mandag 28. oktober 2013

Kan ikke akkurat brodere, men...

Men det gjør ingen ting - for det man ikke kan, kan man jo lære! Så nå har jeg vært på kurs hos fru Storlien - som har skrevet om kurset her. Kurset het "Dekorasjon av håndplagg" og var i regi av Frogner Husflidslag i Oslo.


Husflidslag er en fin ting. Du behøver ikke være medlem for å bli med å kurs, men prisen er litt lavere om du er det. Og selv om du er medlem i ett husflidslag (for eksempel Lørenskog Husflidslag, som meg), kan du gå på kurs i et hvilket som helst annet husflidslag. Siden jeg bor her jeg bor, pleier jeg å pløye gjennom kurskatalogene til de andre lagene her på Nedre Romerike, pluss Oslo, for å se om jeg finner noe som passer for meg. Og det gjør jeg jo. Jeg har lært kalligrafi og bokbinding i Vestre Aker, brikkevev i Gamle Oslo, hakking i Lørenskog m.m.m. - og nå sist, brodering på Frogner.


Vi lærte om flossekanter og kontursting og plattsøm og knuter - ikke minst knuter, dette mysterium av et sting som det er en million av på bunaden min - Romeriksbunaden. Jeg har visst ikke noe fint bilde av bunaden min digitalt, så jeg rappet freidig dette fra nettet:


Romeriksbunaden finnes i tre ulike modeller og et utall fargevarianter og -kombinasjoner. Jeg har den til høyre, med det prosaiske navnet L46. (Som betyr at den ble lansert i 1946). Masse, masse knuter, som Tante har brodert så vakkert på min bunad. Men - heisan - det var jo broderi på håndplagg jeg skulle skrive om nå. I følge Dattera - som er ung - er et av kjennetegnene på gamle folk, sånne som meg,  at vi sporer av så lett. Såvidt jeg kan huske, men nå er jo jeg gammel og glemsk, så har jeg alltid hatt lett for å spore av, det har ikke noe med alder å gjøre. Mener jeg. Vi er ikke helt enige her.


Votter, altså. Med broderier og pynt og flossekant. Vi sydde prøvelapper. Akkurat som i strikking er det lurt med prøvelapp - særlig hvis man ikke kan det man driver med. Så nå kan jeg sydd og vevd floss, kontursting, kjedesting, forsting, attersting, plattsøm og knuter -


- skjønt det ville vel vært en overdrivelse å si at jeg kan sy knuter. Øve øve øve.


Sydd floss. Den fiksa vi ganske greit. Test av ulike garn med ulike egenskaper.


Vevd floss. Sånn foregikk det. Det var litt vanskelig en utfordring.


Det viste seg at noen kursdeltakere hadde et naturtalent for vevd floss - og det var ikke meg... 
(Men det kom seg etter hvert - øve øve øve).


Perler og plattsøm. Litt skjeivt, men fine farger. Og gøy med perler!


Jeg ble veldig inspirert og fikk hodet fullt av gode idéer. Nå gjelder det bare å få omsatt dem i praksis. 
Og øve - øve - øve.


Mer broderiinspirasjon:
Det finnes mange fine bøker. Dette er selveste bibelen for norske håndplagg.
Dette er også en fin og sprudlende bok - her får man virkelig lyst til å sette i gang!
Og to vakre bøker til, fulle av inspirasjon - her og her.

Det er mange fine broderiblogger også. Fru Storliens blogg er den eneste jeg har funnet på norsk, men kom med tips hvis du vet om fler!
Over hos söta bror er det mange flinke brodöser - for eksempel Karin Holmberg - som har gitt ut flere fine bøker - Brodösens blogg.
Elin Jantzes blogg Med nål och tråd er også veldig fin - med masse yllebroderier.
Broderibloggen oppdaterer ikke så ofte, men viser mange forskjellige teknikker.
Det samme gjør Feeling Stitchy, som er en gruppeblogg - her kan man fortape seg fullstendig...

Ha en god dag!

14 kommentarer:

  1. Åhh så heldig du er som har lært deg dette!
    Jeg synes det er så fint med broderte votter og skulle gjerne hatt slike, eller aller helst strikket og brodert dem selv. Gleder meg til å se hva du vil lage

    SvarSlett
  2. Så gøy å lære! Skulle tro det ble bruk for denne kunnskapen!

    Ha en fin mandag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Så gøy det må ha vært å lære brodering på strikk!!! Har alltid hatt lyst å lære det - tovede votter med broderi er så flott!! Takk for linker!!

    SvarSlett
  4. ÅÅå så fint! Skulle ønske det var slike kurs her for brodering på strikketøy er ikke min ting!

    SvarSlett
  5. Så ut som et morsomt kurs! Gleder meg til å se masse pynt på strikkingen din framover!

    SvarSlett
  6. Så artig med kurs :-) Så mange fine teknikker du har vært innom :-D Jeg gleder meg til jeg får tid til å kunne ta meg et kurs - fra mai av får jeg igjen livet mitt (da er siste eksamen overstått) :-))

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  7. Ååå, det var mye fint å lære. Og så artig å gjøre ting man ikke kan :)

    SvarSlett
  8. Ser ut til at du har lært deg masse nyttig. Skal bli moro å se hvordan vottene din blir heretter...

    SvarSlett
  9. Der skulle en ha vøri! Wow! Jeg sitter og prøver meg fra bøkene, men det er noe eget med å få veiledning av noen. Og broderi på ull er kjempefint!

    SvarSlett
  10. Ååååå så inspirerande det må vere med slikt kurs! Eg fekk nett Håndplaggboka til bursdagen min, og blar i den så lenge...

    SvarSlett
  11. Oj så spennendes! Brodering og sying er min store mare så jeg blir storveis imponert over dere som tør og vil og får det til :) Høres kjempemorsomt ut med de andre kursa du har gått også, du er virkelig allsidig! :)

    SvarSlett
  12. Kjempespennende, dette løfter jo strikkeplaggene til nye høyder!

    SvarSlett
  13. Jeg tror ikke Dattera har rett i at du er glemsk. Med stadig påfyll av kunnskap driver du i alle fall aktiv forebygging. Jeg er imponert! Jeg er vel i et stadie hvor jeg sporer av og har skikkelig problem med å komme inn på sporet igjen. Fordi jeg ikke husker hva starten av historien handler om....Jeg sitter inne med en del 2.halvpart-historier som jeg prøver å lagre til neste gang jeg møter rette personen. Dermed har vi alltid noe å snakke om. Hahaha. Konklusjonen må bli at du har mye å gå på.
    Ha en finfin dag!





    SvarSlett
  14. Så spennende! :) Viktig å sjekke ut gamle teknikker før dem går i glemmeboka. Jeg har funnet ut at å lete etter inspirasjon bakover i tid, ofte er mer spennende en å kaste seg på nye trender :)

    SvarSlett