tirsdag 28. april 2009

Chickelacke II – russemote…

Da mor og far var unge, hadde de russelue på, russestokk av bambus, grå dressjakke med silkelommetørkle i brystlommen og mørke benklær. De var to unge nyutsprungne russ, to ganske nylig tente bluss i tyve grader pluss. Hun var som en gryende forsommerdag, kledd i fargene fra det norske flagg: Ja, så hvitt som det hvite var kjolen, og så rødt som det rød hennes kinn. Noen ganger hadde hun også mørke bukser på, det var temmelig rampete. De slo russestokkene i bakken – fortrinnsvis i takt – og ropte chickelacke.

Da jeg var russ, hadde vi russelue på, rød kjeledress med bokstaver vi klipte ut i hvit filt, russekort og russebil. Bil, ikke buss. Gamle biler som vi hadde pusset opp selv, for det fantes ingen EU-kontroll da. Vi satt oppå bilene og slo i blikket så rødmalingen skvatt og ropte chickelacke. All rødmalingen var sponset av Billakkspesialisten ved St. Hanshaugen. Jeg kan ikke huske at vi hadde russestokk?

er vår egen håpefulle russ. Han har russelue og masse russekort, rød russebukse med seler – som selvfølgelig henger ned - og diverse kule russegensere og t-skjorter. Noen kjører flotte busser med digre musikkanlegg som holder naboene våkne i hele mai. Noen har ikke buss og er rusle-russ i stedet. De roper ikke chickelacke…

Da mor og far var russ, hadde de russelua litt bakpå – i sånn litt lystig Mikke Mus-stil. Da jeg var russ, trakk vi den godt nedover øra. Helt feil, mente Poden, da jeg demonstrerte. Nå skal lua sitte kjekt midt oppå hodet. Tidene forandrer seg, og vi lar oss påvirke av moten.

Alle de fine russeartiklene presenteres i glansede kataloger og bestilles over internett. Under oppkjøringen til russetiden satt vi rundt bordet og bladde i katalogene – og sannelig, der var det en russestokk! Blant mengden av russebukser, singlets, t-skjorter, sweatshirts, hettegensere, fleecejakker, truser og boxere, pannebånd, capser, luer, tørklær, belter, klistremerker, tøybokstaver og effekter av alle tenkelige og utenkelige slag, var ”Småtingpakken” å finne! Sammen med svettebånd, fløyte, uknuselig drikkeflaske, tekstiltusj og lighter med opptrekker, kunne man også få den gode, gammeldagse russestokken!!! Og den var slett ikke dyr. Jeg har en følelse av at dette ikke var bestselgerartikkelen i katalogen…

Et eller to steder i katalogene dukket også ordet ”chickelacke” opp, og Ungdommen lurte litt på dette. Frem fra glemselen dro jeg chickelacke-verset – som jeg hadde lært av mor og far da jeg var liten og vi bladde i album med sort-hvitt bilder av de unge nyutsprungne i lange dressjakker, vide bukser med legg og traktorsko. Pluss russelue og russestokk, selvfølgelig. Ettersom jeg lærte verset i femårsalderen, sto jeg godt rustet til russetida, men jeg kan slett ikke huske at vi drev det noe lenger enn til chickelacke chickelacke show show show. Da jeg fremførte verset med en stor porsjon innlevelse, ristet Ungdommen på hodet og klappet mamma vennlig på russelua.

Kan du chickelacke?

5 kommentarer:

  1. Å ja da. Jeg kan chickelacke, selvsagt!

    Jeg var litt på sparebluss i russetida og sydde min egen russedress. Den lignet ikke helt de andre, men jeg hadde det gøy lell.

    Venninna mi hadde ei gammel Boble som var beige, men den fungerte like godt når vi måtte frakte hjem fulle lærere og med-elever!

    Vi satt slettes ikke hjemme og strikka i russetida, men vårt alkoholinntak var meget begrenset. Helt etter eget valg, men så HUSKER vi jo litt fra den tida vi da. Noe enkelt nok synes er litt ekkelt ;)

    Russestokken var nok litt ut, for den kan jeg ikke huske å ha hatt. Lua dermot ble dradd litt ned over trette øyne...

    SvarSlett
  2. Hjelp, hva du får frem gamle minner... Vår russebil ble aldri innkjøpt, for da vi skulle prøvekjøre den i februar 1985 og behøvde bytte hjul gikk krysset tvert av og hjulet forble fast. Slik var hele bilen... Russestokk hadde jeg (og den var til og med hel etter russetiden!), og jeg har min mammas, mine barn kommer sikkert til å spørre en gang hva det er "för något konstigt". Tror ikke vi ropte så mye chickelacke heller, og jeg lurte alltdi på hvor julekaken kom inn - i mai?

    SvarSlett
  3. Kan Chickelacke, men husker ikkje at vi faktisk brukte det.. Ingen russestav, men eg har sett pappa sin gøymt unna på loftet :)

    Ellers var eg for opptatt av å jobbe i russetida, så eg endte som oftest opp som sjåfør dei gongane eg faktisk var med på festinga.. (føler ikkje eg har gått glipp av noko, så det er heilt greitt)

    SvarSlett
  4. Jada, vi hadde både chickelacke og bambusstokk og lastebil med påsnekret hytte og russetiden begynte 16. mai og ferdig en gang i begynnelsen av juni...

    SvarSlett
  5. Chikelace ble ropt og bambusstokk ble kjøpt inn.
    Den var like hel etter russetiden, men det kan vel ha med å gjøre at jeg brukte den kun natt til 17'ende.
    En gøy tid, men kunne ikke tenkt meg å gå tilbake for å oppleve den en gang til...

    SvarSlett