onsdag 2. mars 2011

Stripete...

For en stund siden hadde jeg en garnfargings-raptus. Det var veldig gøy, og jeg farget og farget og kunne nok ha holdt på enda, men for at jeg ikke skulle drukne i hjemmefarget garn, bestemte jeg at jeg måtte strikke opp det jeg hadde farget allerede, før jeg fikk eksperimentere videre. Ganske strengt, til meg å være. (Er du interessert i å lese om garnfarging - sjekk under Etiketter nede i høyremargen, under Farging).

Det har ikke gått så fort med den strikkingen, men det kommer seg. Jeg farget for eksempel dette garnet:


18 små nøster i ymse nyanser turkis og grønt, farget med konditorfarge i mikrobølgeovn, på en base av ufarget Zitron Trekking, til sammen 107 gram. Dette er et høyst ordinært, tynt sokkegarn, ull med et snev av nylon. Jeg har ikke etiketten, men tipper at det er rundt 400 meter pr 100 gram, altså vanlig tynt garn til pinner 2,5.

Jeg lurte fælt på hva jeg skulle strikke av dette garnet. Fargene er så fine (i hvert fall noen av dem...), og jeg ville gjerne strikke noe der fargene fikk komme til sin rett og spille hovedrollen. Mens funderingene pågikk, lå garnet og modnet og var i ferd med å bli årgangsgarn, inntil Pinneguri skrev om disse strømpene på bloggen sin midt i verste vinterkulda. Lange strømper hørtes deilig ut - det ville jeg også ha!

Nå ble ikke mine strømper så veldig lange - garnet holdt ikke til det. Faktisk kan de vel heller kalles sokker. Men jeg syns de ble fine jeg -


De er strikket fra tåa og opp - med Judy's Magic Cast-on, flat tå, short-row-hæl og massevis av striper.


Og de ble jo nesten like... Jeg la inn litt ribbestrikk hist og pist, for at sokkene skulle sitte godt på foten. Og det gjør de...


... selv om  jeg ikke er så veldig glad i short-rows-hæler. Syns det blir litt trang og snuppete over vristen - men med en ekstra kile under foten gikk det bedre. Og alt i alt ble jeg veldig fornøyd med sokkene/strømpene. Hver smitt og smule av garnet gikk med. Disse beholder jeg selv!

Dette er sokker nr 27 i 52-pair-plønsjen, og jeg innser at jeg ikke kommer til å nå 52 par. Jeg er slett ikke lei av sokker, men det er så mye annet jeg vil strikke også - fine luer, massevis av votter, en Beatnik-genser, en Dark and Stormy-jakke, et utall UFO-er etc etc. Og hekle - det er masse jeg har lyst til å hekle også. Så jeg satser på 30 par sokker i stedet, syns det er et helt ok sokke-årsverk. For øvrig vil jeg si TUSEN TAKK!!! til alle dere som har heiet på meg, men jeg kommer altså ikke helt i mål her. Ønsker hver i sær en finfin kveld uansett!

27 kommentarer:

  1. Utrolig flotte farger på de sokkene!

    SvarSlett
  2. Rålekkre farger og strømper! Jammen er det nydelige farger du får frem på garnet du farger, og fargene er selvsagt fargeekte i vask...og skulle du ha for mye på lager...ja så er det bare å rope ut!
    Klem Cille

    SvarSlett
  3. Hærlige farger! La spesielt merke til den ene blå, men alle var hærlig :).

    Strømpene ble fine. Har ikke vært borti å begynne på tå,, den var ny for meg :).

    Selv om du ikke kommer i mål med 52 par, vil jeg kalle innsatsen imponerende. Gratulere :)

    Klem :)

    SvarSlett
  4. Imponerende innsats med 30 par sokker også!
    DIsse ble jo bare nydelige. Så moro å bruke egenfarget garn! Farging i mikro har jeg aldri hørt om før. Artig å høre.

    SvarSlett
  5. Kjempefine sokker i nydelige farger :)

    SvarSlett
  6. Elsker fargene og stripeeffekten! Lekre!

    SvarSlett
  7. Så skjønne farger...og det sier jeg som ikke er særlig glad i blått! Men med striper og nyanser, ble disse herlige, det må jeg si! Og så hjemmesnekra som det går ann å bli også!

    SvarSlett
  8. Så fine de ble, og ekstra artig at du selv står for fargene :-)

    Skjønner godt at du vil strikke mer enn bare sokker - selv om det er artig å strikke sokker ;-9

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlett
  9. Det høres gøy ut, å farge garn selv!
    Spesielt når det går så bra som dette!
    Deilige farger (elsker grønn og turkis!).

    SvarSlett
  10. Kjempeflotte sokker :D og spennende å lese om garnfarging!
    har blogget produksjonen i februar, hvor et par sokker havner i gavekurven.
    Ha en fin kveld
    /myr

    SvarSlett
  11. Kjempefine ble de! Både i farge og form.

    SvarSlett
  12. Disse falt jeg virkelig for. Jeg har aldri strikket sokker fra tåa og opp, men det må jo være genialt hvis du har begrenset med garn. Må forsøke å lære med denne teknikken du navngir. Men sånn short-row hæl har jeg prøvd, og den liker jeg kjempegodt, den blir så sømløs, liksom.

    Jeg digger at sokkene dine er litt ulike, man kan allikevel lett se at de er et par, men faktisk kjempefin med ørliten forskjell synes jeg :-)

    SvarSlett
  13. De er vældig smukke , heldige dig der kan farve garn...:-))

    SvarSlett
  14. Flotte sokker og fint hjemmefarget garn. Nå har jeg lagt ut februar-julegavene.

    SvarSlett
  15. De ble lekre! Ser jommen ut til at jeg må sette meg ned og lære meg tå-opp-sokker, jeg er jo så glad i å strikke hals-ned på gensere... genialt ved restegarn.

    SvarSlett
  16. utrolig lekre! veldig fine farger du har laget =) dette var et innlegg til inspirasjon.

    SvarSlett
  17. Flotte sokker, altså! Fine striper og mange nyanser som går i hverandre. Jeg lurer på om garnfarging er et argument for å skaffe seg mikroovn... Har så langt ikke funnet noe godt argument for det, nemlig. ;) Stemmer ellers i med Merete Monstermønster over - på tide å lære seg tå-opp-sokker. Restene hoper seg opp.
    Ha en flott dag videre

    SvarSlett
  18. Tusen takk for melding på bloggen min. =)
    Jeg elsker turkis, disse sokkene ble fabelaktige!! Og jeg fant et godt råd under her om hvordan unngå tyngdekraften og jeg begynte treninga umiddelbart, hehe...
    =)Tone Misemor

    SvarSlett
  19. Så fine dem blei! Det er særlig de stripene som gjør dem så vakre, tror jeg. Og fargesammensetningen selvfølgelig. Men stripene ... :D

    SvarSlett
  20. Flotte striper på de sokkene! Farger helt etter min smak også. 30 par sokker på et år er fantastisk bra! Bare å klappe seg på skuldrene over det resultatet. Skjønner godt du vil strikke noe annet innimellom også, variasjon er i grunnen tingen :)

    SvarSlett
  21. lekre strømper! Veldig fin fargekombinasjon. Er med på 26ppi'en, men tror det vil holde hardt å komme i mål. Jeg har nemlig fått dilla på å strikke sjal...
    Ha en fin kveld. :-)

    SvarSlett
  22. Sokkene ble skikkelig herlige!
    Jeg digger striper også så mange fine farger! :)

    SvarSlett
  23. Herlige gladsokker i deilige stripefarger! Digger disse, kjenner jeg!

    Og en sånn tyngekrafts nøkkelring skulle vi vel hatt alle sammen. Festlig! (o:

    SvarSlett
  24. Du verden så flotte sokker. Nå ble jeg virkelig fristet... Og fargene var jo bare helt nydelige.

    SvarSlett
  25. Veldig fine!! Sånne vil eg også ha!

    SvarSlett
  26. Så läckra sockar!
    /Ann-Britt

    SvarSlett