mandag 28. mars 2011

Liten sokkeskole - vrangborden...

Dette har hendt:
Innledende runder her.

Okey, da setter vi i gang med første sokken! Er du smart - og har to sett med pinner - strikker du sokkene parallelt. Først litt på den ene (f.eks. vrangborden), så det samme på den andre osv. Jeg gjør ofte det - det er den beste metoden mot andresokksyndromet (dvs. at du sitter der med én ferdig sokk - og den andre sokken som aldri blir ferdig. Velkjent fenomen).

Sokken består av [1] vrangbord (= leggen), [2] hæl, [3] fot og [4] tå.


Men først må jeg si litt om anatomi. Noen har tynne ben, og noen har tykke. Her i Norge har de fleste kraftige ben - dvs.  at når du skal kjøpe italienske støvletter for eksempel, så er de som regel for trange over leggen. Tipper mange av dere skjønner hva jeg snakker om her...  :-)  Det er altså ganske stor forskjell på leggen og ankelen.

Jeg har følgende tommelfingerregel:
Sokker med vrangbord opp til 15 cm strikker jeg rett ned - dvs ingen fellinger.
Har sokken lenger vrangbord, legger jeg opp flere masker og feller litt underveis for å få bedre passform, slik at sokken skråner innover - passe vid rundt leggen, og samtidig sitter godt rundt ankelen.

Demo-sokken har ca 24 cm vrangbord - altså feller jeg noen masker sånn halvveis omtrent.

Vrangbord - del 1:

Legg opp 72 masker. Fordel maskene på 4 pinner - det blir 18 masker på hver pinne.
Det strikkes rundt. Strikk vrangbord med 2 rette 2 vrange (forkortes heretter 2r 2vr).
Fortsett slik til arbeidet måler ca 12 cm.


Variasjonsmulighet: Du kan gjerne strikke 1r 1vr, i stedet for 2r 2vr, det skal visstnok gi en mer elastisk vrangbord, men forskjellen er ikke så veldig stor. Smak og behag.


Jeg strikker i ensfarget garn, og håper at det blir bedre på bilder. Fargen skal forestille grønn, men lyset var ikke helt godt. Bruk gjerne flerfarget garn, strikk i striper eller hva som helst.

Vrangbord - del 2:

Mange liker å strikke glattstrikkede sokker, og det er jo helt greit, men det er helt klinkende klart at jo mer vrangbord, desto mer elastiske sokker - og jo mer elastiske sokker, desto bedre passform - og jo bedre passform, desto bedre sitter sokken oppe. Og det er en stor fordel når man er ute og går.

Men - det går jo som kjent saktere å strikke vrangbord enn glattstrikk (dvs bare rette masker rundt og rundt). Derfor har me juksa litt - og nederste halvdelen av vrangborden/leggen har derfor vrangbord foran og glattstrikk bak. Det fungerer helt fint. I samme slengen felles noen masker så sokken får fin passform rundt ankelen, sådan:

La oss si at omgangen starter midt bak - bruk en maskemarkør eller trådenden som guide. (Omgangen starter med 2r masker).
1. pinne: Strikk [2 r, 2 r smn] 4 ganger, 2 r.
2. og 3. pinne: 2 vr, [2 r 2 vr] 8 ganger.
4. pinne: [2 r, 2 r smn] 4 ganger, 4 r.
Det er nå 64 masker på omgangen, fordelt på 34 masker vrangbord foran og 30 masker vrangbord glattstrikk (rett) bak på sokken.

Variasjonsmulighet: Du kan selvfølgelig fortsette å strikke vrangbord helt ned til hælen, men husk da å felle ca 8 masker sånn omtrent halvveis, ved å strikke 2 vr sammen til 1 vr i noen av vrangfeltene (gjerne fordelt over flere omganger).


Strikk videre til arbeidet måler ca 24 cm, eller til ønsket lengde.
Nå er vrangborden/leggen ferdig.
Sett de 30 maskene bak (de som er glattstrikket) på én pinne. Nå er det altså 3 pinner, i stedet for 4.

Fortsettelse følger.
Hæl her.
Fot her.
Tå her.

Lurer du på noe, er det bare å spørre. (Jeg svarer i kommentarfeltet).

Ha en fin tirsdag!

12 kommentarer:

  1. Har fått lagt opp og strikket noen få cm. Håper nå jeg kommer i mål med disse så det ikke blir enda et sokkeufo for min del.
    Skal fikse flere strikkepinner imorgen så jeg kan strikke på begge samtidlig, det er veldig lurt.
    Ha en riktig god natt får jeg vel si nå, kl er der.
    Pernilla

    SvarSlett
  2. Hm.. Så du går fra 72 m til 64 m på en omg?

    SvarSlett
  3. Ja, det går bra fordi jeg går fra vrangbord til glattstrikk.
    Hadde jeg valgt å strikke leggen i glattstrikk, ville jeg fordelt fellingene over flere omganger - f eks 1 maske pr omgang, strødd litt rundt omkring.

    SvarSlett
  4. Hm. Jeg har aldri strikket sokker før og veldig lite 2r,2vr. Jeg strikker med garnet som heter fabel. Når jeg begynner på pinne 1 med 2 r skal jeg bare fortsette rundt og rundt på de fire pinnene med 2r, 2vr? Jeg skal ikke begynne med 2 r igjen når jeg begynner på ny pinne? Hehe, litt pinlig å ikke kunne dette da..... Jeg har strikket noen cm og det ser liksom ikke ut som jeg har strikket 2 r og 2 vr.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg er også i gang med mitt første sokkepar og er heller ikke særlig stø på strikking med settpinner (særlig ikke str 2,5, som jeg hittil bare har kalt str tannpirker). Men øvelse gjør mester, og jeg har ikke gitt opp ennå! :)

    Kjempefin forklaring, Anne! :)

    Jeg er ganske sikker på at du skal fortsette med 2r og 2vr rundt og rundt, murmel (dvs. at på pinne 2 og 4 starter du med 2 vr). Det ser iallfall ikke så altfor feil ut hos meg :)

    SvarSlett
  6. Ok, da skal jeg følge med når jeg har kommet litt lenger. Kanskje ikke så lett å se "mønsteret" så tidlig. Takk for raskt svar.

    SvarSlett
  7. Hei Murmel! Fabel er et flott sokkegarn som er lett å få tak i - burde husket å nevne det i blogginnlegget.

    Lurer på om du strikker riktig? Strukturen med 2 rette 2 vrange pleier å synes ganske tidlig...
    Sett et merke der omgangen begynner. Hver omgang skal starte med 2 rette - og så fortsetter du ut omgangen med 2 vr, 2 r, 2 vr, 2r, 2vr osv osv. Det blir en slags "striper", som du kan se på bildene mine. På neste omgang kommer rett over rett, og vrang over vrang osv.
    Med 18 masker på hver pinne vil pinne 1 og 3 begynne med 2 rette og pinne 2 og 4 begynne med 2 vrange. (Det spiller egentlig ingen rolle hvor mange masker du har på hver pinne, dette er bare én måte å fordele det på, for at det skal være et slags system gjennom hele oppskriften).

    Hm, ikke så lett å forklare dette. Håper du skjønte hva jeg mente - hvis ikke må du bare spørre!

    (Hvis du har en strikkebok, kan du kanskje se om det står noe om vrangbord der? Lettere å skjønne det hvis det er noen tydelige bilder og proffe forklaringer).

    SvarSlett
  8. Hei!
    Kjempebra med sokkeskole! Det står kanskje en plass men jeg finner det ikke, hvilken pinne str strikker du med??

    SvarSlett
  9. Jeg strikker med strømpepinner 2,5 mm.

    SvarSlett
  10. Hvis du bestemmer deg for og strikke vrangbord hele veien, feller du da bare på pinne 1 og 4 eller fordeler du det jevnt over alle fire pinner?
    Det blir noen plasser med 2r, 1 vr, 2 r, dette blir og synes og da lurer jeg bare på om du pleier og samle det opp på baksiden eller fordeler det rundt.
    Jeg har aldrig srikket sokker med felling på beinet men har lyst og prøv da jeg er enig i at dette må gi en bedre passform.
    Pernilla

    SvarSlett
  11. På denne sokken fortsetter vrangborden oppå foten, og da er det jo best at det er 2r 2vr der, så jeg ville tatt fellingene på bakre halvdelen, slik du foreslår (på den delen av sokken som er glattstrikket på min sokk). Tror rett og slett jeg ville felt i de 8 vrangfeltene midt bak.

    SvarSlett
  12. Tusen takk for superflott forklaring med bilder. Etter 5 sokkeforsøk som har endt med sinne og sokker uten hæl, kom jeg over denne siden, og første sokk ble færdig! Endelig. Takk!

    SvarSlett