onsdag 30. oktober 2013

Utenpå og inni...



Det er høst i fedrelandet - blå himmel over vakkert grønt og gult i skogen. 
Men - litt uskarpt kanskje...? Har Annepålandet vært skjælven på hånda? Er det et maleri?


Sånn ja, det var bedre. Bildet var jo opp ned!
Nesten blikkstille på Svarttjern i går, blå himmel,
og dette rare, vakre lyset rett før skumringstimen nå om høsten. 
Mens bikkja tok årets siste bad (?), knipset jeg skogens ro, kvist og kvas, gult og grønt. 

Jeg har sett litt på NRKs "Oppdrag lykke" som går på mandager. Deltakerne trener seg på å være til stede i nuet, å bli mer oppmerksomme, puste dypt, få indre ro. De kunne bare blitt med bikkja og meg ut på tur, satt seg på en stubbe, filosofert litt, sett etter de små og vakre ting i naturen, pustet inn skogens ro. Når man fotograferer, ser man plutselig alt så mye bedre. Skiftningene i naturen, årstidene, været, fargene, alt det fine i skaperverket. Tiden opphører, tid og sted blir nesten borte. "Mindfulness" og "flyt" kalles det i dag, men jeg kaller det bare skogens ro. Slipp skuldrene ned, kjenn hvordan det lukter av våt mose og granbar, høy luft og blå himmel. Ta vare på den gode følelsen og ta den med hjem. 

Og ha en finfin dag!

8 kommentarer:

  1. Helt enig med deg der. Har ikke sett det programmet, men det finnes ingen bedre steder enn skogens ro for å få senket skuldre og samlet tankene. Det blir ikke så mange skogsturer på meg, men jeg får den følelsen når jeg er på hytta som ligger midt i skogen ved et lite vann - finnes ikke bedre sted på jord for meg. Også de gode luktene da og den GODE stillheten - balsam for sjelen!
    Ha en god dag!

    SvarSlett
  2. Det er fint. Takk sier deg.
    Hilsen kommer fra Viola til deg.

    SvarSlett
  3. Åh vilket härligt inlägg! Jag längtar ut till skogen. Imorgon är jag ganska ledig, då får det allt bli en promenad. :)

    SvarSlett
  4. Ja, det er en kunst å glede seg over nået, nyte livet NÅ. Ikke bare glede seg til noe, men glede seg over noe i dag ;) Det ser ut til at du kan kunsten :o)

    SvarSlett
  5. Nydelig bilde og gode tanker om livet. Jeg såg første episode av "Oppdrag lykke", og klarer ikke se flere. Min mening er at det er et gjeng med brelete voksne. Trøste bære, folk må snart ha støttekontakt gjennom hele det ene livet vi har fått. Pense tankene inn på noe positivt, å se problema våre (ofte i gåsauge) i perspektiv til virkelige problem, må vi da klare uten kurs. Vi er jo ikke født fordi vi skal ta en egotripp til the bitter end. Jeg er gammel (har lenge igjen av 70-åra :)) og kjenner på, at midt i all positiv utvikling har vi "mistet" mye på veien.
    Er nok mange bra motargument her, men dette er mitt syn på saken. Hahaha, skulle vel ikke bruke en blogg til så personlig ytring. Unnskyld Anne. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Veldig enig med deg :) Frisk luft, tid og skogens ro gir sjela et lykkeboost! Dørstokken har blitt litt høyere uten turkameraten min, men jeg kjenner at jeg er avhengig av en daglig "snusetur" og prøver å komme meg ut én gang om dagen.
    Ha en fortsatt fin dag! :)

    SvarSlett
  7. Flott innlegg og bilde!

    Så spennende det ser ut med det broderings-kurset du har vært på, dekorativt og fint med litt broderi-teknikker på votter og annet.
    Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett