fredag 30. august 2013

Restefest...

Og mens jeg først er i gang med å dokumentere brune sokker - her kommer et par til:


Det er ingen hemmelighet at Annepålandet liker restegarn - både mitt eget og andres. Og jeg har vært så heldig at jeg har fått restegarn både herfra og derfra. Tusen takk!

Jeg koser meg med restegarnet - sorterer og legger planer. Det trigger kreativiteten. Dessverre har døgnet bare 24 timer, det er ganske upraktisk.

Men jeg har i hvert fall fått strikket litt sokker!


Disse er strikket etter samme lest som sokkene i forrige innlegg. Jeg brukte tre slanter med brunt garn, men det er bare såvidt det syns. Det ene var mykt som smør - alpakka, kanskje? Det brukte jeg opp på skaftet, siden det antakelig ikke er særlig slitesterkt. Har aldri hørt om noen som har slitt hull på sokken ovenfor ankelen. Det fargerike garnet kjentes ut som sokkegarn, så det fikk bli hæl og tå. Dette garnet kommer fra min særdeles gavmilde garndonor LivV. Nøstene var uten merkelapp - så det skal bli spennende å se om jeg gjettet riktig mht til slitestyrken  :-)  Fine sokker - utrolig hva man kan få ut av noen små nøster!

Oppskrift: Blueberry Waffles.
Garn: Restegarn av ukjent opprinnelse. Det gikk med 90 gram til damestørrelse.
Pinner: 3 mm.

Vet ikke hva slags garn det var - men det ble flotte striper på hælen!

Neste par ut er strikket i garn fra LivF, som jeg også fikk masse flott restegarn av. Testet oppskriften Toddler Socks fra Purl Soho. Strikket den største størrelsen, 4-5 år. Disse ble da utrolig vide i foten??? Burde vært ribb her. Altså leter jeg fortsatt etter en god sokkeoppskrift til barn, for tynt garn. Gode forslag mottas med takk!


Det rosa garnet er Senjagarn. Har sett at mange bruker dette garnet, men har aldri prøvd det selv. Minner veldig om Sisu, likandes og greit, og godt å stikke med. Det flerfargede er TOFUtsies. Et snurrig garn som inneholder ull, soya og bomull. Jeg hadde ikke noe særlig trua på det - men der tok jeg helt feil. Godt å strikke med og fint resultat. Så det er ikke noe å si på garnet her, for det er helt prima, det er fasongen som er litt - eh, uvant. Jaja.

Restesokker er en fin ting, fordi (1) sokker er alltid nyttig, (2) det er miljøvennlig, (3) garnlageret minker, og sist, men ikke minst, (4) man føler seg så prektig  :-)   Og det skal man jo ikke kimse av.

Vet ikke helt hvem som skal få disse sokkene. Man skal ikke se bort fra at jeg tar de brune selv, de var så utrolig myke og gode, og hælen ble så fjong. Men de rosa havner nok i gavekassa, i påvente av et barn med veldig runde føtter...

God helg!

13 kommentarer:

  1. Kjekt å se hva du får til. Da er garnet kommet i rette hender, sånn som jeg tenkte.:)
    Jeg bruker Fabel oppskriftene til Drops. Da sitter sokkene som "et skudd" på mine oldebarn.
    God helg til deg også!

    SvarSlett
  2. God morgen.
    Så tøffe sokker. Stilig med flerfarget garn til pynt og avslutning.
    Jeg bruker også restegarn til sokkestrikking. Jeg strikker ikke mye sokker, men jeg har vært flink i år......og holder faktisk på med et par i skrivende stund, som ligner på dine barnesokker i fargene, rosa.
    Jeg har alltid likt striper, og de er kjekt å bruke med restegarn.
    Jeg pleier alltid å felle alt fra 4-8 masker fra maskeantallet jeg startet med, og har derfor færre masker på foten, så sitter den bedre.

    Du er så flink til å strikke sokker i forskjellige mønster.....mine er anske kjedelige plain, men jeg er glad jeg har strikket et par, hver gang jeg er ferdig

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det er i grunnen plaine sokker som sitter best. Jeg strikker mest av det jeg også. De enkle er oftest det beste!

      Slett
  3. Så fine sokker du har strikket,
    og veldig kjekt å bruke opp restegarn :O)

    SvarSlett
  4. Stilige sokker :D Liker sånn som ikke alle har maken til.

    God sokke-strikke-helg.

    SvarSlett
  5. Om du söker sockmönster till små bebisar kan jag varmt rekommendera det som finns på min blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg allerede - og har tenkt å prøve det når jeg får en myk, liten garnrest :-) Flott med gratismønster!

      Slett
  6. Så fint at du har litt farge i de brune sokkene!!!! De rosa var jo bare søte da!!!! God helg!!!

    SvarSlett
  7. Disse brune sokkene likte jeg godt. Morsomt med ulik farge på tå og hæl. De rosa ser vide ut i foten ja, men kanskje noen har en ekstra høy vrist? minstemann her i huset har det, så jeg strikker ofte ribb på oversiden av foten så ser de ikke så vide ut og klumper seg heller ikke i støvlene. God helg!

    SvarSlett
  8. De brune sokkene er utrolig fine! Jeg hadde også beholdt dem selv. Jeg synes også barnesokkene ser vide ut, men fine er de. Det er sikkert ei prinsesse som har lyst på dem.

    Klem fra Ingunn som også er ivrig sokkestrikker

    SvarSlett
  9. Hei Anne!
    Så flotte sokker! Hælen var jo utrolig flott, og den oppskriften må jeg notere meg!

    Det ligger forresten en liten overraskelse og venter på deg hos meg! -:-))

    Ha en flott dag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett