fredag 29. oktober 2010

Faerytales...

Jeg lovte å komme tilbake med bilder av Datteras patentskjerf (tidligere omtalt her og her). Det er strikket i Faerytale fra Du Store Alpakka - ikke det beste/enkleste garnet å strikke av, men resultatet er verdt slitet, etter min vurdering.

Garn: Faerytale fra DSA, i lyseste grå 732, 160 gram (=litt over tre nøster). Jeg fikk brukt opp litt rester.
Størrelse: 40 cm bredt, 170 cm langt. Det er mao STORT og LETT - og luftig og supermykt.
Pinner:  #5.
Oppskrift: Jeg la opp 50 masker og strikket patentstrikk - helt vanlig helpatent. For å få pene kanter, strikket jeg siste maske vrangt og tok første maske løst av.

Patentstrikk er best - ingen protest! Det finnes masse fine og flotte skjerf med fletter og huller og dobbeltstrikk og all verdens spennende finesser, men ingen ting slår et patentskjerf når nettene blir lange og kulda setter inn. I min grønne ungdom var det kaldere enn nå - noen uker med minus tjue eller mer i januar og februar var helt vanlig. Vi brukte mye mer grønnswix den gang enn nå, for å si det sånn. Jeg bodde i bunnen av dalen, langs elva, der kulda rev godt i nesa på tidlige vintermorgener på vei til skolen. Jeg er en frossenpinn, og led meg gjennom disse iskalde vinterukene. Det var rett og slett for kaldt å puste uten et skjerf over nesa, og da lærte jeg the hard way at patent var det beste. På ungdomskolen hadde jeg håndarbeid som valgfag, og strikket meg et langt monster av et patentskjerf, og selv om det var 200% akryl, det var mye akryl på 70-tallet, ble vintrene lettere å overleve etter dette. Den luftige patentstrikken fungerer etter samme prinsipp som helsetrøya, og alle vet jo at den fungerer.
Jeg har strikket av Faerytale før også. Dette skjerfet strikket jeg til Dattera i 2008, og det har holdt koken med flittig bruk i tre vintre, og litt om sommeren også. Og det har holdt seg like fint. Oppskrift fra Maskerader nr 2 (oppskrifthefte fra DSA). Dattera fant modellen i butikken til Du Store Alpakka på Grünerløkka, og det viser hvor viktig det er med strikkede modeller i garnbutikkene, for jeg hadde ikke lagt merke til skjerfet i oppskriftheftet en gang. Det er strikket i et slags hullmønster, og var i grunnen finest før det ble blokket. Det er samme størrelse som patentskjerfet, og jeg brukte tre nøster i en nydelig grålilla farge, pluss en pose perler. Perler i begge ender gir skjerfet en fin tyngde. Jeg gjør gjerne litt gratisreklame for Faerytale!


Ha en finfin fredagskveld!

24 kommentarer:

  1. LEKKERT!!! Og jeg kjenner nesten følelsen!
    De siste ukene har jeg solgt utallige nøster til slike skjerf eller halser, som er så i skuddet for tiden. Anbefalte faktisk 3 nøster Faerytale til ei venninne som ville strikke til datteren sin.

    Modeller er nesten et must.....et plagg "live" våkner til liv enn et bilde i et magasin.
    Ps: vottene i forrige post var lekre, de også. Flott strikket!

    Nå har jeg jekket en øl, og fredagsstemningen begynner å komme i hus......God helg!

    SvarSlett
  2. Knallfint!! Du har så mye inspirerende å vise fram

    SvarSlett
  3. Oooooh! Deilig skjerf som nok blir mye brukt! =)

    SvarSlett
  4. Ååååhhh, de så deilige ut, begge to...

    Jeg strikket en patenthals i fjor - hadde ingen erfaring med denslags fra ungdomstida på Sørlandet. Men her inne på Østlandet var patent en vidunderlig oppdagelse, ja!

    Kanskje det blir skjerfstrikking i helga?

    SvarSlett
  5. Begge skjerfene er vakre på hver sin måte:)

    SvarSlett
  6. Lekkert, jammen god reklame for garnet. Har noen nøster liggende som skulle bli et heklet skjerf, men det ga jeg opp, skal vurdere patentstrikking. En god gammel slager, det er sikkert!

    SvarSlett
  7. Lekre store skjerf, ser jo at det er akkurat dette som er moderne nå.

    Ja, Røros var en opplevelse og de eldste arbeidene med tvebandstrikk er funnet i Sverige.

    God helg.

    SvarSlett
  8. Deeeeilig skjerf! Jeg fabler om noe lignende til meg selv, men det er visst endel julegaver og sånt greier i veien for tiden. Forsåvidt fabler jeg om et annet skjerf du har vist frem (med fletter) for det er superfint.

    SvarSlett
  9. Flotte begge to! Det ser ordentlig deilig ut med et så stort skjerf! Synes det var kaldt nok den vinteren som var sist jeg, rev litt i nesa da også!
    Ha en topp helg!

    SvarSlett
  10. Fikk lyst å gå i gang med et sånt skjerf. Har strikka hansker i alpakkagarn, de er både luftige og varme på én gang. Kanskje på tide å starte på et skjerf, men har også sett at man kan lage halser. De har noen fine inne på Drops, så kanskje jeg kombinerer litt. Men har ei datter som kanskje burde hatt seg et skikkelig skjerf, hun liker ikke halser. Gubben hoster og snufser for tida, så han hadde kanskje trengt et, han óg. Jeg er ganske nøye med å bruke skjerf sjøl, har nettopp kjøpt et i myk og litt tynt ullstoff, men kjempevarmt. :-)

    SvarSlett
  11. Skjerfet ser fabelaktig deilig ut! Virkelig noe å tulle seg inn i når kulda kommer! Imponert over at du ga deg i kast med et så stort skjerf i det "vanskelige" garnet. Dattera er kjempeheldig!

    Hun er forresten heldig på flere måter. Hun har vunnet i blogglotteriet inne hos mannen min, men virker ikke som hun har oppdaget det? Har du mulighet til å videreformidle det glade budskap?

    Hun kan sende navn og adresse til:
    tor.lahlum(krøllalfa)gmail.com

    Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  12. Deilig skjerf, og utrolig flotte bilder du har tatt! Enig i at patentstrikk er brilliant:)

    SvarSlett
  13. Lekkert! Det ser utrolig mykt og deilig ut.


    Ha en fin søndag!
    Klem T

    SvarSlett
  14. GU, så nydelig :o)
    Måtte ønske at jeg kunne laget noe så lekkert, du er så flink med pinnene, ja dattera også!!
    Helt herlig.
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  15. Tack för din kommentar! Det var riktigt roligt att sticka det flerfärgade oket på tröjan. Rekommenderas.
    Mysig sjal!

    SvarSlett
  16. Oj så stor og fint, dette må ha vært en kjempejobb! Og takk for tips med perlene, smart og lekkert!

    SvarSlett
  17. Måtte bare legge meg til som følger av bloggen din.
    Nydelige votter, sokker, skjerf m.m.
    Men nydeligste av alt var den utrolig søte valpen du hadde, nesten like søt som "gullet" jeg har;)
    Ha en trivelig søndagskveld

    SvarSlett
  18. Hei! Nydelige skjerf :) hvilken metode bruker du på patentstrikk her? Det finnes en million måter å gjøre det på og jeg blir litt forvirret.. Takk for svar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Nå slet jeg litt med å finne igjen dette innlegget - skrev det for over to år siden, så det var langt bakover i arkivene.
      Jeg strikker alltid det jeg kaller "helpatent", dvs god gammeldags patentstrikk. Det blir penest, syns jeg, men smak og behag er jo veldig forskjellig. Det er nesten umulig åbeskrive uten bilder, så jeg lette etter en video som viser den metoden jeg bruker. Hos Drops/Garnstudio er det en hel haug med forskjellige patent-metoder, her er en som viser hvordan jeg gjør det:
      http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=37&sort=2&thumbnails=on
      Det er også beskrevet med ord over bildet. Lykke til!

      Slett
  19. Takk skal du ha! :)

    SvarSlett