tirsdag 7. desember 2010

Dagens julegavetips: Sokker

Norge er et lite land langt oppe i det nordligste hjørnet, ikke langt fra Nordpolen. Det er vinter halve året, mørkt, hvitt og vakkert. Og det er KALDT. Derfor trenger man ullsokker!

Mange vil hevde at ullsokker er det aller kjipeste man kan få til jul. Men når det er femten minusgrader, og etter en real neglesprett eller tre, er sokker ikke så verst likevel. Kan brukes både ute og inne, lunt og godt, og ganske koselig, egentlig. Og at det er en nyttig ting, kan ingen komme fra!



Heldigvis er ikke raggsokkgarn hva det en gang var - stivt, hardt og grått. Sterk fra Du Store Alpakka er et utmerket julegavesokkegarn - i supermyk merinoull og alpakka og fine farger. Jeg strikker Blueberry Waffles (gratismønster), et raskt og greit mønster, i en melert turkis (fargenr 814). Fargen ble HELT feil på bildet - jeg skylder på vinterlyset her i det mørke nord.

Andre fine (og gratis) sokkeoppskrifter for gode, tykke sokker:
Kerttu ( ser vanskelige ut, men er forbausende lette)
Thuja
Epletreets snurrige sokker (på norsk)
Tone Ms skeive sokker (på norsk)

På pinnene akkurat nå:
Her strikkes julegaver, blant annet to stk ullbukser i str 4 år.


Uuuuendelig mange masker. Én rosa og én lyseblå. En rett og en vrang, en rett og en vrang, en rett og en vrang, en rezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.... Men sokker blir jeg aldri lei. Det er merkelig, det der.

Ha en finfin tirsdag!

10 kommentarer:

  1. Gratulerer du har vunnit DVD
    Lark Rise to Candleford på min blogg!
    Håper at du liker den, den er virkelig oskyldig, fin engelsk natur, og personligheter. Ikke oversatt til norsk.
    Kan du ikke ha en liten sokkeskole og forklare hvordan man strikker helen(hælen) hva nå det heter? Får ikke til det, blir hull på sidene.

    SvarSlett
  2. Sokker er en perfekt julegave. Jeg har fått standard raggsokker i gave de to siste årene, og jeg er superglad for dem. De varmer meg ofte.
    Skjønner ellers at det ble ribbebukser. At det er en nyttig ting, kan ingen komme fra ;) Om ikke annet blir i alle fall helt sikkert mottakerenes mor veldig glad!

    SvarSlett
  3. Sokker er og blir en favoritt hos meg. Jeg strikker og strikker og blir aldri lei. Merkelig kanskje, men det er så herlig avslappende og som du sier det er en nyttig ting:))
    Flotte mønstre du har linket til, kanskje kommer noen av dem på pinnene også hos meg. Jeg liker sokker som ikke har for store eller mange "hull".
    Ullbukser er en annen nyttig ting, men akk så kjedelig å strikke. Har nettopp strikket ferdig et par og skal til på nr. to, men må bare strikke noe annet først.

    SvarSlett
  4. Sokker er en super julegave, ingen tvil om det. Nå som det er så kaldt er egentlig alt i ull en god julegave brr!

    I år blir det jo sokker fra meg under juletreet, og da jeg så Thuja-sokkene slo det meg at jeg kanskje skulle strikke de til mannen. Da hadde han nok blitt veldig overrasket faktisk! Takk for tips! :)

    SvarSlett
  5. Så flittig du er :D
    varme sokker er alltid fint :D

    ha en fin dag
    /myr

    SvarSlett
  6. Jeg har strikket mitt første par ullester på maaaange år, og det var ikke så ille som jeg husker det!
    Så du fikk meg til å tenke på at det kanskje var en ide å strikke flere!
    Ha det fint!
    PS: Jeg maktet heller ikke med awardene. Det var morsomt, men det ble sånt arbeid med å huske og finne ut hvem som skulle få neste gang, så jeg sluttet å ta mot. Jeg vil heller
    bruke tida til å lese blogger!

    SvarSlett
  7. Hei jeg strikker også sokker i julegave. De er i str 4 år. (prøver å huske hvor store føtter en liten pjokken på 4 har....) de blir enten for små, store eller passe!! Annek:-)

    SvarSlett
  8. Oppskrifter på tjukke sokker er perfekt for meg som strikker så løst at de fine, tynne sokkene er vanskelige å få til! Takk for tips! Og jeg synes det er fint å få sokker i julegave selv om jeg kan strikke dem selv, jeg :)

    SvarSlett
  9. Jeg blir kjempeglad for å få sokker i julegave, selv om jeg kan strikke dem selv:-) Fine mønster du linka til. Har strikket flere par Kerttu, nå husker jeg mønsteret utenat, og så er de lette og morsomme å strikke.
    Svigermor strikka ullbukser til de håpefulle da de var små...egentlig kunne jeg tenkt meg å sette på dem ullbukser nå også...fatter ikke hva slags varmeregulering tenåringer har! Jeg får frostskader bare av å se på dem!:-)

    Ha en flott førjulstid.

    SvarSlett
  10. Godt vi er forskjellige, jeg strikker gjerne en ullbukse eller flere, men sokker sitter langt inne. Det er noe med det at jeg blir lurt etter første sokk, og tror jeg er ferdig. Og da er det en til. Votter er jo strengt tatt det samme, men der er jeg ikke så lettlurt. Pussig.

    Men når sant skal sies, så presenteres det så mye flotte sokker på blogger omkring (her på bloggen din feks, ) at jeg allikevel fristes av å strikke sokker.

    SvarSlett