søndag 18. januar 2015

Jeg skulle jo bare strikke meg en flettelue, del 2...

I går skrev jeg om den hvite flettelua mi, i dag skal jeg fortelle om den grå.

For fem år siden (i 2010- oj, som tiden flyr) gikk Dattera på skigymnas høyt oppe i den norske fjellheimen. Der hadde de en fin sportsbutikk, og der oppdaget Dattera en fin flettelue fra Barts - som er et kult, amerikansk luemerke (tror jeg). Fletteluer var akkurat blitt veldig populært, og lua fra Barts var dyr og deilig - rundt 1000 kroner kostet den, såvidt jeg husker, med fine fletter, pelsdusk og flerfoldige prosent med akryl.


Dattera var en fattig skoleelev, så Barts var langt utenfor rekkevidde. I stedet strikket hun seg en lue selv, og den ble jo mye finere enn kjøpelua såklart, det var vi skjønt enige om. Og i ren alpakka.

Datteras Copycathat kan du se på Ravelry her. Den er fortsatt med på flyttelasset og lever i beste velgående, myk og deilig i grå Viking Eco-Alpaca, med kanindusk på toppen. En sånn lue ville jeg også ha.


Så da strikket jeg meg en Kopi av Kopikatta. Den ble ikke helt lik, men nesten.

Viking Eco-Alpaca ser ut til å være et godt, supermykt og holdbart garn, men jeg tenkte jeg fikk bruke noe fra lageret - og da ble det en tråd Mitu (50/50 alpakka og ull) og en tråd Inca (alpakka), begge fra Rauma. Strikket på pinner nr 5. Det gikk med 90 gram garn til sammen.


Det ble fantastisk deilig og mykt! Her fikk jeg meg en ny garn-kombi-favoritt. Nå blir jeg rett og slett nødt til å strikke meg en god og varm jakke i denne garnblandingen, og med disse flettene, det er ingen vei utenom.

Og så jeg som bare skulle strikke meg en lue da....


Ull i bruk: Samme fingerløyse og skjerf som i forrige innlegg. Det var samme turen, faktisk, I vinterens mulm og mørke gjelder det å få tatt bilder av mest mulig mens dagslyset er der...

Ha en fin søndag!


Joda, Tinka var også med og testet skøyteisen  :-)

10 kommentarer:

  1. Fletteluer er sa fint! Tenker jeg må strikke noen luer nå:) ble så inspirert. Straks er jeg ferdig med nok et evighetsprosjekt, og visste ikke riktig hva jeg skulle ta meg til etter det. God Søndag!

    SvarSlett
  2. God søndagsmorgen. Ja, sånn kan det gå. Men den lua er så fin og anvendelig, at en kunne hatt en i hver eneste farge. Jeg liker at du tar med garnet du bruker, og hvor mye du bruker. Dette hørtes ut som en spennende blanding. Ikke bare det, kan nesten ikke være bedre enn å få bruke p. 5 på en jakke.: )) Så var det litt artig å lese ordet "jakke" igjen.Haha. Faktisk, leser om kofter opp og i mente og overalt for tiden.
    Godt se Tinka igjen. Mener hun var syk sist hun var med i bloggen. Jeg trodde det kanskje var noe galt...
    Ha en fin dag. Viskal få fint vær noen dager, tenk det! Liv V.

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig hilsen hos meg! Jo, da, fletteluer er tingen! Jeg strikka halsen min i Viking Eco-Alpaca og kan skrive under på at det er et nydelig garn. Grå eller hvit flettelue? Blir frista til å gjøre som deg: Ja, takk, begge deler.
    Lykke til med jakken!

    God søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Hei Anne
    Så mange flott innlegg jeg har gått glipp av i det siste. Her var det mye spennende lesning og fine bilder. Også alle de herlige luene du har strikket, da :)
    Jeg trenger nye luer, er så lei av de gamle. Men mine er unorske, mine er røde, orange, grønne og sorte. Og jeg drømmer faktisk om en fargerik en, i mange farger. Jeg er altså ikke norsk, heller da ;)
    Flotte er dine, med både fletter og med nydelig mønster på. Digger dem. Flink du er.
    Fint å se Tinka i form igjen. Hun er jo så søt.
    Og jammen har du et vinterlandskap der du bor.
    Her er det helt bart, og nå dukker jammen solen også frem. Herlig.
    Fin søndag til deg. Klem

    SvarSlett
  5. Lekker lue dette også :o)

    SvarSlett
  6. Godt å se at det er flere blant oss som bare skal strikke en ting, og så går inspirasjonsstafetten i garnkurven. Jakke i samme materiale og struktur hørtes superdeilig ut!

    SvarSlett
  7. Veldig fine fletterluer begge to. Her til oss kommer mer og mer med dusk :-))
    Og så herlig snø du viser. Vi har endelig litt snø igjen... vinter må ha snø!!! Og jeg vil tar en tur med ski... kos deg. Ha en hyggelig kveld. Hilsene fra Viola

    SvarSlett
  8. Jammen har du laget mange fine luer i det siste. Inspirerende :)

    SvarSlett
  9. Fletteluer blir aldri feil - kjempefine luer du og dattera har strikket!
    Og når man finner en fin flette, hvorfor ikke ta den i bruk i flere strikketøy ;-) Jakka kommer til å bli knallfin. Garnkomboen du har brukt høres utrolig deilig og myk ut, kanskje på tide med noen fletter her også :-)

    SvarSlett