fredag 15. mai 2009

Chickelacke III – i historisk perspektiv…

På en av Podens trykte russe-rekvisitter, kanskje det var en billett, sto Chickelacke-ropet som en grafisk effekt i bakgrunnen. Han leste det og lo litt, og plutselig satt vi der og leste den historiske bakgrunnen for russefeiringen på Wikipedia i kor. Morsomt med litt bakgrunnsstoff, det ga liksom litt tyngde til det hele, følte Poden, og jeg var enig. Med litt grunnkunnskaper i baklomma kan man jo briljere i selskapslivet nu i disse glade maidager, om temaet skulle bli bragt på bane. Eller på quiz, om noen skulle finne på spørsmålet. Hvilket kanskje er lite sannsynlig. Men altså:

Hvor stammer chickelacke-ropet fra, og hvordan lyder det?

Chickelacke er navnet på et rop som synges under den norske russefeiringen. Det er basert på et dansk oppklaringsrop og ble første gang hørt i Oslo i 1934. (Kilde: Wikipedia). Teksten går som følger:

Chickelacke, chickelacke, show, show, show;
Bummelacke, bummelacke, bow, bow, bow.
Chickelacke, bummelacke, jazz bom bøh;
Julekake, julekake, hjembakt brød

Elisabeth lurte på hvor julekaka kom fra, midt i mai. Det er foreløpig et uløst mysterium.

Takk for oppmerksomheten!

4 kommentarer:

  1. Det var ikke den som ble funnet bak skapen da mor hadde vårrengjøring, da?
    - Endelig, tenkte de, den har jeg virkelig lett etter!

    SvarSlett
  2. Takk för oppklaringen!

    Julekake bakom skapet. Hu. Det minner meg om da vi flyttet, min mor hadde brukket benet og min meget upraktiske far pakket alt (og jeg mener alt)selv ved å sette saker på bordet og feie dem ned i en boks. Noe senere fant jeg clementiner som var klare for en runde på Bogstad golfbane.....

    SvarSlett
  3. Spurte akkurat min 16 år gamle datter om hun hadde hørt Chickelacke. Hun så på meg som om jeg akkurat hadde falt ned fra månen da jeg sa fram verset. Og det etter å ha blitt "plaget" av russ fra to videregående skoler en måned nå;)

    SvarSlett
  4. Haha, jo kanksje mysteriet om julekaka er løst nå...?

    Gamleheksa: Der ser du. Det samme skjedde her...

    SvarSlett