lørdag 24. januar 2015

Det grønne skjerfet...

Her før jul fant jeg plutselig ut at jeg ikke kunne leve lykkelig uten et grønt skjerf. Så da strikket jeg meg et grønt skjerf:


Det har vært med på bilder på bloggen her før (her, her og her), men jeg har ikke skrevet noe om selve skjerfet.

Bildet over er forresten litt av et samarbeidsprosjekt / sammensurium. Det er Ann Myhre - a k a Pinneguri - som har tatt bildet. De fine vottene heter Skogfeens hage og er fra Vottelaugets e-bok "Flere votter fra Eventyrskogen". Det er Torirot som har lagd mønsteret, og det er Judith som har strikket dem - i flotte farger i Finull. Jakka har jeg strikket selv - det er Siri-jakka mi, som jeg har skrevet om flere ganger før her på bloggen. Så snart døgnet får 28 timer, skal jeg strikke meg en til.

Men skjerfet - det har jeg strikket aldeles uten oppskrift. Jeg strikket meg et lite, grått trekantskjerf i fjor, det ble jeg veldig glad i og har brukt mye. Nå ville jeg ha et litt tykkere skjerf, og det måtte være grønt.


Oppskrift: Ingen oppskrift, men fremgangsmåten er beskrevet her. TV-strikk av enkleste sort.
Pinner: 5 mm
Garn: Skjerfet er strikket med to tråder. Én tråd Titania fra Chili Gredelin - som er et syltynt sjalsgarn (80% merino - 20% silke, 800m/100g) i en vakker gressgrønn som heter "A Night to Remember". Garnet er håndfarget av svenske Kia, og hun har så morsomme navn på garnene sine. Den andre tråden er Kitten Mohair fra Sandnes, i en dempet grønnfarge, #9273, som tydeligvis har gått ut. Kitten inneholder ull, mohair og courtelle, som visstnok er varemerkenavnet til et akrylfiber. Ikke ofte jeg strikker med akryl, men dette funket utmerket. Til sammen ble det et lett og luftig, helt kløfritt, deilig og mykt lite skjerf.
Vurdering: Veldig fornøyd, brukt masse, både ute og inne.


Denne gangen felte jeg av med en i-cord (google I-cord Bind-off, mange gode forklaringen ute på nettet). Her gikk jeg ned en halv pinnestørrelse og strikket stramt, for å få en fast og stødig kant øverst. Det var smart - fasongen holder fint og skjerfet siger ikke.

Og dett var dett - bare et lite, enkelt skjerf, men varmt og godt, det er det. Og grønt!

Ha en finfin lørdag!

14 kommentarer:

  1. Det er jo slike prosjekter som er så herlige å strikke på. Enkle, men veldig flotte. Og som blir mye brukt. Fine som gaver er slike sjal også.
    Og det å blande div. garnsorter er så morro.
    Fin var du og, i det nye grønne sjalet ditt.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Så flott det var, må nok prøves om rette garn dukker opp. Ha en flott lørdag du også!

    SvarSlett
  3. Hei. Skikkelig fint skjerf. Nå spørs det om jeg klarer å leve uten...Tror jeg har noen rester som kan passe. Du kledde jo fantastisk godt den grønnfargen, den hadde jeg sett syk ut i...Men jeg finner vel noe som er brukendes. Den i-corden skal i alle fall prøves.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen kler det ene, andre kler noe annet :-) Vi har vel alle våre favoritter. I-corden viste seg å være lur, ja, dessuten ble det en pen kant.
      Ønsker deg en fin, ny uke!

      Slett
  4. Så flott farge de to garnene ble tilsammen!! Du kler dette veldig godt - og sånne skjerf er så gode i tillegg til at det jo er gøy å strikke dem også!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hyggelig å få fargekomplimenter av deg, Lone, du er jo en ekspert på området :-)

      Slett
  5. Det ser ut... koselig. Alltid fint med et nytt stykke :-))
    Fantastisk fine farge... veldig hyggelig sykkelbild... deilige votter også. .
    Ha en riktig god kveld.
    Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sykkelen sto låst fast til en stolpe i Oslo, det var Ann som fant den. Jeg bare holdt litt i den jeg, selv om det ser ut som jeg var på sykkeltur :-D

      Slett
  6. Enkelt og greit! Herlig!:) Flott grønt skjerf! Så herlig å lese at du plutselig en dag bare måtte ha et sånt;) *kjennermegigjen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her går det mye etter impulsmetoden - det er morsomst sånn :-)

      Slett
  7. Mykt, grønt og herlig - deilig med sånne småplagg som man bruker masse og bare må ha i flere farger :-)

    SvarSlett
  8. Nydelig grønt skjerf, Anne! Jeg likte veldig godt fletteluene dine og, fikk lyst til å strikke flettelue jeg også :)

    SvarSlett
  9. Lekkert sjal. Ser mykt og godt ut. kjekt med sånne arbeid en ser fort resultat av.
    Klem

    SvarSlett
  10. Hmm, tror ikke jeg kan leve lykkelig uten et grønt sjal jeg heller! Settes herved på lista. Har hatt en tendens til å strikke meg sjal i blått eller lilla. Tror det kan passe godt med et grønt når det går mot vår.

    SvarSlett