onsdag 20. oktober 2010

Strikkeblogg?

Noen lurer kanskje på om dette fortsatt er en Strikkeblogg, siden det har vært så mye valpesnakk i det siste. Forandring fryder - og denne uka er dette en Hundeblogg. Den lille sorte er en hund etter ull, og tar gjerne i et tak når jeg strikker.
Her er lua til Sønnen ferdig. Det er en helt ordinær baggy lue, i vrangbordstrikk og med felling i toppen. Strikket i Drops Merino på pinner 3,5. Det gikk med 120 gram garn, altså ca to og et halvt nøste. Garnet er veldig godt å strikke med, og gir et pent og jevnt maskebilde. Sønnen har valgt farger selv - lystig brunt og beige fra arkivet. Jeg slo meg løs og la til noen blå striper for egen regning.

Det går greit å strikke med liten rundpinne i tre OG hund, mer komplisert blir det med fem tynne strømpepinner.
Her teststrikker vi "Heart of the Mesa Mittens" (omtalt i forrige innlegg). Til tynne strømpepinner nr 2,5 foretrekker jeg Addi - de grå, med akkurat passe spiss tupp. Men de var opptatt på annet hold, så det ble sylspisse KnitPro-pinner i stedet. Den lille sorte hunden syns KnitPro er helt ok. Uansett, første vott er snart ferdig, og godt er det, for den skal være ferdig - vasket, blokket og fotografert, innen lørdag. Originalen er strikket i orange og lilla Malabrigo Sock, mine er i sort/hvitt og ser helt annerledes ut. Det er utrolig hva farger gjør med et plagg. Dette prosjektet kom litt brått på, og jeg måtte ta hva jeg hadde på lager. Da ble det sort/hvitt. Mens originalen er fancy fargerik og folkloristisk, blir mine mer grafiske og nesten litt selbuvottske. Fine på hver sin måte, syns jeg. Forhåpentligvis kommer bedre bilder etter hvert. Nå har jeg så mye som skal tas bilder av at jeg snart må leie inn en fotograf...

Ha en finfin onsdagskveld!

18 kommentarer:

  1. Du har så koselig hjelper, jeg blir helt fortapt i han:)

    SvarSlett
  2. Den er såååå søt!! Så heldige dere er, med baby i hus..... AnneK:-)

    SvarSlett
  3. Så nusselig da:sukk: Skjønner godt det blir noen innlegg med en slik søting:-D

    SvarSlett
  4. Det var vel akkurat rette pinnene til å stille den verste kløingen med tenker jeg:))

    Jeg forstår godt det blir litt hundeblogging nå. Det er jo en nydelig liten krabat du har rundt føttene dine og blant nøster og pinner for tiden. Klart han/hun må få være med. Du skal se det er en skikkelig linselus dere har fått i hus.
    Og så bestemmer vi jo helt selv hva som skal være med i bloggen, enten vi har en strikkeblogg eller en annen slags blogg - ikke sant?

    SvarSlett
  5. Bare koselig med litt hundeprat innimellom strikkinga. Jeg blir fornærmet om det ikke blir mere å se til den lille sorte etter denne uka, altså ;)

    SvarSlett
  6. Det er ikke så lett å holde seg til bare ett tema på bloggen... ;) Søt hund du har!

    Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  7. Jeg liker hva du strikker men jeg elsker hunden din :-)
    Håper du fortsetter med oppdatering om oppvekst og lunefulle hundestreker ;-D

    SvarSlett
  8. Jeg syns dette fortsatt er en riktig fin blogg, selv om den er blitt litt mer hundete denne uka. Med så vakre sorte som din lille sorte har, kan den godt forbli litt hundete. Jeg må bare passe på at dattera i huset ikke kikker over skuldra mi, for en hund er alt hun vil ha...

    SvarSlett
  9. *sukk* Ser såååå koselig ut!
    Luer, ja.... Der sa du noe.. Må nok komme i gnag med det snart!
    Baggy ribbestrikker er nok tingen. Takk for tipset!

    SvarSlett
  10. Han er jo berre heilt bedårande den vesle hjelperen din!! Er spent på å sjå vottane ferdige!!

    SvarSlett
  11. For en nyyydelig skapning;) Skjønner det er hundeblogg en stund når du har noe så fint å vise frem;)

    SvarSlett
  12. Åh, skulle gjerne hatt en slik herlig søt liten strikkevenn :o)
    Nydelig strikketøy!!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  13. Det er bare godt og se at det foregår annet en bare strikking.
    En så skjønn liten strikkevenn ser jeg gjerne mer av.
    Glær meg til og se di vottene ferdige.
    Ha en fortsatt fin kveld!

    Pernilla

    SvarSlett
  14. Forandring fryder, så hundeblogg er morsomt til en forandring. Ikke bare hund tydeligvis, for vottene blir lekre. Har siklet på vottene på Ravelry også, blir artig å se din ferdig sammenlignet med den fargerike. :)

    SvarSlett
  15. Kan förstå om det blir mkt valp just nu och det gör absolut ingenting. Vräk in gulliga bilder så vi kan sitta och sukta en liten stund :-)

    SvarSlett
  16. Valper er bare noe av det nydeligste som finnes... Herlige bilder du har tatt. Og litt "hjelp" med vottestrikkingen gjør jo at det slett ikke blir kjedelig hvertfall. Og valpeblogg og strikkeblogg passer perfekt sammen.

    SvarSlett
  17. Har ingenting imot hundeblogg! Det er et aldeles nydelig nøste du har fått i hus! (og vottene blir også lekre- de sto godt til hverandre, den lille sorte og de sorthvite:-))

    SvarSlett
  18. Hunden din er sååååå nydelig:) Koselig bilder.

    SvarSlett