tirsdag 19. oktober 2010

På en tirsdag...

Naturen kan dette med å sette sammen farger! Gult og blått er den perfekte kombinasjon – de står rakt ovenfor hverandre i fargesirkelen og fremhever hverandre så vakkert, der bjørka takker for seg for i år med den reneste fargeeksplosjon.
Den lille sorte hunden er en Cavalier King Charles Spaniel. Hun har seks søsken, det er ganske mye for denne rasen, har jeg skjønt. Det var litt av et syn å se den lille tispen amme alle de syv valpene på rekke og rad – alle sammen så spretne og friske og raske, og tispen så flink, men litt sliten av den store ungeflokken sin. Like etterpå fikk en annen av oppdretterens tisper et kull der alle valpene døde. Naturen kan sannelig være grusom noen ganger.

Her strikkes det. Jeg har teststrikket et sjal for
Ruth Stewart, som må blokkes og styles litt før det kan vises frem. Nå teststrikker jeg votter for Kathryn Ivy, med en ganske tight tidsfrist. Tynne pinner, tynt garn og en million masker, uten et eneste hvileskjær, det tar sin tid. Samtidig prøver jeg å lære den lille sorte hunden litt elementær folke-/hundeskikk – for eksempel: Ikke bit den som mater deg i tåa (en hundsk variant av ”ikke sag av grenen du sitter på”), ikke spis opp skoene til den som går tur med deg, ikke bit din beste venn i nesa, ikke dra i gardinene, ikke spis opp potteplantene, ikke spis opp kokebøkene. Det er et merkelig fenomen, det med kokebøkene – både denne og den forrige hunden vår spiste bøker, men kun kokebøker. Akk ja, det er et langt lerret å bleke. God tirsdag!

PS: Det var forresten en som kommenterte i går at jeg hadde strikket 52 par sokker. Men det har jeg ikke gjort – jeg skal strikke 52 par. Foreløpig har jeg bare strikket 19. For å holde et jevnt tempo, unngå stress og komme i mål innenfor idealtiden, burde jeg hatt ferdig ca 21 par nå, så jeg er litt bakpå. Men det er ingen tegn til panikk foreløpig :-)

15 kommentarer:

  1. Hellandussen! Riktig søt, er hun. Tror forresten den kommer fra min kusine :) Og fine sokker i forrige innlegg, som jeg glemte å kommentere på...

    SvarSlett
  2. Den der lille, sorte er til å spise opp ;) Klarer ikke konsentrere meg om lese om sokkestrikking, jeg bare sitter henført og ser.

    SvarSlett
  3. Så skjønn hun er, gratulerer med nytt familiemedlem!

    SvarSlett
  4. Høres ut som om du har litt å henge fingrene i ja :-) Snedig at det lille sjarmtrollet bare skal ha kokebøker :-D

    Ha en herlig høstdag og klem fra Siv

    SvarSlett
  5. Forstår godt at du har fullt opp om dagen. Det er ikke bare lett og oppdra en slik liten sjarmør.

    SvarSlett
  6. Travle dager hos deg skjønner jeg;)

    De vottene du strikker er skikkelig flotte, men MYE arbeid, men det er du visst ikke redd for;)

    SvarSlett
  7. Gratulerer med den skjønne litte sorte. Helt nusselig er hun:)
    Det spørs om du får ha strikketøyet ditt i fred heretter..
    Ha en fin uke og lykke til med den lille:o)

    SvarSlett
  8. Gudars vilken söt liten vovsing...

    SvarSlett
  9. Vilken liten sötnos. Det är så kul med valpar - men jobbigt! Min yngsta hund älskade att leka med garnnystan. Nu när han är 4 har han slutat trassla till dem - han bara bär runt dem.

    SvarSlett
  10. Åh jeg blir helt sjarmert her jeg, små valper er jo så søte! Masse jobb, men såååå mye kos da. Høres spennende ut med teststrikking. Det er flott at designerene får mønsterene testet, det er så kjedelig med alle feilene man finner i mønster.Når det er i gratismønster er det en ting, men de som selger burde holde seg for god til å sende ut alle feilene, og mange gidder jo ikke sende korreksjoner engang. Hehe, ja jeg måtte bare ha den boken, og har du trykket på linken i innlegget mitt ser du at den fører til din julekule. Så det er din skyld at jeg nå fremstår som lite prinsippfast :-)

    SvarSlett
  11. Åh jeg blir helt sjarmert her jeg, små valper er jo så søte! Masse jobb, men såååå mye kos da. Høres spennende ut med teststrikking. Det er flott at designerene får mønsterene testet, det er så kjedelig med alle feilene man finner i mønster.Når det er i gratismønster er det en ting, men de som selger burde holde seg for god til å sende ut alle feilene, og mange gidder jo ikke sende korreksjoner engang. Hehe, ja jeg måtte bare ha den boken, og har du trykket på linken i innlegget mitt ser du at den fører til din julekule. Så det er din skyld at jeg nå fremstår som lite prinsippfast :-)

    SvarSlett
  12. Noe så nusselig, smelt.....men vi skal ikke ha hund....vi har jo katt. Men når man treffer på en slik sukkerklump, får man veldig lyst på en selv. Da tenker jeg på storm, regn,søle og snevær, og da får jeg ikke lyst lenger (har hatt hund før)
    Tenk at du teststrikker sokker for andre. Så flink du er.

    SvarSlett
  13. ja sånn kan det gå å skumleste,jeg klødde meg litt i hodet da jeg tenkte at du har strikka så mange...men 19 er også mange:)

    lekker rase,vi hadde en slik hund da jeg var mindre,de er så snille å søte...
    synd med den andre tispe sine valper:(

    SvarSlett
  14. Hærrrrrlighet for et nydelig nytt familiemedlem dere har fått!! Ble nesten litt valpesyk jeg nå, jeg som egentlig er et kattemenneske. Men skal holde meg hard, livet er ikke der hvor vi kan ha hverken hund eller katt, så jeg får følge med her hos deg:-)
    Kos deg

    SvarSlett
  15. For en liten skjønnas! Høres ut som oss for tiden, NEI ikke spis på det ,ikke tygg på det, ikke bit broren din... ettåring og hundevalp har noe likheter :)

    SvarSlett