onsdag 4. februar 2015

Joda, er her fortsatt...

Jeg har visst glemt at jeg har en blogg...


... men jeg er her fortsatt, jada. Strikker gjør jeg også. Det meste kommer nok her på bloggen, sånn litt etter litt.

Det blå bildet tok jeg på søndag. Vi var ute på tur i skogen om ettermiddagen, og det var lyst så lenge! Tror klokka var nærmere halv fem, jeg, og fortsatt fotolys. Det går mot lysere tider! Vinteren er vakker, men den er sannelig lang nok.


Øverst på Annepålandets ti-på-topp-liste troner disse vottene. Ingen over, ingen ved siden. Verdens beste og mest praktiske tur-/foto-/låse døra-/plukke-opp-etter-bikkja-votter! Fingerløyse-votter må være en av verdens beste oppfinnelser for oss som bor i kalde strøk. Disse er med meg på fjerde vinteren, og de er nesten like fine. De har vært med på bloggen mange ganger før. Da jeg skulle strikke dem, fant jeg ingen oppskrift som passet, så jeg strikket dem på gefühlen. Man skal ikke se helt bort fra at det kanskje kommer en oppskrift en gang...

Legg forresten merke til det fine nøkle-knippet mitt, det vil si den fine, dreide tre-dingsen som henger på nøkleringen. Jeg fant den på julemessa til det lokale husflidslaget. Som alltid gjorde jeg meg opp en mening om hva jeg kunne tenke meg å betale, før jeg spurte etter prisen. Tenkte med meg selv at max 150 kroner var en grei pris - den er jo håndlagd. "30 kroner," svarte mannen. "Altfor billig," mente jeg. Men det var alt han ville ha, så da ble det sånn. Fin er den!


Vottene passer utmerket til vafler også. Vaffelpause på Liastua - en passelig lang kort søndagstur unna.

Men over til noe helt annet:


Det svenske husflidsmagasinet Hemslöjd dumpet ned i postkassa i dag. Det er så fint - flotte bilder, spennende vinklinger, fine artikler, lekkert papir. Jeg fant det først på Narvesen, nå abonnerer jeg. Siste nummeret handler om varme. Det er blant annet en artikkel om fantstisk flotte strikkevanter fra Estland. Pluss mye annet. Anbefales på det varmeste.

Og ha en finfin onsdag!

4 kommentarer:

  1. Det må du ikke glemme, at du har en blogg mener jeg...
    Jeg har en søster som var så heldig å få fingerløysevotter. Må være tre vintrer siden, kanskje mer? Jeg er dårlig på tid. Jaja, poenget er at hun bruker de mye. Lufter to hunder hver dag, klart det er praktisk med sånne votter. Så tusen takk for den jobben. Var nok mange som hadde tatt i mot oppskrift med glede. 😀 Så nydelig den er, den lille dreia dingsen. Jeg blir så glad når jeg ser
    hemsløyjd (et godt ord). Prisen var "gi bort."
    Vi er kanskje bare halvveis på vinteren, men den har vart lenge nok. Siste dagene har vært nydelige, og jeg har vårblomster i vinduskarmen. Nå er jeg fornøyd, glemmer fort. Ha en fin dag videre, med eller uten ski. Hilsen Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at søsteren din fikk nytte av vottene! Det gleder en strikkers hjerte :-)

      Det er forresten ikke mine ski på bildet. Vi gikk til fots - det passer best med en sånn liten vimsebikkje som vi har. Vil helst ikke forstyrre ivrige skiløpere i løypa - eller at bikkja skal bli overkjørt av en skiløper. Har dessverre ikke hatt ski på beina hittil i vinter.

      Slett
  2. God morgen!
    Det nytter ikke å være like aktiv på bloggen hele tida. Noen ganger har vi noe å dele, andre ganger ikke. Men det skal være sagt: Jeg leser innleggene dine med største interesse.

    Ønsker deg en strålende onsdag! Her blir det nok en skitur etterhvert.

    Klem

    SvarSlett
  3. De fingerløse vantene var kjempefine! tilogmed praktiske, spesielt når en fotogeferer. Ha en fin dag og uke videre :))

    SvarSlett