søndag 4. august 2013

Testet og godkjent...

Jeg er en praktisk strikker. Jeg strikker helst ting som passer, er praktiske i bruk, og som varer lenge. Det er spennende å lese blogginnlegg om ting folk har strikket, men minst like interessant å lese om ull i bruk. Hvordan holder det? Er passformen bra? Tåler garnet bruk og slitasje? Funker plagget i hverdagen?


Sokkene jeg strikket i vår, er testet og godkjent. De var med på tur langs Gjende, rett på foten i fjellstøvlene, og oppfylte Annepålandets stenhårde kvalitetskrav:
De skal sitte perfekt på foten, ikke skrukke og ikke gli ned, ikke klø, være myke og behagelige og uten skjøter og sømmer som gnager. Ekstra plusspoeng for forsterket hæl - som er tykk og myk og beskytter hælen mot vannblemmer og gnagsår på turen. Like tørre og fine etter en dag i støvlene. Ikke nupper de heller. Terningkast 6.


Garnet er Pt5 Sport. Tror nesten jeg må lage en oppskrift etter hvert på fjellsokkene mine. De kan anbefales på det varmeste. Ja, varme er de og  :-)

På bildet over er vannet Gjende til venstre og Besseggen til høyre på en solskinnsdag. Det syns ikke så godt på dette bildet, men Gjende er kjent for sin karakteristiske smaragdgrønne farge. Den er virkelig ganske fascinerende, og skyldes morenemasse fra områdene rundt. Fint land, Norge!

8 kommentarer:

  1. Det høres ut som du har "lagt gullegget" når det gjelder fjellsokker, nå venter jeg spent på om du kommer til å legge ut oppskrift- for slike sokker hadde vært midt i blinken! :-)
    Fortsatt god søndag til deg!

    SvarSlett
  2. Jeg er også en praktisk strikker, og liker å strikke sokker. Har ikke prøvd Pt sport, men det skal jeg!

    SvarSlett
  3. Hei, her er jeg igjen! Pt5 sport skal prøves, det er sikkert. Gode tips fra en erfaren strikkerske, det tar vi med.
    Grattis til en meget dyktig Sønn og en stolt mamma. Han har ikke ligget på latsiden den mannen, han kan nok drive det så langt som han vil. Alle gode ønsker for fremtiden!

    SvarSlett
  4. Enig! Og liker å høre andres erfaringer og meninger selv om de er forskjellige fra mine. Jeg liker å høre om det som ikke funker, ikke bare det som er nystrikket .

    SvarSlett
  5. Ja takk, til oppskrift..... her sitter jeg med 4 store gnagsår, etter å ha lånt mannens sokker .....
    Bruker mye pt5 sport - til gensere til barna, luer og votter

    SvarSlett
  6. pt5 sport er ukjent for meg, fint med anbefaling! Og ja, gjerne en oppskrift på disse gjennomtestede sokkene :)

    SvarSlett
  7. Strikker du disse annerledes enn på sokkeskolen din? Og enig, jeg strikker også til eget bruk og planlagte gaver. Gjett hva mine får til jul i år, votter fra vottealongen til Projo! To fluer i et smekk, jeg lærer mye, de får fine gaver. Men disse fjellsokkene kunne jeg godt tenke meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det er bare snakk om små forskjeller. Kan godt bruke den sokkeskoleoppskriften, om man strikker litt stramt, eller med færre masker (dette garnet er litt tykkere enn det jeg brukte på sokkeskolen).

      Skal knote ned en slags oppskrift etter hvert. Men det pleier å ta litt tid - oppskriftskriving er ikke min sterkeste/raskeste side...

      Votter er jo en super julegave! Jeg er litt på etterskudd med Projo-vottene - men håper å få strikket en del av dem sånn litt etter hvert. De er jo så fine, har lyst til å strikke alle sammen!

      Slett