torsdag 24. mars 2011

Liten sokkeskole - en slags knitalong...

I et lettsindig øyeblikk foreslo jeg å kjøre en liten sokkeskole her på bloggen. Så kom jeg plutselig på at jeg kanskje burde ha forberedt meg litt først. Det hadde sikkert vært lurt. Men pytt pytt - dette blir en impulsiv sokkeskole - kan bli interessant det også   :-D

Hyggelig at så mange vil være med og strikke sokker!
Planen er å forklare hvordan jeg strikker en vanlig sokk, bit for bit, uke for uke. Du kan bli med underveis - eller bruke det som en oppskrift senere. Og så får jeg meg jo et par sokker til av yndlingssokkeoppskriften i samme slengen!

Men - til lags åt alle kan ingen gjera, som det heter i visa. Noen vil strikke ovenfra og ned, mens andre vil lære nedenfra og opp.

Jeg sier det bare - verden var mye enklere før! Da jeg lærte å strikke sokker (i forrige årtusen), var det bare én slags opplegg å velge mellom, tre slags hæler og to slags tåfellinger. Og alt foregikk ovenfra og ned, på vanlige strømpepinner.

Nutildags - etter at denne internetten kom inn i våre liv - er alt blitt så avansert! Både engelskmenn og amerikanere vil gjøre det så vanskelig - særlig amerikanerne elsker mange varianter av måter å legge opp på, utallige fancy hæler og diverse tåfellinger. Man kan strikke både oppover og nedover, på strømpepinner, korte eller lange rundpinner osv osv. Så hva skal man velge da??? Man kan jo bli forvirret av mindre (i hvert fall jeg, som er naturlig litt forvirret fra før... :-S ).

Svaret blir derfor som følger:
Jeg kommer først til å gå gjennom en klassisk sokk, strikket ovenfra og ned, på 5 strømpepinner, med forsterket hæl, kilehælfelling og stjernetå.
Hvis man aldri har strikket sokker før, kan det være forvirrende og litt vanskelig å starte med tåa-opp-sokker, mange nye teknikker å lære seg og mye nytt å forholde seg til. Derfor velger jeg en "vanlig" sokk først. Så kan jeg vise tåa-opp i neste omgang. Og det finnes massevis av fine forklaringer på nettet på hvordan strikke alle slags sokker i alle mulige varianter allerede, både på norsk og engelsk (og mange andre språk), det er bare å lete seg frem for den som er ivrig. Men jeg starter med basic - så kan man heller avansere til høyere nivåer etter hvert. Fancy sokker er gøy, men enkle sokker er best!

Jeg merker alle innleggene med "sokkeskole". Når du scroller nedover siden, kommer du etterhvert til "Etiketter" i høyremargen, og der finner du "sokkeskole"-innleggene. Det er allerede noen der fra før (har gått gjennom et par teknikker on request tidligere).

Sokkene på bildet strikket jeg i fjor. De er ganske vanlige, klassiske sokker, strikket på pinner 2,5 mm og med flerfarget Opal sokkegarn. Dette er veldig greie sokker - de er enkle å ta av og på, strammer ikke noen steder, passer perfekt overalt, skrukker ikke og sklir ikke ned i bruk. Man kan ta på seg sokker og støvler eller joggesko og gå på tur i timevis - sokken sitter som et skudd. De er dessuten slitesterke og er like fine etter flere måneders flittig bruk. Det er sånne sokker jeg skal vise her.

Du trenger:

Sokkegarn med løpelengde 320-400m/100g. Det er den tykkelsen som på enkelsk kalles Fingering. Sisu, Opal, Regia etc etc. Sandnes har også et nytt strømpegarn som heter Fantasy som ser lovende ut. (Jeg har testet det såvidt - her). Du trenger et sted mellom 50 og 100 gram.
Jeg skal bruke Opal fra lageret, det har løpelengde 400m/100g, og er et ganske typisk sokkegarn. Det kan virke litt hardt og upersonlig, men det er behagelig å ha på og varer evig. 

Pinner: Strømpepinner 2,5 mm.
Jeg liker best å strikke på 15 cm metallpinner fra Addi, men det er smak og behag. Bambus, tre, lange, korte - alt går. (Du kan selvfølgelig strikke på rundpinne også, men jeg kommer ikke til å forklare noe om det her).

Strikkefasthet:
Jeg strikker relativt fast, men ikke stramt. Sokkene blir elastiske, så det er ikke så nøye.

Størrelse:
Damestørrelse, sånn cirka.

Da er det bare å nøste garnet, kvesse pinnene og gjøre seg klar!
(Og jeg må jo ta noen bilder i hui og hast... :-o  ).

Fortsettelse følger.
Vrangbord her.
Hæl her.
Fot her.
Tå her.


17 kommentarer:

  1. Så artig at du starter strikke-knitalong for sokker. Jeg får alltid så mange hyggelige kommentarer når jeg legger ut strikketing, og så er det så populært med hjemmestrikket nå så det blir sikkert populært å følge med på den.
    Ha en fin kveld.
    Hilsen Eva :-)

    SvarSlett
  2. Juhuu, jeg er klar! Superfint at du tenker på oss "ferskingene":)
    Har et par nøster Austermann Royal som jeg kjøpte i et anfall av midlertidig galskap, og settpinner n 2,5 i bambus (heller aldri brukt, rart det der gitt).
    Takk for at du tar på deg dette :)

    SvarSlett
  3. Høres bra ut med "vanlige" sokker på "vanligt" hvis. Jeg husker at du har skrevet om bla forsterket hæl tidligere men det kan vare bra og få prøve det ut unde opplæring. Da skal jeg ta frem pinner og se om jeg har noe garn hjemme eller om jeg må far og handle litt.
    Glær meg!
    Pernilla

    SvarSlett
  4. Jeg er klar med pinner og garn :) Kan ikke forsterka hel heller, og sokker har aldri helt vært favoritten å strikke... Så nå skal jeg benytte anledningen, trenger sokker!

    SvarSlett
  5. Takk...da skal jeg følge med i svingen til Tå opp kommer. Sier jeg, som sitter med èn sokk på. Den andre tror jeg har blitt igjen i støveletten min, da jeg handlet i stad.

    SvarSlett
  6. Tack så mycket! Jag gör mig redo!

    SvarSlett
  7. Strikke-knitalong er jo kjempebra da ! Veldig moro å strikke sokker, syns jeg :-)

    SvarSlett
  8. Så artig initiativ! Jeg kan strikke sokker, så jeg trenger heldigvis ikke noe komplett kurs, men kommer til å følge med hvis det dukker opp noen nye metoder underveis. Lykke til både til kursholder og kursdeltakere!
    =)Misemor

    SvarSlett
  9. Så bra at du gjør dette! Jeg har kjøpt sokkegarn og sitter klar!

    SvarSlett
  10. Lykke til med sokkeskolen, jeg kommer til å følge med. God helg!

    SvarSlett
  11. Kjempebra med sokkeskole. Jeg har ikke fått kjpt garn, men pinner. De på garnbutikken hadde ikke hørt om opal garn og de hadde heller ingen gode råd til annet garn jeg kunne bruke. Tror jeg skal besøke en annen butikk neste gang... Gleder meg til å lære å strikke sokker :)

    SvarSlett
  12. Tenk sokkeskole! -du verden så grei du er! Nå kan jo jeg strikke sokker, men så flott for alle som ikke kan. Nå har de ingen unnskyldning lengre.
    Lykke til med oppskrifta og god helg fra meg:D

    SvarSlett
  13. Så bra at du starter en en along med sokkerstrikking. Er det noe jeg trenger å lære så er det nettopp det! Men jeg vet ikke om jeg rekker å være med nå, tror vel kanskje jeg heller kommer til å bruke det som et strikke-sokke-bibliotek når jeg trenger det. Sokker er liksom ikke det jeg har lyst til å lage akkurat nå(sikkert fordi jeg er en dårlig sokkerstrikker):O)

    Go'helg!

    SvarSlett
  14. Gleder meg :)
    Følger med og slenger meg på etter hvert. Den klassiske e eg gode på, sånn "gammeldagse fra forrige århundre" ha ha ha
    hk :)

    SvarSlett
  15. Flott tiltak! Følger spent med på dette! Har prøvd å strikke sokker/lester tidligere.. Hælen gikk greit, men jeg plagdes noe sinnsykt med tåfellinga...måtte til slutt kapitulere og overlate prosjektet til min mor, som er en garvet strikkerske. Satser jo på å klare dette selv da etterhvert, hehe;-p

    LP:)

    SvarSlett
  16. Jeg har nå strikket mitt første par sokker siden barneskolen. Det har alltid vært tanter, senere svigermor, som har strikket sokker til oss. Jeg hadde et nøste Opal liggende. Såkalt årgangsgarn. :-) Sokkene ble kjempefine, jeg gjorde som du sa og strikket begge på èn gang. Helt genialt. I da fikk en lykkelig datter sokkene i bursdag-gave, og svigersønnen, med føtter str 45, ønsker seg slike til sin bursdag. ( Har du tips om hvordan man strikker sokker til digre pailabber? ) Skal prøve meg på Fabel, tror jeg. Opal er ikke å oppdrive i Sarpsborg/Fredrikstad lengerså vidt jeg vet. Hjertelig takk for super oppskrift! Hilsen Anne som ikke bor på landet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at oppskriften min virket da!
      Jeg har ikke noen oppskrift på herresokker - pleier bare å legge til noen masker her og der. Evt kan du sjekke Garnstudio/Drops sine nettsider - de har mange gratisoppskrifter og helt sikkert noen til herrer også :-)

      Slett