mandag 25. oktober 2010

Årets Første Snø...

Den første snøen kom på fredag, 22. oktober 2010. Riktignok bare en centimeter eller tre, men snø uansett. Jeg regnet selvfølgelig med at den kom til å forsvinne i løpet av dagen, men den gjorde ikke det, den ligger fortsatt. Hadde jeg vært ti år, ville jeg vært henrykt såklart, men jeg er snart 50, og begeistringen har dempet seg med årene. Blir det en normal vinter, har vi vår igjen om et halvt års tid. Jeg sliter litt med det, men tenner lys, drikker god te med honning, priser meg lykkelig over at jeg bor i et av verdens beste land til tross for snø og kulde - og strikker varme plagg i ull til meg og mine. Dattera, som bor på Hovden, kunne melde om minus elleve kuldegrader i kveld, så her er det jo varmt til sammenligning, her er det bare såvidt frost.

Når nettene blir lange og kulda setter inn, er det godt med en varm og baggy lue. Denne har jeg strikket til Sønnen, godt assistert av den lille sorte hunden. Sønnen selv var opptatt på annet hold, så Tause Birgitte steppet inn som modell. Hun er ikke spesielt tjukk i hue, så lua ser litt rar ut på henne, men på et alminnelig hode ser den helt ok ut. Strikket i ribbestrikk, 135 masker, på pinner 3,5 i Drops Extra Fine Merino, som er et fint luegarn.

Håper du får en fin mandag!

12 kommentarer:

  1. Fin lue, bra at du har Birgitte at prøve på. Vi hadde snø noen timer, siden bare frost. Lykke til med valpen og håndarbeiden.

    SvarSlett
  2. Lua var knallfint. Det garnet er jo helt herlig til lue - kløfritt.
    Her i Trondheim har det vært hvitt på bakken i en uke nå, og det har fryst på skikkelig. Jeg syklet til jobb i dag i plaskregn på holke. Jeg synes at vinter og vinter er to forskjellige ting. Jeg vil helst ha den med blåswix føre og sol :-)

    Ha en strålende uke, Anne

    SvarSlett
  3. Stilig lue i et godt garn!
    Må nok fylle opp lageret litt.. :-)

    SvarSlett
  4. Hei Anne... :O)
    jeg syns det er helt greit at bloggen din er en kombo av strikking og hundeblogg... :O))
    En sånn liten krabat blir man aldri lei av å se bilder eller lese om. Han er aldeles nydelig!
    Så flott lue du har strikket til sønnen, syns det gjorde seg med de blå stripene.

    Her er det også kaldt, og den lille snøen som kom ligger fortsatt på bakken.

    Ha en fin mandag!

    klem

    SvarSlett
  5. Her har vi ennå ikke sett et snøfnugg - det er jo så herlig! Særlig når man ser alt kaoset på vestlandet for tiden, ja snøen kan bare drøye for min del. Superfin lue, jeg liker fargene!

    SvarSlett
  6. Jeg har nok ganske like betraktninger som deg om havåret som venter oss nå. Det er nok bare å tenne lys og strikke i vei så vi slipper å fryse. Lua ble veldig fin, stilig med noen blå striper også!

    Jeg starter på jakke til sønnen i dag, en julepresang. Er ute i ganske god tid i år faktisk. :)

    SvarSlett
  7. Det ble en fin lue! Det er jo luevær nå, da er den nok god å ha... ;)

    Til din kommentar hos meg: Ja, jeg har prøvd det. Det finnes som du selv sier, flere veier til indre ro. Har vært bort i oppmerksomhetstrening i forbindelse med Qi Gong og avspenning. Men den indre roen kan man også finne i andre aktiviteter - gå tur, svømme, hva som helst - bare man her lært seg å lytte innover. Det som er fint med oppmerksomhetstreningen, er at jeg gradvis blir bevisst enkelte prosesser som jeg ikke har lagt merke til tidligere. Sånn sett er det alltid fint med flere innfallsvinkler. Det er jo slik vi modnes ;)

    Ha en god uke! Klem fra Sylke

    SvarSlett
  8. Hahahaha tause Birgitte har nesten tatt seg "vann-over-hodet" her ja, men ei flott lue du har strikket :o) Selv syr jeg luene, ville aldri blitt ferdig om jeg skulle strikket dem!
    Ha ei fin uke Anne!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  9. Tror ikke du skal tenke så mye over at hun fryser, hun er jo så liten ennå så det blir bedre etterhvert. Det finnes jo herlige hundegensere på Ravelry, strikk en til henne da vel :-) Leon fryser lett, men han hopper gladelig avgårde på tur i 25 kalde allikevel. Det eneste vi må tenke på er at vi ikke må stå stille for lenge mens han står rett i snøen, og setter vi oss ned må han ha teppe. Kos dere masse!

    SvarSlett
  10. Nydelig lue! Flotte farger du har satt sammen :)
    God helg!

    SvarSlett