lørdag 31. mars 2012

Nå henger vi på Nasjonalmuseet...

Nasjonalmuseet samler, tar vare på, stiller ut og formidler landets mest omfattende samlinger av kunst, arkitektur og design. Museet er fordelt på fire steder i Oslo.

Kunstindustrimuseet - som er min favoritt, ligger i St. Olavs gate, og viser blant annet tekstil, design og kunsthåndverk. Nasjonalmuseet for arkitektur ligger på Bankplassen. Nasjonalgalleriet ligger i Universitetsgata, rett ved Karl Johans gate, og viser de gamle mestere. Museet for samtidskunst ligger på Bankplassen, i Norges Banks gamle bygg, her vises de nye mestere. Deriblant Sønnen og jeg. Jada.


Sønnen, kunststudenten, inviterte med seg mor på Samtidskunstmuseet her forleden, på utstillingen Prisme - tegning fra 1990 til 2012. Klikk deg inn på linken og les mer om du er interessert i tegning, det er ganske spennende. Det var en stor utstilling - med veldig mange verker og mange kunstnere representert. Her var det mye rart å se på - og noe fint. Samtidskunst i et nøtteskall.


Den engelske kunstneren Richard Long hadde flere arbeider på utstillingen. De var malt rett på veggen med leire fra Avon-elven. Leiren hadde sprutet litt utover veggene og taket i farten, sånn:


Ganske stilig, og litt rart. Vi gikk ganske grundig til verks og fikk med oss det meste, men jeg glemte visst å ta flere bilder av kunsten. Sånn kan det gå i farten. På nettsiden står det at dette er en utstilling for alle, og er du i nærheten - og liker tegning, kan jeg absolutt anbefale et besøk. For å berike publikums opplevelse av utstillingen, inviteres de besøkende til å tegne selv.


Her er tegnerommet. Etterpå kunne man henge opp bildet sitt på veggen. Som du ser, var det ganske fullt allerede. Vi lot ikke sjansen gå fra oss, og slang oss ned og tegnet - jeg tegnet Sønnen som tegner:


- og han tegnet en mann med rødvinsnese:


Det var som sagt litt fullt på veggene allerede, men vi fikk skviset oss inn i et hjørne:


Og nå henger vi faktisk på Nasjonalmuseet!

Og mens vi snakker om utstillinger - og siden dette egentlig er en strikkeblogg - og siden Arne & Carlos er alle strikkedamers store helter & sjarmtroll:
Det blir Arne & Carlos-utstilling på DogA (Norsk Design- og Arktektursenter) i Hausmannsgate 16 til sommeren - 31. mai til 26. august. Utstillingen er et samarbeid med Nasjonalmuset. Dette tror jeg kan bli spennende. Utstillingen retter blant annet blikket mot designprosessen og inspirasjonskilder. Og også her vil det bli en aktivitetsstasjon - der man blant annet kan leke med dukker strikket av Arne og Carlos. Haha, dette må vi jo se! Gutta har fått i oppdrag å strikke deler av kongefamilien, de vil også bli stilt ut på utstillingen.

God helg, folkens, og riktig god påske til hver især!

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette var en kjempehyggelig fortelling om deres opplevelser av bl.a. Museet for samtidskunst! Håper dere også har opplevd utstillingene Ufullførte reiser i 1. etg på museet for samtidskunst og Kongelige reiser 1905-2005 på Kunstindustrimuseet! Vel møtt!

    SvarSlett
  2. Det er ikke verst å kunne si at man har et verk hengende på Nasjonalmuseet ;)

    SvarSlett
  3. MOrsomt! Og jeg skjønner godt at dere ikke lot sjansen gå fra dere:)
    God påske!

    SvarSlett
  4. Så artig! OG tenkt at jeg "kjenner" noen som henger der da ;-)

    God påske - klem Siv

    SvarSlett
  5. Hei!! Det er bra vi har disse museumene i Oslo!! Jeg bruker dem med jevne mellomrom!! Gleder meg til Arne og Carlos utstilling!! Jeg vet jo at de er mye mer en kuler og dukker...... Ha en fin påske!! AnneKari:-)

    SvarSlett