som en genser (t ex Riddari)?
    Hilsen Pernilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Riddari er en flott genser - står på min strikkeliste også :-)
      Cotinga er jo et veldig mykt garn, og myke garn er generelt mindre slitesterke enn litt hardere kvaliteter. De har oftest lettere for å loe også. Jeg har bare strikket småplagg av Cotinga. Vantene har jeg brukt ganske mye, og de loer litt. Jeg syns ikke det gjør noe, bruker nuppefjerner og nyter at de er så myke og gode. Og de holder fasongen godt. Men til en hel GENSER er jeg litt usikker. Tør ikke anbefale det - i tilfelle du blir skuffet, og fordi jeg ikke har noen genser-erfaring med garnet selv.

      Hm, dette var visst ikke noe svar å bli klokere av... Hva med strikke et par votter først og prøve hva du synes selv, før du kjøper garn til en hel genser? Garnet er ganske dyrt, så kanskje det kan være lurt?

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

      Slett
    3. Ooops, her kom jeg i skade for å trykke på Slett i stedet for Publiser - sorry.
      Men her er svar på spørsmålet ditt:
      Jeg er forsiktig med å komme med garnanbefalinger, for tenk om du blir misfornøyd?
      Originalen er jo strikket i Lett-Lopi, og det er vel et sikkert valg. Ser også (på Ravelry) at flerre har brukt Nepal, som er et populært og velprøvd garn. Men det er så utrolig mange fine garn, og smaken er så forskjellig...

      Slett