onsdag 9. juni 2010

Liten sokkeskole...

Pillan lurte på hvordan man strikker forsterket hæl. Godt spørsmål. Jeg hadde strikket sokker i nesten 40 år før jeg lærte om forsterket hæl. Ikke lærte vi det da vi strikket sokker på skolen, og ikke kan jeg huske å ha sett eller hatt noen forsterkede hæler i oppveksten heller. Det står ikke noe om dette i Gyldendals Store Håndarbeidsbok fra 1963, som er min strikkebibel (kjøpt på Mammutsalg ca 1973). Det nærmeste jeg har kommet forsterket hæl, er noen sokker med vrangbordstrikk (1r – 1vr) på hælen.
Først i fjor kom jeg over en sokkeoppskrift – husker ikke hvilken - der hælen var strikket i en bestemt teknikk, slik at den ble tykkere og dermed mer slitesterk. Og siden har jeg strikket de fleste sokkene mine med forsterket hæl. Smart, for det er jo alltid på hælen det går hull først. Jeg meddelte dette med entusiasme til Kjære Mor, som er en dyktig strikker og dessuten håndarbeidslærer – hurra, en ny måte å strikke hæl på! Men nei, dette hadde hun lært som jentunge av kona til sveiseren* på gården der hun vokste opp, så intet er nytt under solen. Men jeg tror ikke forsterket hæl har vært spesielt vanlig her i Norge?

Det foregår på følgende vis. Jeg går ut fra en helt vanlig sokk, der hælen strikkes frem og tilbake over halvparten av maskene. I min strikkebibel står det: ”Hælen strikkes frem og tilbake i glattstrikk, rett på rettsiden og vrangt på vrangsiden”. Jeg bytter det ut med:
På rettsiden: Strikk 2 m (noen strikker den første masken, jeg tar den alltid løst av – fritt valg), deretter [ta 1 m løst av, 1 r], gjenta ut pinnen. Når jeg tar 1 m løst av, stikker jeg pinnen inn i m fra høyre mot venstre, som om den skulle strikkes vrangt, men bare løft den over på høyrepinnen uten å strikke den. Siden de fleste oppskrifter opererer med partall på hælen, vil du få 2 r i begynnelsen og 1 r på slutten av pinnen. Spiller ingen rolle.
På vrangsiden: Strikk vrangt hele veien.
Gjenta disse to pinnene til hælen er lang nok.
På denne måten får du en struktur som er litt tykkere enn vanlig glattstrikk.
Hvis du ikke skjønte noen ting, skyldes det antakelig mine litt tvilsomme pedagogiske evner. Men PRØV selv i praksis, så blir det forhåpentligvis litt klarere.

Forsterket såle har jeg funnet på selv – her bruker jeg samme teknikken på maskene under foten, det gir en myk og deilig såle å trå på. Fint for sånne som meg som går i sokkelesten innendørs hele vinteren (og i år også delvis om sommeren).

(
Jeg har sett en variant av denne metoden i amerikanske oppskrifter, blant annet hos CookieA, der man strikker rett på rettsiden og løfter av annenhver maske på vrangsiden i stedet. Spiller ingen rolle, resultatet blir det samme).
Jeg mangler dessverre evnen til å fatte meg i korthet. Her har jeg forklart en enkel liten finesse med et av verdens lengste blogginnlegg. Bær over med meg, og spør hvis det er noe.

*For uinnvidde: En sveiser er ikke en som sveiser i metall, for det heter jo smed. En sveiser er derimot en fjøsrøkter på en gård, en som steller kuene. Sveisere er en utdøende rase, men det fantes fortsatt en og annen i min barndom.

29 kommentarer:

  1. Jeg skjønte forklaringen din!! Lurt!! Jeg er imponert over pågangsmotet til å skulle strikke så mange sokker.....Ha en fin strikke(sokker??)dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Fin forklaring og min bestefar jobbet som sveiser på gårdene fram til 60 tallet engang :)

    SvarSlett
  3. tror jeg forstod jeg også.. får prøve neste gang. søstra mi elsker ull sokker. dvs hun sliter de ut under foten. så forsterket såle er sikkert ikke dumt til hun som sliter ut SÅ fort..
    imponert over strikke tempoet ditt. et par i uka er utrolig.. pluss alt annet du holder på med .-)

    SvarSlett
  4. Jeg fortod det! Og takker veldig for at du tok deg tid til å beskrive dette. Jeg har også strikket hæler i 30 år uten å ha visst dette.

    Tusen takk for nyttig info. Nå kan jeg nesten ikke vente med å strikke sokker igjen :-)

    SvarSlett
  5. De hælene er beskrevet i basisboka mi for sokker, votter, luer og gensere, Ann budds A knitters handy book of patterns. Knallkjekk hæl (og kjekk bok!)

    Syntes du forklarte riktig så greit, jeg.

    (Og ekorndrakt! Fantastisk! skjønner godt den har gått i arv!)

    SvarSlett
  6. Selv om jeg er en sokke-amatør er dette en gammel kjenning. Valdres-hæl kaller min mor det og har sverget til den i alle år. Selv sliter jeg sokkene under og ikke så mye bak på hælen, så det har ikke hatt den store nytta, men nå blir det forsterkninger i sålen også. Takket være deg!

    PS. Bedre med to ord for mye enn et forlite når du forklarer :) Synes dette var bra jeg.

    SvarSlett
  7. So nice ! Especially the gray ones are super bra!

    SvarSlett
  8. Takk at du vil dele. Jeg har lurt på lenge hvordan man gjør dette med forsterka hel. Skal få det til på neste sokkepar

    SvarSlett
  9. Tusen takk for att du tok deg tid til og forklare dette!
    Nå skjønner jeg, det blir en forsterket sokk neste gang. Ettersom jeg ikke er kjempeflink på dette med å strikke sokker så synes jeg at det er surt att de slites ut så fort, nå har jeg altså fått en løsning på det!

    Ha en super dag videre!

    Pernilla

    SvarSlett
  10. Dette forsto selv jeg, så du er visst en dyktig pedagog. Før i tiden pleide man å strikke forsterket under hele fotsålen, men jeg husker ikke hvordan man gjorde det. Men forsterket hæl må prøves! Takk!

    SvarSlett
  11. Jaa nå husker jeg det! Har lært det en gang og moren min strikker alltid sånn. Ganske smart altså. Og du forklarte det fint synes jeg. Forresten kan man ta med en annen tråd når man strikker den forsterkede hælen, for eksempel en tynn nylontråd så blir det enda sterkere.

    SvarSlett
  12. Høres veldig ut som vevstrikk? Bortsett fra at man gjøre det kun på retta og strikker alle maskene på vranga?

    Min svigermor strikker også forsterka hæl på mange av sokkene, men hun har en annen teknikk igjen.

    SvarSlett
  13. Slik strikker jeg hælen også, syntes det blir bra hæler av det. Jeg også fant det i en amerikansk strikkeoppskrift en gang og syntes det var supersmart :-) God dag til deg - jeg koser meg med regnvær :-)

    SvarSlett
  14. Så mange flotte sokker du har strikket. Ble fristet til å hente ned restegarnet mitt jeg... Forsterket hæl har jeg også strikket i noen år nå. Smart og tidsbesparende i det lange løp...

    SvarSlett
  15. Kære Anne

    Tak for inspirationen, som også er nået til Danmark. Jeg tænker om du ikke kan hjælpe med lidt billeder af den teknik du bruger til tå, og som har erstattet stjernetået. Jeg liker at mine sokker gerne må være lidt fodformet, og din tå ser så fin ud. Måske også du orker en stikkeleksion i tåstrikning?
    kærlig hilsen

    Rikke

    SvarSlett
  16. Hvor mange par sokker har du laget nå?

    SvarSlett
  17. Aha! Er det slik det er?
    Takk og takk!

    SvarSlett
  18. Vad roligt att hitta din fina stickblogg. Gillar alla dina fin sockar du stickat.
    Roligt att du vill vara med i min utlottning.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Fin-fin forklaring. Det er den beste helen syns jeg. Jeg strikker nesten bare slike.

    Jeg skulle ønske at du kan gi en liten forklaring på x-tåfelling også ;)

    SvarSlett
  21. Tusen takk for kjempegodt tips!
    Begynte på toppen og leste meg nedover, og tenkte at siden det stort sett går hull under foten først hos meg, så kunne det kanskje gå å forsterke under foten også... og jammen stod der ikke noe om det også! Absolutt noe jeg skal prøve - igjen tusen takk!!
    Legger deg til i blogglisten min, så jeg ikke mister deg av syne... :)

    SvarSlett
  22. Tusen takk for din gode forklaring:)
    Nå har jeg akkurat laget min første forsterkede hel:)

    SvarSlett
  23. TUSEN TAKK!
    Jeg går alltid hull på sokkene mine. Og hadde nesten trodd jeg ikke orka å strikke sokker mer, i alle fall ikke sånne med langt skaft.
    Sokkeskolen din har redda troen min på hjemmelesta :))
    takk takk!!!

    SvarSlett
  24. Takk for en god forklaring! Ut fra mitt ståsted ser det ut som dine pedagogiske evner er helt i orden, nå gjenstår det å se om jeg er like flink til å strikke. :) Jeg håper det er i orden at jeg linker tilbake til din blogg når jeg en gang skal strikke slike sokker, og etterhvert presentere på bloggen min http://strikkepiken.blogg.no/

    SvarSlett
  25. Strikker sokker etter oppskriftene dine med stor glede. Nå har jeg strikket et par tynne til meg selv i Fabelgarn, ferdige og på foten:) Men dette får jo følger! Voksne barn stiller seg umiddelbart i kø for tynne sokker nå som vinteren forhåpentlig slipper taket snart. Da lurer jeg på et par ting. Jeg strikket altså Fabel, p 2.5, og bare vrangbord til over kilefellingen var ferdig. De ble litt store/brede. For datteren min må de være enda smalere. Når jeg skal redusere maskeantallet fra 64, hva blir da neste størrelse, 60? 56?
    Så lurer jeg på om det går an å strikke forsterket tå? Datterens storetær vifter kjekt opp og ned når hun går, og spiser dermed hull på sokketærne.

    Takk igjen for mye praktisk inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Maskeantallet avhenger av om du strikker vrangbord med 1 rett/1 vrang (da må den gå opp med 2) eller 2 rette/2 vrange (da må den gå opp med 4). Du kan velge akkurat det maskeantallet du selv vil.

      Det går jo an å strikke forsterket tå, men jeg har aldri prøvd det selv. Det blir det litt ekstra å følge med på med fellingene.

      Slett
  26. Min mor lærte meg å strikke forsterket hæl allerede da jeg var skolejente.Hun hadde også en teknikk der hun varierte hvilken maske som ble tatt løs av annen hver gang. Da ble det ikke "striper" som jeg syns er OK. Når enn strikker hæl og såler med to farger, striper eller skifter farge for hver maske, blir det også dobbel hæl og såle. Har også kjøpt forsterkergarn ( tynt garn med nylon) på garnbutikken ogbrukt det sammen med det andre garnet til hæl. Er også lurt å bruke annet tynt restegarn til dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også strikket forsterket hæl med å ta annenhver maske av. Må følge med litt for at det skal bli riktig, men fint blir det!
      Har hørt at mange bruker forsterker-garn, det må jeg prøve! Takk for tips!

      Slett
  27. Hvordan feller du videre på hælen?

    SvarSlett