mandag 6. desember 2010

Aran, str XXS...

Jeg har alltid ønsket meg en arangenser, og før eller siden vil jeg nok strikke meg en også. En Na Craga, kanskje, når jeg er ferdig med 52 par sokker og alt det andre på strikkeliste mi. Imens har jeg varmet opp med en liten arangenser, til den lille sorte hunden. Og hun trengs sannelig å varmes opp. Nå har hun gått i vinterdvale, krøller seg sammen på varmekablene og sover hele dagen igjennom. Egentlig liker hun å være ute, men nå er det for kaldt. Jeg må bære henne ut - der setter hun seg motvillig ned i snøen, legger hodet på skakke og ser bebreidende på meg med store, spørrende øyne. Etter å ha vært ute og svinset i minus fjorten grader og snø til oppover ørene, må hun tines opp etterpå, på et varmt fang og inntullet i ulltepper. Men av og til MÅ man ut. Det er bare mennesker som får tisse inne. Og nå har hun fått genser:


Stakkars, du kan se at hun fryser. Hunder får visst ikke røde øyne på blitzbilder, de får grønne. Og da virker ikke "fjern røde øyne"-knappen... Beklager dårlig blitzbilde. Den som har forsøkt å ta bilde av en kvikk, liten valp, vet jo at det ikke er så lett. Joda, jeg har forsøkt - i et par dager - å få et dagslysbilde... Mønsteret kommer ikke frem her. Klikk på oppskrifts-linken under, så får du se hvordan den ser ut. Denne er maken.


Tøffere enn toget, spør du meg. Mye fletting, men det var enkel fletting og greit å strikke. Når det er så mye fletting, er det en stor fordel å kunne flette uten flettepinne, det sparer masse tid. Jeg lærte det i sin tid av Grumperina, og det har jeg hatt mye nytte av siden. Det var verre med prøvingen underveis. Valper vil heller spise opp ting enn å få dem tredd over hodet. Men med litt tjo og hei og rå muskelkraft gikk det på et vis. Genseren kom på - da stakk hun av med garnnøstet og tok et par spurtrunder rundt i stua, med meg på slep, livredd for at hun skulle rekke opp hele stasen. Actionbilde:
 

Det er gøy med hund, man holder seg i form. Tenker vi får mange fine turer i vinterkulda jeg!

Harde fakta:
Oppskrift:
Gratismønster fra Garnstudio/Drops, 102-43 - sjekk kjekkasen på bildet da!
Størrelse: Small - og siden jeg brukte tynnere garn og pinner enn i oppskriften, ble den enda small-ere.
Garn: Sisu, 65 gram.
Pinner: 3 og 3,5.

Genseren hadde sikkert hatt godt av en tur i bøtta før bruk og fotografering, det pleier å gjøre underverker for fletter, som blir jevne og fine og liksom popper litt opp etter vask. Men hvem har tid til vask, når liv og lemmer står på spill? Og ekspertene er enig: På med genseren, bare se
her.
Ha en finfin mandag!

12 kommentarer:

  1. Så bra at du laget noe varmt nå når kulden ikke vil gi seg. Kanske blir det noen sokker også, i stil med genseren? Hvor mange strøper har du lagd til nå? Er du i rute?

    SvarSlett
  2. Så nyyyydelig valp du har :)

    SvarSlett
  3. så nydlig valp. Er ikke bare bare å ha ute do nå om dagen. Min dverg dachs på ca et år går nesten ikke tur nå. vi er bare ute noen minutter avhangen med varmedekken. Vi går inn når hun begynner å løfte på bena. Kjempe fin genser.

    SvarSlett
  4. Dakar vesle frosne valpen - godt den har strikkende matmor som vet råd i kulda! Skulle ønske kattene kunne gå med på genser og sokker, så kanskje de kunne være ute litt også...

    SvarSlett
  5. Alt kler den smukke og jammen var hun fin i den nye, flotte genseren sin. Selv om hun ser litt molefonken ut i kulda. Det varmer godt å bli påkledd litt tenker jeg.

    Katten har gått i hi her hun også, ute er fyord.

    Neste år skal du se det blir arangenser til deg også, så kan dere matche du og hunden. :)

    SvarSlett
  6. Hei... :O)
    Utrolig flott genser du har strikket til minstemann..., han ble aldeles skjønn i den. Det går nok ikke lange tiden før han oppdager hvilken lykke det er å ha en god varm genser på seg. Da jeg hadde hund(risenschnauser) hadde jeg en foret oilskin "jakke" jeg brukte å ha på han. Man tredde hodet inn i den og strammet den under buken(kjøpt på dyrebutikk, den syns han var veldig god å ha på seg på kalde dager.

    Har en hannkatt som nesten ikke er ute om dagen, han sitter bare å se lengselsfult ut av vinduet. Når han ikke sover alså..., han kunne nok trengt en sånn flette genser. Men..., tror den kan bli litt vanskelig å få på han... lol

    Ønsker deg en strålende dag!

    SvarSlett
  7. Ha ha, så utrolig søt!
    Heldige som har fått så fin genser :-)

    SvarSlett
  8. Takk for kommentar på bloggen min! Den lille sorte kledde den lille grå. Jeg syns du skal strikke en helt matchende til deg selv. Sånn at alle dere går forbi på tur får ekstra lange øyne. Har planer om en flettegenser til meg selv også. Men det blir nok ikke før jul. Ellers - takk for gode julegavetips! :)

    SvarSlett
  9. Inte bara människor får gå på toa inne - katten min nyttjar innomhusfaciliteterna varje vinter.
    Han skulle nog inte gilla din fina tröja, men å andra sidan ser han till att skaffa gott hull till varje vinter.
    Margaretha

    SvarSlett
  10. Hellanfred noe så nydelig. Og for et oppsyn - jeg tror jeg ville ha blitt så rørt at jeg hadde latt ham tisset inne jeg. Eller kanskje ikke.

    Da vi bodde I Oslo hadde vi jo en dvergpincher og han hadde frakk han også og fikk aldeles ikke lov til å tisse inne. ;)

    Ha en praktfull mandagskveld.

    SvarSlett
  11. Vilken fotomodell! Så söt...och fin tröja är det också.

    SvarSlett
  12. Utrolig nusselig valpetass :) Og veldig stilig genser!! Deilig for valpetassen å ha på den i kulden tenker jeg. Og - om du skulle sette i gang med aran-genseren til deg selv... lykkke til :) der har du en skikkelig jobb foren deg ;)

    SvarSlett