tirsdag 26. oktober 2010

Mesa-votten...

Kathryn Ivy var en av de første amerikanske bloggene jeg begynte å lese. Jeg trodde først det var Kathryn Ivy herself som sto bak bloggen, men det viste seg å være to søstre, Alice og Grace, som skriver bloggen sammen. De strikker stort sett det samme som alle andre, men begge strikker usedvanlig pent, er flinke med farger, og tar usedvanlig fine bilder av det de strikker – og derfor har de en stor leserskare. Nå har en av dem dessuten startet nettbutikk med Malabrigo-garn – mange typer garn og stoooort fargeutvalg. Verd en titt for Malabrigo-fansen. Nå har visstnok Malabrigo hatt en designkonkurranse for sokkegarnet sitt, der Grace deltar med Heart of the Mesa Mittens. Oppskriften til votten vil bli lagt ut snart. Først har den vært ute til teststrikking, og jeg har vært en av teststrikkerne – with a little help fra min hund. Den første votten er ferdig, den andre er underveis.
Garn: Malabrigo Sock i Alcaucil (sort) og Natural (hvitt), kjøpt hos Projo.
Pinner: 2,5
Ravelry: Her er mine og her er Grace sine.

Min vurdering: Fin oppskrift. Morsomt mønster å strikke. Ikke vanskelig, men ingen nybegynnervott.
Til sammenligning er det lettere å strikke selbuvotter, fordi mønsteret der er mer symmetrisk. Her måtte jeg sitte med diagrammet hele tiden, det var ingen hvileskjær, så jeg brukte mer tid enn jeg vanligvis gjør på en vott. (Det kan også ha noe med den strikkepinnespisende valpen å gjøre…).

På norske votter, som selbuvotter, strikkes tommelkilen inne i håndflaten. Amerikanerne liker visst best å ha tommelen på siden av hånda, og strikker tommelkilen mellom for- og bakstykket på votten. Det har sine fordeler – diagrammet for hånden blir ikke ”forstyrret” av tommelkilen, og på votter med likt mønster på begge sider, er det ikke forskjell på høyre og venstre vott. Det er lurt – så slipper man å plutselig sitte der med f eks to venstrevotter, om man er litt uoppmerksom. Etter litt testing, fant Dattera og jeg ut at tommelen i virkeligheten sitter et sted midt i mellom - så det blir en smaksak hva man foretrekker å strikke.

Mønsteret på votten er inspirert av – jeg siterer fra oppskriften ”my love for the Southwest, and numerous roadtrips my family took there when I was a child. The culture of the region, both past and present, has always fascinated me. I drew inspiration from the beautiful woven designs of the Navajo and the amazing petroglyphs of the Anasazi in Monument Valley and Canyon de Chelly National Monument”. Fargene hun har brukt passer så fint til dette – mens mine farger rett og slett var hva jeg hadde i garnlageret. Men hvis jeg sier at de er inspirert av grafiske mønstre og/eller tradisjonelle selbufarger, høres det jo unektelig litt finere ut ;-)

Sjekk også denne norske votteboka, som jeg kjøpte tidligere i høst. Finfin bok! Jeg vet ikke om jeg kommer til å strikke noen av modellene i boka, men jeg fikk massevis av inspirasjon av å bla igjennom den, og den inneholder mange nyttige tips og teknikker. Anbefales!

13 kommentarer:

  1. I love Grace's mitten design. They are awesome!

    SvarSlett
  2. så flotte votter og så nydelig valp, samt kul lue du har strikket. (ikke strikket valpen da men) hehe
    håper alt er vel.

    SvarSlett
  3. Vottene dine var kjempestilige. Tommelkilen strikkes på samme måte som mine fiddlehead mittens hører jeg. Det gjør jo at mønsteret ikke blir firstyrret på innsiden av votte

    Takk ogspå for fin blogganbefaling og boktips.

    SvarSlett
  4. Så fin- og anderledes ;) Det der med amerika-tommelen har jeg tenkt over også, synes den kommer langt på kanten. Enig med "forskningen" du og Dattera har gjort, derfor er tovede votter mine favoritter. da kan jeg justere til helt etter egen smak før de tørker :) Jeg har tove-votter i mange tykkelser, de tynneste er alt i bruk :)

    Kos til den lille sorte fra meg.

    SvarSlett
  5. Jammen var de fine da! Vottene!!! Og jeg synes ikke det gjør noe at strikkebloggen har blitt litt hundeblogg, jeg tar veldig gjerne mere hundebilder jeg!!!

    SvarSlett
  6. Den var skikkelig fin, kanskje jeg skal strikke litt votter igjen i vinter... Hadde et lager, men nå begynner det å tynnes ut. Men det siste heftet ditt der, det har jeg ikke sett altså - jeg har haugevis av oppskrifter på votter og skal ikke ha flere - skal ikke, skal ikke skal ikke :-)

    SvarSlett
  7. Dette var superfine votter. Vakkert mønster.

    SvarSlett
  8. Det var flotte votter med fint mønster. Spennende å være teststrikker, tror ikke jeg har strikket votter før med tommelen plassert slik.
    Den firbente er utrolig skjønn!

    Ha en fin kveld!
    Klem T

    SvarSlett
  9. Så fine votter, det er et flott mønster. Liker når det går på skrå slik det gjør her.

    Nå er mønsteret til mine juletrekuler på plass. Du lurte på flerfargehekling og overgangene. Har lagt ut noen linker - håper det kan hjelpe.

    Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  10. Ooojjj så fin den er :o)
    Du er en ener med strikkepinner!!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  11. Det var da kjempefine votter;) Litt moro å se noe annet enn mønstrene som går igjen hele tiden også;)

    SvarSlett
  12. Kjempefine fin vott du har teststrikket.

    SvarSlett
  13. Jeg har såvidt begynt å strikke plagg med mønster, såvidt. Votter med tummel synes jeg ser vanskelig ut. Så når jeg ser votter med mønster som er strikket helt perfekt, jevnt og fint blir jeg jeg veldig imponert. Vakre er de!

    SvarSlett