mandag 21. mars 2011

Teblogg...

Nå er dette en te-blogg. Siden jeg er så glad i te, hev jeg meg på da Pukka søkte etter testsmakere. Alltid spennende å smake på nye tesorter!


Her er teen jeg skal smake på. Jeg kjenner såvidt til Pukka-teen fra før, har smakt på noen få sorter, og nå er jeg i full sving med å smake på resten. Det kommer nok en rapport eller flere etter hvert, tenker jeg.
Her er Pukkas hjemmeside.

Jeg har ikke skrevet så mye om te her på bloggen tidligere - men saken er at jeg er en lidenskapelig te-elsker, og har en betydelig samling av ulike teer på bakrommet, pluss en anselig mengde teremedier, kopper, kanner og annen moro. Jeg drikker all slags te - sorte, grønne, hvite, oolong, mørke, smaksatte og diverse blandinger. Felles for alle er at det må være god te - det drikkes ikke så mye gul Lipton fra pose her i gården. Selve trikset med teen er at den må trekkes ved riktig temperatur og akkurat passe lenge. Mange mener for eksempel at grønn te er bitter, eller besk, men det er bare når den er feil tilberedt. Jeg drikker som oftest te i løsvekt og bruker sjelden poser, men nå gjør jeg et unntak for Pukka-teen, for jeg syns den er god likevel. Så nå blir det poser i noen dager fremover. Og te er sunt, folkens!


Jeg fikk ikke et eneste garnnøste til bursdagen, men ellers fikk jeg alt hva hjertet måtte begjære - roser og diamanter, vin og konfekt, te og fine kremer, gavekort og bøker, blomster i fleng, og mye, mye mer. Rosene på bildet fikk jeg av Mannen. 50 store, vakre roser. Jeg har aldri fått en så diger bukett før, og de måtte presses ned i den største blomstervasen med rå muskelkraft. Å få dem opp igjen var som å dra av en gummistøvel - én holdt og én dro. I dag måtte de ut, for intet varer evig, dessverre. Det er ikke med lett hjerte man kaster 50 roser, om de er aldri så visne...

Sokkeskole?
Jeg har fått flere spørsmål om jeg kan forklare hvordan jeg strikker sokker. Det kan jeg godt, om det er interesse for det. Det kan for eksempel organiseres som en KAL, der jeg går gjennom bir for bit av sokken. Noen som blir med?


Og det var alt for i dag. Ha en flott tirsdag! Det skal bli kanonvær - og VARMT - her på Østlandet :-D

32 kommentarer:

  1. Hei - for en HERLIG bukett!! Nydelig rett og slett.

    jeg blir gjerne med på sokkeskole til deg. Jeg har lenge sett på alle de fine sokkene du har strikket og skjønner at jeg ligger etter som bare det.

    Kjør i vei, du :-)

    SvarSlett
  2. Jeg blir også gjerne med på sokkeskole :) Har aldri strikka sokker før jeg.

    Nydelig bukett, flinke mannen! Gratulerer med dagen som har vært:)

    SvarSlett
  3. Fantastiske roser!
    Så moro at du er så glad i te;)
    Ja, skal følge med på testingen din.
    Alltid godt med noen gode tips.

    SvarSlett
  4. Alldeles nydelige roser!
    Det hørtes kjekt ut å bli tesmaker, jeg er også tedrikker,Pukka-serien er god.
    Og sokkeskole- selvsagt vil jeg være med !
    det skal bli spennende å følge deg videre:))

    SvarSlett
  5. Det var en nydelig bukett med roser du fikk på dagen din.
    Å være testsmaker for te høres ikke så dumt ut, kunne godt tenk meg det selv da jeg elsker te men problemet mitt er nok og få skrevet noe fornuftig etterpå. Sliter og litt med å få igang det enkle og selvklare med og strikke sokker, hiver meg derfor gjerne på en sokkeskole hvis du starter.
    Ønsker deg en fortsatt fin mandagskveld!
    Pernilla

    SvarSlett
  6. For en fantastisk bukett. Jeg tror jeg hadde latt den stå til evig tid, visnet eller ikke.
    Te ER godt det, men jeg syns jeg må ha tid når jeg skal drikke te, kaffe kan jeg i grunnen drikke i fullt firsprang. Derfor blir det sjeldent at jeg drikker te, men jeg burde kanskje ta meg den tiden.
    Vi har hatt 13 grader i dag - så nå er det håp i hengan snøre.

    SvarSlett
  7. Så morsomt å få teste ut alle de Pukka teene!! Jeg har bare så vidt smakt på et par av dem. Nydelige roser......Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  8. Så nydelige blomster! Vi har også en slik bukett stående fra merkedagen i mars... den er vanskelig å kaste ;)

    Jeg blir veldig gjerne med på sokkeskolen. Jeg har prøvd meg på sokker før men de havnet i det runde arkiv. Og med litt og litt omgangen klarer skulderen å henge med :)

    SvarSlett
  9. Hei!

    Gratulerer med vel overstått!

    Følger bloggen din - du lager så mye fint! Vil gjerne være med på sokkeskole! Problemet er å finne garn her i Singapore, men skal nok klare å spore opp noe!

    Ha en fin dag
    Hilsen Annika

    SvarSlett
  10. Kos deg med teen! Skulle gjerne stukket innom for en kopp te og litt strikking :-)
    Og jeg skal absolutt vurdere å være med på en KAL, eller samstrikk har du vel har kalt det på norsk. Men ikke velg så tynt garn og pinner, da...

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  11. Mmmmm...te er virkelig godt. jeg drikker mye te selv, men jeg drikker mest kaffe(kverner bønner selv)
    Og Pukka-te drikker jeg også. Jeg foretrekker krydder-te i motsetning til frukt-te. Det MÅ være kanel i den, og kanskje litt kardemomme og annet "kakemann"-smak, hi hi
    Ellers er Earl-Grey min favoritt av sorte teer, og den Franske med masse bergamot-olje i er absolutt favoritten.
    Ellers har jeg smakt Lapsang-te med brent smak, som IKKE er godt!
    50 roser, jøje meg, så herlig bukett!! Om du ikke fikk garn, så kan du iallefall kjøpe deg noe garn selv!!!
    Jeg skulle gjerne ha lært å strikke sokker fra tåen og opp.....

    SvarSlett
  12. Sokkeskole hørtes lurt ut=) Og takk for tipset om pukka te, elsker te menhar ikke smakt pukka ennå, så nå skal det smakes.

    Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
  13. Sokkeskole er jo en glimrende idé. Og du strikker jo så fine sokker. Det er flere jeg kjenner som jeg skal tipse om det, hvis du setter det igang ;) Jeg blir også med....til tross for at jeg har strikket ganske mange par i årenes løp. Kan hende du har noen hemmeligheter som jeg ikke kan ;) Og det er alltid morsomt med KAL'er.

    Takk for te-inspirajsjonen. Nå skal jeg gi grønn te en ny sjanse...

    SvarSlett
  14. Åh, din lille heldiggris! Te-testdrikker! Ah, det der skulle jeg ha kommet over selv, så kunne koppen min ha inneholdt noe mer spennede en Earl Gray akkurat nå...

    Masse flotte premier for oppnådd ny alder, det er som det hør og bør seg!

    SvarSlett
  15. Jeg vil gjerne være med på sokkeskolen:)

    SvarSlett
  16. Ingenting er som en god kopp te. Har så vidt prøvd Pukka og det frister til gjentakelse.

    Jeg hadde en fin teopplevelse på en vietnamesisk restaurant i helgen. Istedenfor den triste kaffekoppen med en te-pose i som man ofte blir servert, fikk jeg en nydelig liten glasskanne med en jasminblomst i. Den foldet seg vakkert ut og teen smakte nydelig! Minneverdig teopplevelse :)

    Utrolig flott rosebukett du fikk og det er ikke utenkelig at jeg blir med på sokkeskole. Det ga mersmak med hjemmestrikkete sokker :)

    SvarSlett
  17. Intresant det der med trekketid og varmen på vannet, for å få teen god. Jeg drikker mye kaffe. Og sist kjøpte jeg kaffe for presskanne. Da fikk jeg vite at kaffen skal trekke i fire minutter før du presser. Hvis ikke blir kaffen besk pga garvesyren i den. Men jeg kan ikke bare drikke kaffe. Jeg har bestemt at jeg skal drikke te. Og da skal jeg følge med deg ;) og se om jeg ikke får noen gode tips og råd.. klem L.

    SvarSlett
  18. Ahhh... Så nydelig bukett! =)
    Og takk for tipset om te, jeg er en over gjennomsnittet te-drikker!
    =)Misemor

    SvarSlett
  19. Høres ut som vi har omtrent samme forhold til te! Alle ler av meg fordi jeg kjøper 8 FORSKJELLIGE juleteer, men må jo prøve alle - dessuten så har jeg litt utover året :)
    Jeg vil også være prøvesmaker! Tror jeg må inn og kikke på hjemmesiden...

    SvarSlett
  20. Nydelige roser! Så lurt at du starter sokkeskole :-) Jeg har heldigvis lært meg dette selv, så jeg melder meg nok ikke på - men det er no mange som trenger det lille dyttet for å skjønne at det slett ikke er vanskelig :-D

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlett
  21. Ååå, så spennande! Eg og vil testsmake te. ;) Eg drikk berre te her i huset og, ingen te i pose,- berre te i lausvekt. Det er alltis spennande å prøve nye sortar og få meir utvalg i sortementet. ;)

    SvarSlett
  22. Tillykke med fødselsdagen :-)
    jeg drikker te - men kun når jeg er syg :-( jeg er en udpræget kaffedrikker :-)

    Sokkeskole....jeg kan jo strikke sokker men jeg følger gerne med , syntes at du er så god til at forklare og måske jeg kunne lære noget jeg ikke kunne i forvejen.

    God dag :-) / Vilma

    SvarSlett
  23. Å så spennende å være tesmaker.. Jeg drikker masse te, men denne typen har jeg ikke prøvd. Sokker strikker jeg mange av pr år, men jeg kommer nok til å følge med likevel.

    SvarSlett
  24. Så nydelige roser! Gratulerer med vel overstått dag :)
    Jeg vil gjerne være med på sokkeskole! Har veldig lyst å lære meg å strikke tå-opp sokker bl.a!
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  25. Gratulerer med vel overstått :) Det er godt med te, fint å ha et utvalg med flere sorter!

    SvarSlett
  26. Gratulerer med vel overstått dag!
    Trivelig blogg du har :)
    Melder meg på sokkeskole tvert jeg :))
    Hilsen Guri

    SvarSlett
  27. Jeg hiver meg også med på sokkeskolen :o)

    SvarSlett
  28. Vilken underbar bukett!! Det var nog ingen som trodde att du behövde fler garnnystan...
    I Bohuslän kunde man gå utan vantar igår, inte idag. Men våren ÄR på väg.

    SvarSlett
  29. Vil mer enn gjerne være med på sokkeskole :) fra tåa og opp...
    hk

    SvarSlett
  30. Sjølv om mange alt har skrive det... Det var ein aldeles skjønn bukett! 50 roser er mange! Eg var så heldig å få 80 roser ein gong. Skjer nok aldri igjen. Fekk dei etter 2 år som dirigent for eit ungdomskor. 1 rose pr. kormedlem. Fekk "gangsperre" i armen etter å ha halde dei i kanskje 5 min... Gløymer det aldri! Kanskje eg skulle ha strikka nokre sokkar eg og? Vi får sjå. Oppskrifta forsvinn jo heldigvis ikkje heller... Ha ein fin dag!

    SvarSlett
  31. Gratulerer med vel overstått :)

    -og gratulerer med vel overstått!
    (jeg venter på min pukkapakke. Blir moro å teste og blogge)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett