onsdag 8. april 2009

Lær og perlemor...

Vi snakker om to absolutte motsetninger her - perlemor, så elegant og fint og feminint, og leatherrrr, røft og tøft og maskulint.

Jeg er snart ferdig med min Garter Yoke Cardigan fra Knit1s høst-/vinternummer, og jeg tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd. Det ser i hvert fall lovende ut foreløpig. På Ravelry er det 363 andre som har strikket samme jakka, pluss sikkert mange flere i tillegg, så det er en populær jakke. I følge Dattera, som er nokså stilsikker, er det viktig at en strikkejakke er flatterende. Denne ble heldigvis godkjent. Man lytter jo til ekspertisen. Uglevesten ble forresten også godkjent - flaks igjen.

Jeg strikker i nydelig, kokesjokoladebrunt Heavens Hand fra Garnhãrvan - håndfarget ull fra Peru med vakre fargesjatteringer. Såvidt jeg vet, får man ikke tak i dette garnet her i Norge? Det er dumt, for det er et flott garn, litt tykkere enn de vanlige sportsgarnene vi får tak i her. Jeg syns i det hele tatt det er mange amerikanske oppskrifter som bruker garn med strikkefasthet rundt 18m/10 cm, og det er det dårlig utvalg i her. Norske garnprodusenter - hint hint...
Men hva slags knapper skal jeg velge? Jeg heller i retning av runde perlemorknapper i en nydelig lys brun tone (fargen ble helt feil på bildet), men så fant jeg plutselig disse små lærknappene i den lokale sybutikken. Jeg er veldig svak for lærknapper. Motekonsulenten og jeg er ikke helt enige her. Eller skal jeg kanskje gå for ordknappene til Snella og Petronella? Jeg har lenge ønsket meg en jakke med de knappene i også. Hva syns du?

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska välja de ljusa pärlemor-knapparna.
    Koftan ser väldigt fin ut!

    SvarSlett
  2. Jag tycker det är fint med alla de olika knapparna. Man kan blanda!

    SvarSlett
  3. Olika knappar är fint, men om jag skulle välja en så blir det läderknappar, det passar med lite grövreknappar till en lite grövre kofta känns det som. Men annars är ju kontrasten läder - pärlemor väldigt läcker. Den ena framhäver den andra. Fast då kanske det blir mer fokus på knapparna än koftan. Fast kanske inte, det är ju betydligt mkt mer kofta än knappar.

    Suck, velighetens urmoder måste vara jag...

    SvarSlett
  4. Jag tittade påbilden en gång till. Två lderknappar på oket och sedan resten i pärlemor kanske...

    SvarSlett
  5. kjempefin blogg :-) eg storkoser meg ved å lese det du skriv. ha ei fin påskehelg

    SvarSlett
  6. om du vill att knapparna ska vara en detalj som sticker ut så välj pärlemo. läderknapparna kanske smälter samman bättre om du ska ha en plagg i annan färg till. eller blanda :-) hjärtpärlemorna var jättefina iaf. ordknappparna får jag inte upp i länken där, eller så är jag bara korkad ;-)

    GLAD PÅSK

    SvarSlett
  7. Håller stenhårt på runda i pärlemor! Tycker jag är finast utan tvekan!

    SvarSlett
  8. Under er en link til et innlegg hos "Blomsterpiken" om nålefilting. Jeg kjøpte et lite sett fra Panduro med nåler og plate.

    http://blomsterpiken.blogspot.com/search/label/N%C3%A5lefilting

    SvarSlett
  9. Så lekker jakke du har strikkket. Håper jeg får se resten av den, når knappene er valgt, og sydd på.
    Ang. garn, så kan du jo bruke VAMSEgarn. det blir ganske mykt når man får vasket det litt.
    Jeg strikket min FLS i MIRASOL på tykke pinner (men kunne også ha brukt vamsegarnet, men da hadde det blitt en helt annen jakke)
    Vi får snart knapper fra Snella og Petronella i butikken. har stått på venteliste leeeenge nå. Håper på etter påsken.
    Håper du nyter påsken, med fridager og kos. her er det bare "jobb", men det er for å få det fint, hi hi......
    God helg, Anne.

    SvarSlett
  10. Hei, og takk for besøket.

    Koselig å titte innom deg. Det er deilig med påske, og jeg er snart i havn med hele bloglines-listen min. *veldig fornøyd med det*
    Nå skal jeg legge deg til også, for deg vil jeg følge;o)

    Strikker uglene ja, har begynt på armen i dag. Ser du har ordnet vest av den, mens jeg vil ha lang ribbestrikk på ermene. Vurderer å lage de litt "puff", vi får se. Veien blir mens man går... ehhh... strikker.

    God påske

    SvarSlett