torsdag 14. oktober 2010

Det er ikke helt over enda...

Sommeren, mener jeg. For selv om det er kuldegrader om natta, rimfrost i gresset og bitende kaldt ute, selv i sola, er det LITT sommer enda:
I Annepålandets rosenhage er det fortsatt noen som drømmer om en indian summer. Det er liksom noe håpefullt over rosenknupper. Dette er New Dawn (eller husker jeg feil??) som vi plantet i år. Den har oppført seg som roser skal, og blomstret pent og pliktoppfyllende til glede for oss som bor her - i motsetning til visse andre roser på bruket som lever ville og løsslupne liv og ikke følger bruksanvisningen i det hele tatt.

Jordbæra, derimot, begynner å merke at sommeren er på hell. Av jordbæråkeren jeg plantet for et par år siden, er det ca tre planter igjen, hvorav dette er den ene. Jeg plantet ulike sorter og gledet meg til deilige sommerdesserter rett fra åkeren, men dengang ei. I fjor fikk vi to jordbær, men dem spiste sneglene opp. I år fikk vi ingen. Markjordbær, derimot, er det massevis av. Jordbærene er som gartneren selv - ikke de fineste og flotteste, men viltvoksende og ukultiverte...

Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker meg en solhattrabatt som denne. Dette er dessverre IKKE min, men derimot en del av rabatten i Botanisk Hage i Oslo. Jeg er lys lilla av misunnelse. For jeg har sådd flerfoldige pakker med frø og plantet mange ferdige planter fra gartneriet. I fjor kom det én blomst, men det går fremover, for i år ble det sånn, hurra:
I år ble det to! Akk ja, gartnerens liv er uforutsigbart og hagen min blir nok ikke kåret til Norges Vakreste i år heller... Men kanskje Norges Rareste? Og bare så det er nevnt - det vokser MASSE lavendel her, både her og der faktisk, og det er tross alt den beste blomsten da! Ingen blir blåere blå, ingen tiltrekker seg mer oppmerksomhet fra biene, og når det gjelder duften er det ingen over, ingen ved siden. Og hekken vokste kjempehøy også i år - men så datt alle bladene av...

Strikkingen, derimot, er det mer schwung over. Jeg har ikke blogget så mye i det siste, men jeg har strikket desto mer. Blant annet teststrikker jeg et par ting, mer om det senere. Og - sensasjon! - jeg har strikket ferdig en genser, det er første gang på en hel evighet at jeg har fått ferdig et ordentlig plagg. Av enkleste sort, riktignok, men jeg er en enkel sjel og liker enkleste sort. Forhåpentligvis kommer det bilder etter hvert. Og skjerfet til Dattera, som jeg blogget om såvidt her, er ferdig:

161 gram Faerytale fra Du Store Alpakka = såvidt over tre nøster. Hundre prosent alpakka, strikket i helpatent, 40 cm bredt og 170 cm langt. Det ble kjempestort - og forhåpentligvis kommer det actionbilder av dette også. Jeg liker ikke å strikke i Faerytale, det "lugger" og har "vinkler", som en leser så treffende kommenterte tidligere, dvs tråden er en slags krokete og rar. MEN - når det er sagt, resultatet blir utrolig tykt, mykt, varmt, lett og spenstig. Og det holder seg! Det er sannelig det eneste "pusegarnet" jeg har strikket med som gjør det. Skjerfet jeg strikket til Dattera for over to år siden er like fint og fluffy etter to vintres flittig bruk. Og sist, men ikke minst, Oktobermysteriet:

Clue #1 vrangborden og Clue #2 The cuff (leggen) er unnagjort, og i morgen kommer Clue #3, hælen. Det er gøy med sokkemysterier, men nå skal jeg strikke lue til Sønnen, som fryser på øra. God fredag!

16 kommentarer:

  1. Solhatt-rabatten er misunnelsesverdig ja. Har selv en enslig solhatt i år. Oktobermysteriet er så vakkert. Fargen er perfekt til mønsteret:)

    SvarSlett
  2. Spennende oktobermysterium:)
    Sjerfet ble flott, gleder meg til å se det på. Har noe lignende på pinnene, men har pause nå.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Skjønner godt at du likte solhatt-rabatten. Kanskje du får tre blomster neste år... eller 30... ;)

    Dette blir noen godt og varme strømper, ser det ut til!

    Håper det går bedre med å legge inn kommentarer nå. Det kan jo hende at problemet har ligget hos blogger. Det går av og til litt tregt hos meg også.

    Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  4. Virkelig flott skjerf altså..., lurer på om ikke dattera her kunne tenkt seg et sånt i blått eller noe sånt... Fairytale, ja... Ehm. Hvor mange masker la du opp til helpatenten???

    SvarSlett
  5. Det er dumt at du ikke får til blomstene du vil, men samtidig er det sååå godt å høre at det er flere enn jeg som sliter med disse blomstene :-) Skjerfet ditt er nydelig! Og det er sokkene dine også - vakkert mønster. Ha en fin helg Annepålandet!

    SvarSlett
  6. Men det vokser jo i hagen din:))
    Roser og greier, det er slett ikke verst. Hagen min blir nok heller ikke kåret til Norges vakreste, men jeg strever med den som best jeg kan...
    Det blir nok en greie på både din og min hage etter hvert skal du se.
    lavendel er nydelig og at den frøsår seg er jo så absolutt et pluss. Det er mange som strever med å få den til å trives, og hos deg har den det nok som plommen i egget:)
    Bloggingen min kommer også i rykk og napp, men strikkinga mi fortsetter jevnt og trutt - den har jeg foreløpig så noenlunde kontroll på.
    Sokkene ser spenstige ut. Lurer på hva slags hæl du skal strikke, men det får vi vel se når den er ferdig strikket.

    God helg!

    SvarSlett
  7. Faerutale er jo en av de beste!!! jeg er også fan av det! Lekkert, varm og mykt så det ut!

    SvarSlett
  8. Flotte bilder hos deg - vi får bare nyte de siste restene. Jeg synes av og til det "lukter" snø i lufta når jeg drar om morgenen, men krysser fingrene for at snøen lar vente på seg:-)
    Så spennende Oktobermysteriet ser ut! Kommer til å bli flotte sokker.

    SvarSlett
  9. Når du har gått fra en til to solhatt-blomster på ett år, er det all mulig grunn til optimisme! Jeg tror på årlig fordobling, altså ikke bare 3 neste år og 4 året etter, men 4 neste år og så 8 osv. Da har du snart en hel rabatt!

    Det er i det hele tatt mer enn beundringsverdig at du klarer å holde i hevd hagen samtidig som du strikker og blogger om både hage, strikking og mer til. Jeg trodde jeg var ganske god å multitasking, men du går meg en høy gang!

    Fine bilder, fint strikk og fin hage! Takk for at du deler.

    SvarSlett
  10. Solhattrabatt er ønsket her også og her er nok også hagen mer rar (les ustelt) enn fin. En og annen blomst glimter til, selv nå i oktober.

    Skjerfet ser ut til å være et skikkelig koseskjerf og det var forhåpentligvis verdt litt "vinkelstrikking".

    Blir spennende å se hvordan sokken ender opp, ser veldig lovende ut så langt!

    Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  11. Sukk - den som hadde hatt grønne fingre.

    Skjerfet så jo spennende ut - så må vise frem hele :-)

    Sokkemysteriet ser veldig avansert ut for min del, men for en erfaren sokkestrikker som deg, så må jo dette være midt i blinken.

    God helg, Anne!

    SvarSlett
  12. Gratulerer med ferdigstilling av en hel genser!
    Håper det ikke går utover 52 par sokker ;-)
    Den røde solhatten her hjemme er treg, men det kommer da noen hvert år...
    Ha en solfylt helg!

    SvarSlett
  13. Gratulerer med ny beboer i heimen! Lykke til:)

    SvarSlett
  14. Hei... :O)
    Ble litt lettere misunnelig da jeg et øyeblikk trodde det var din solhattrabatt... :O)
    Så spennende med disse mystery sokkene..., fine blir de!

    Ang. fairytail så har jeg akkurat strikket en hals i dette garnet, med dobbelt tråd og pinner 15...
    Det ble utrolig mykt og deilig. Godt å høre at Fairytale holder på fasongen!

    Ønsker deg en strålende søndag!

    SvarSlett
  15. Åååå så herlig at den er flyttet inn! Håper på å få se bilder og høre litt om hvordan dere har det - jeg koser meg med slikt skjønner du :-)

    SvarSlett
  16. Vackra bilder. Blommorna är nästan som allra vackrast nu precis innan frosten tar dem... (jag älskar också lavendel - har både blå, vit o rosa i min lilla radhusträdgård).
    Ang. Aran knitting; det är en ny utgåva med lite nyskriven text o några nya mönster tror jag. Den enda nackdelen är att den har mjuka ryggar, typ paper back, men eftersom den är miljlövänligt producerad så får det väl passera.

    SvarSlett