søndag 20. mars 2011

Det er like forunderlig hver gang...

Først sår man noen frø, og har på litt vann...


...og allerede etter noen timer skjer det merkelige ting. Neste dag ser det sånn ut:


...og etter to dager har det virkelig blitt fart i sakene. Det er nesten så man kan høre det vokser:


Husk å lukte litt underveis - det dufter så godt! Og husk vann!


Og vips, etter fire dager kan man en hel liten åker. Forunderlig.


Nå er det bare å ta frem saksa og høste.
Kokken anbefaler hjemmebakt brød med smør, agurk og et lass med karse på toppen.
Eller brød, kaviar og karse. Og en god kopp te - gjerne en grønn sencha-te.



Det er mye moro for 17 kroner det - som frøposen kostet.
Her hos meg er det fortsatt full vinter. Nylig ryddet kommunen opp i snøkaoset og lesset all snøen inn i hagen vår, så nå har vi tre-fire meter høye snøskavler som må tine før det blir vår - det skjer neppe før langt uti mai. Det er så utrolig mye snø at du kan ikke tro det - jeg må huske å ta ta bilder av det....


Da er det i hvert fall koselig med litt våronn i vinduskarmen!

Sist, men ikke minst: Tusen takk for alle hyggelige bursdagshilsener fra fjern og nær!!!
Nå er kakene forlengst fortært og rosene henger med hodet, men det var gøy så lenge det varte.
Ha en god søndag!

10 kommentarer:

  1. Mmmm... Må så karse :-)
    Ha en flott søndag, du også!

    SvarSlett
  2. Enig. Må så karse. Hadde ikke jeg engang et sånt glasshode til å så karse i? Jeg lurer på hvor det ble av. Det hadde faktisk vært skikkelig kult det.

    Vi kjørte til Glasgow i dag og påskeliljene som står langs veien var på god vei til å blomstre. Det må da bety vår vel?

    Kos deg i morgen.

    SvarSlett
  3. Tack för påminnelsen, ska genast ta' fram påsen och så en omgång. Vi köper ett kilo frön åt gången så att vi alltid har krasse att skörda.
    Margaretha
    som längtar efter våren

    SvarSlett
  4. Ja, karse er vår! Moro med bilder av dag-til-dag-utviklingen.
    Her begynner nå snøen å forsvinne, men ennå ligger det en del på skogsstiene. Men kommer varmegradene og delvis sol i en uke, slik de har meldt, så blir det bra!
    En god søndag til deg!

    SvarSlett
  5. Godt tips. hadde nesten glemt hvor morsomt det er å så karse...

    SvarSlett
  6. Å fillern, karse var det jeg skulle sådd. Jeg kjøpte disse http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30204345 på IKEA på fredag og sådde i går, men det er visst flere uker til det skjer noe. Kan ikke se noen ting enda ihvertfall... Men spennende er det jo :)

    SvarSlett
  7. Skikkelig vår i de frøene med de sterke spirene. De kan t.o.m løfte en murstein :)

    God søndagskveld!

    SvarSlett
  8. jeg kjenner karseduften helt hit!!! Husker det fra skolen, og jeg laget det med ungene da de var små. men det var vel jeg som måtte spise dem selv, og de stod så lenge at de nesten blomstret, hi hi

    SvarSlett
  9. Karse lukter vår... Herlig.

    SvarSlett
  10. karse må såes her også. så gøy det var med bildene!! vinteren henger enda mye igjen i nord-norge og våren kommer vel ikke før i midten av mai her oppe, men det er deilig nå som det er lyst på morgenen, mørketida har sloppet taket Og i mårrest hørte jeg fuglekvitter og gradestokken viser to plussgrader Vi klager ikke! :)

    SvarSlett