lørdag 17. januar 2015

Jeg skulle jo bare strikke meg en flettelue jeg...

... og vips så hadde jeg fått meg en ny garnfavoritt.

Det begynte sånn: Jeg hadde lagt merke til at nordmenn flest er ganske konservative i fargevalget når det kommer til luer. Det går helst i hvitt, grått og svart. Bare se deg rundt neste gang du er ute blant folk - hvitt, grått og svart overalt. Nesten alle voksne damer har hvite luer, eller offwhite rettere sagt. Det kler de fleste sånn noenlunde, det passer til alt, og man skiller seg ikke ut - tre kriterier som tydeligvis er viktig for voksne damer hertillands. Og det er gjerne fletteluer. Og ettersom mennesket er et flokkdyr, strikket jeg meg er offwhite flettelue jeg også. Kjekt å ha, tenkte jeg.


Wood Hollow Hat heter den, og mønsteret er laget av amerikanske Kirsten Kapur. Jeg har strikket flere sånne før - i hvitt, grått og gråbrunt, like fargerikt som nordmenn flest. Her er den gråbrune som jeg strikket til Dattera i 2010. Dattera likte lua si godt, og har brukt den mye.

Lua ble grei, den, strikket i Mitu fra Rauma på pinner 4 mm, det gikk med 70 gram. Mitu er et deilig garn, jeg blir bare mer og mer glad i det.

Men enda finere er jo naturen rundt. Det var sånn en vakker dag i romjula, dette - med rimfrost og et dryss med snøkrystaller.


Det var nesten litt sånn Winter Wonderland-stemning ved det lille tjernet i skogen, med skøyteis og frosne tær og blått lys.


Fint! Det er et vakkert land vi bor i, ingen tvil om det - ikke bare langs fjord og fjell, men også inne i de dype skoger.


Ull i bruk: Grønt skjerf og røde votter. Skjerfet har jeg såvidt nevnt her. Jeg bruker det hele tiden, det er et bra skjerf - hverken spennende eller avansert, men bra. Det kommer nok en egen bloggpost om det ganske snart. De røde fingerløyse-vottene er en gammel schläger. For tre år siden (2012) byttet jeg til meg en pose med burgunderrødt garn fra Felisi - av det strikket jeg blant annet disse vottene. De har vært med på mange turer og mange bloggposter opp igjennom. Tror nesten det er favorittvottene mine, jeg.

MEN - da jeg hadde strikket den hvite flettelua, kom jeg på at det jeg egentlig ville ha, var en grå flettelue. Grått er min farge. Så da måtte jeg jo strikke en lue til, da. Men det er en annen historie - den får vi ta den en annen dag...


Og så kom månen opp og alle skøyteløperne gikk hjem og drakk kakao. Og det ble blåere og blåere, og skogen stod ensom igjen. Det var så vidunderlig vakkert, det er sikkert her alle trollene bor. Like bakom...

13 kommentarer:

  1. Så vakre vinterbilder av en trolsk natur. Jo du, dette er nok en trollskog. De foretrekker nok tett og fin skog, så ikke solen skal treffe de så de sprekker. Den blå timen opplever ikke vi så ofte, vakkert.
    Tror dama er fargerik uansett farge på lua, som er kjempefin med fletter. Dersom jeg strikker fletter, så blir de falske. (Sånn som Tove Fevang gjør på bloggen sin.)
    Takk for herlig skildring av en nydelig romjulsdag. Tinka var vel med også? Ha en fi helg. Hilsen Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Falske fletter liker jeg også - både Tove Fevang sine og en annen sort som går over tre masker.

      Det var ikke bare blåTIME den dagen disse bildene ble tatt, det var midt i mørkeste tida og blått hele dagen, faktisk. Desto mer magisk :-)

      Og joda, Tinka var med. Hun bryr seg ikke noe særlig om å posere, hun vil heller snuse. Og dessuten blir hun bare en svart prikk på bilder med hvit snø på...

      Ha en riktig fin helg!

      Slett
  2. Så flott mønster på lua di! Den likte jeg godt :) Så deilig med litt snø, vi har bare regn .... Snøen kommer vel når den skal ;) Fin helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her kommer og går snøen hele tida - vakkert hvitt den ene dagen, regn og blæst den neste. Nå er det bart og hålkeføre, ikke særlig fotogent, så det gjelder å ta bildene mens snøen er der ;-)

      Slett
  3. Eventyrlig vakkert i skogen din, blåtimen er magisk. Jeg er enig, det bor troll der.
    Wood HH har jeg også strikket flere av, den fineste i orange! Jeg MÅ ha farger, har ikke luer eller tilbehør i hvitt, grått eller svart. Ha en strålandes helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Orange er en frisk og herlig farge! Men jeg kler dessverre ikke orange og gult, det er veldig ergelig. Til gjengjeld har jeg mange røde luer. Farger er herlig :-)

      Slett
  4. Så fin lua ble! Av og til er det vel greit å gjøre som flertallet gjør også :)

    Og bildene dine er helt nydelige. Jeg skulle ønske vi hadde sånn vær her på Vestlandet også :)

    SvarSlett
  5. Offwhite er jo fint da, og det passer til det meste. Og flettelua er nydelig <3
    Selv er jeg av dem som gjerne sverger til rosa, gul og orange, helst knall… Jo mer farger, jo bedre :o)
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  6. Vakre bilder - jeg elsker sånne fine vinterbilder. Så lenge de ikke er tatt her... He he!! Flott lue - og du har nok rett ang fargene. Litt trist siden så mange ser fabelaktige ut i farger :-)

    SvarSlett
  7. Så vakre eventyrlige vinterbilder! Og lua var også flott. Ha en god helg!

    SvarSlett
  8. Flotte vinterbilder! Lua blei fin i naturkvit! Eg strikka den i grønt for mange år sidan.

    SvarSlett
  9. Nydelig lue, og ingen tvil om at det flotte mønsteret kommer til sin rett med nøytral fargepalett.

    Du tar så vakre bilder! Jeg får så lyst på skitur når jeg ser slike snødekte skogsmotiver. Vi mangler dessverre snøen i trøndelag nå, men den kommer nok snart!

    SvarSlett