tirsdag 13. august 2013

Norge, ditt nærmeste ferieland...



Å ligge i en blomstereng, med storkenebb og tyrihjelm og smørblomst, - - -


- - - med smaragdgrønne Gjende ved føttene - - -


- - - og Besseggen kneisende i bakgrunnen, - - -


- - - med Gemalen og Tinka til høyre og kaffekopp til venstre, - - -


- - - det er hva jeg kaller en smak av honning.


Og over det hele - blå, blå himmel.

Soundtrack: Den aller mest sommerlige sommerlåten - Smak av honning


I min grønne ungdom hadde norsk reiseliv et felles reklamefremstøt for "Norge, ditt nærmeste ferieland". Det må ha vært et bra sommerkampanje, siden jeg husker slagordet den dag i dag, mer enn 35 år senere. Og det finnes jo ikke bedre land å feriere i - når sola skinner!


Vi tok oss en tur til fjells i ferien, midt i juli. Vi bodde på Beitostølen og tok avstikkere i omegnen. En dag tok vi turen til Gjende.


Første gang jeg gikk Besseggen, var det så vindstille at man kunne tent en fyrstikk der oppe på eggen, om man hadde hatt en. Det hadde man riktignok ikke, men sola skinte, det var shorts og singlet og Annepålandet var 17 år. Siden har vi gått der med ungene for ca ti år siden - fint vær da også og flott familietur. I år bestemte vi oss for å gå turen langs vannet i stedet. Vi hadde Tinka med, og turen over eggen er ikke noe for en liten hund med dårlig bein.


Sol nå også, men bare tolv grader og voldsom vind. Det var store bølger på Gjende - ja selv myrene hadde skumtopper på, og på Valdresflya så vi en campingvogn som hadde blåst av veien. Ugrei måte å ende ferien på, huff.


Men turen langs Gjende var fantastisk fin. Utrolig frodig og grønt, og masse blomster. Blomstene har mer intense farger på fjellet - det kommer kanskje av jordsmonn og korte somre, det gjelder vel å trø til mens sjansen er der? Store tepper med lilla storkenebb, svære tuer med knallgul tiriltunge, smørblomster, humleblom, tyrihjelm, marikåpe, tveskjeggveronika, skogstjerner, harelabb, forglemmegei og mange flere. Og tettegras - som er kjøttetende! (bildet over). Er du glad i blomster - som meg - kan denne turen anbefales på det varmeste.


Vi rundet det hele av med en kaffekopp ved kiosken ved Gjendesheim, mens vi studerte folkelivet og utsikten. Forfriskende - det var det det var!


Så vakkert at det nesten gjør vondt, dette landet vårt. Det er fine bilder å ta med seg i minnet når nettene blir lange og kulda setter inn. Ha en finfin dag!


11 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, Anne. Norge er så vakkert at det nesten er for bra :) og det er ikke til å undres over at utlendingene blir henført av vår vakre natur.
    Men når det er sagt....man er jo litt avhengig av å spille på lag med de forskjellige og svært så vekslende værtypene vi har her til lands.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal være visst! Det blir liksom ikke helt det samme å gå i fjellet når tåka er tett og man ikke ser en fot foran seg... Blå himmel og utsikt gjør susen! Så ferie i Norge er en risikosport :-)

      Slett
  2. Flotte bilder fra turen til Gjende! Jeg er så hjertens enig med deg; det er et utrolig vakkert land vi bor i - og den følelsen sitter langt inn i hjerterota! :-)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder fra Jotunheimen! Fint å kunne gå i fjellet på godværsdager! Absolutt en smak av sommer!

    Ha ei fortsatt fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  4. Takk for turen, med nydelige fargerike bilder av blomster og natur.
    Ja, noen ganger er vi nærmere ferielandet enn vi skulle tro.......
    Det er noen ganger merkelig at vi besøker steder verden rundt, og så har vi noen skikkelig fine perler rett " borti gata".
    Jeg blir veldig obs på det når jeg har besøk, og skal vise frem omegnen.
    Vi har jo slusebåter ved kanalen oppover i Telemark fra nabobyen. De har jeg aldri tatt, men ser dem når jeg kjører forbi. Kanskje jeg skulle.......?
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg gjort! Det var en fantastisk tur - det burde du absolutt gjøre, Sylvia! Absolutt helt utrolig ingeniørkunst - tenk at de fikk til dette med det de hadde av maskiner og verktøy for over 120 år siden. Og den er der fortsatt, det er så imponerende. Da kanalen sto ferdig, ble den kalt "det åttende underverk".

      Slett
  5. Fine bilder! Det er jammen fint her i landet, ja!

    SvarSlett
  6. Fjellheimen er vakker, det er herved dokumentert! Nydelige bilder du tar. Ser ikke ut som du bare knipser i vei,neida, ligger nok en del fokusering og tanker bak hvert bilde.
    Jeg er så glad i landet og folket vårt. Ikke mindre nå etter at "Sommerbåten" til NRK tok oss med langs hele kysten. Det var en kjempefin tur.
    Veldig koselig å få være med deg på tur også. :))
    Ha en fin tirsdag.


    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Liv!
      Ja, NRK-turen med sommerbåten var litt av en tur. Dessverre ble jeg oppmerksom på den litt sent, så jeg fikk bare med meg slutten av turen. Det er mange steder jeg fikk lyst til å besøke.

      Slett
  7. Hei igjen, og takk for kommentaren inne hos meg.
    ......viste nettopp din sønns skulpturer til min sønn. Han var kjempeimponert. Han har nemlig arvet mine kreative egenskaper, så vi kan diskutere kunst sammen. Det er fint.
    Du må ha litt reklame for hans utstilling i bloggen din, så om vi har anledning, kan vi ta en tur til Oslo for å se........og kanskje du også er der, vettu ;)

    SvarSlett