fredag 19. februar 2016

Vottelaugets mysterievott...

Skal si tida flyr fort nutildags - plutselig var det hælja igjen jo. Jeg har ikke helt hatt toppformen inne i det siste, så uka bare forsvant for meg. Men nå er jeg i full sving med å farge garn igjen, så nå er alt bare velstand og glede. :-) 

Her er Vottelaugets mysterievotter som ble strikket i januar. 


Det var en mysterie-samstrikk som foregikk i "I Make Mittens"-gruppa på Ravelry. Det var også stor aktivitet i Vottelaugs-gruppa vår på Facebook. Det morsomme med disse vottene var at folk slo seg sånn løs med farger og fargekombinasjoner - og vottene ble så fine og forskjellige! Det var deltakere fra omtrent alle land med kuldegrader i - hele Europa, USA, Canada... Mange strikket både to og tre par. Så dette må vi trygt kunne kalle en samstrikks-suksess.


Her er for eksempel en stilig lilla variant, som vi traff på messa i Lillestrøm nylig. Det er Pinneguris vott.



Mange løse trådender - i stedet for å feste dem, flettet jeg dem sammen til en snor. Så kan snorene knytes sammen, og vottene henges til tørk når det trengs. Smart!

Oppskrift: Vottelaugets mysterievott / An enchanting mystery av Wenche Roald. Morsom å strikke, perfekt passform. Ypperlig restegarnsprosjekt.
Garn: Jamieson's Shetland Spindrift i fem farger. Et tynt, lekkert shetlandsgarn i vidunderlige melerte farger. Noe har jeg fått forært fra min god venn LivF, noe har jeg kjøpt på Loop i London i 2012, og noe har jeg kjøpt på nettet i forhistorisk tid. Jeg liker dette garnet veldig godt. Samme garnet som jeg brukte på Nördic-Mysteriemössan.
Pinner: 2,5 mm. 

Dattera ville gjerne ha disse, så de har flyttet til Trondheim, hvor de forhåpentligvis kommer til nytte.
Jeg skulle gjerne ha strikket et par til meg selv også, kanskje i ton-i-ton grått-svart-hvitt med litt rødt i, det tror jeg ville blitt fint. Men det er så mange fine votter som vil strikkes - så mange votter og så lite tid! Akkurat nå holder jeg på med et par Vottelaugsvotter som snart kommer ut. Og så er det jo Torirots Muhu-votter da, som ligger øverst i bunken. Gjett hvilken farge jeg skal strikke dem i da?



Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men jeg har visst blitt litt hekta på grønt i det siste... Her er lua fra i fjor, som jeg bruker masse, her er den fjonge Mysteriemössan til Nördic Knitting, her er Vottelaugets mysterievotter, Pølsevottene til Torirot og Askeladd-vottene i gave- og souvenir-pelsull som jeg liker så godt. Også Lerwick-genseren da, som har vært god å ha i vinter. Alt sammen i flittig bruk.

Her snør det, jeg skal farge garn, og du får ha en riktig fin helg!

9 kommentarer:

  1. Hei. Grønt er skjønt. Og når det blir andre farger i tillegg, satt sammen av Anne, da er det en fryd.
    Håper du er frisk og rask igjen og at det var noe forbigående. Her er mildt i været heldigvis, men meldingane sier regn i bøtter og spann. Får være greit det. Så lenge det finnes pinner og garn er det jo bare en fryd. Her strikkes det på et av Vikings vogntepper.
    Håper du holder deg frisk og rask og får en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Trodde jeg hadde fått influensa, men heldigvis tok jeg feil. Men innimellom blir man jo litt sliten, sånn er det bare...

      Her har vi hatt all slags vær i grunnen. Strålende sol i dag (søndag). Det kan man leve lenge på!

      Slett
  2. For noen flotte votter ! Jeg er imponert ! Nydelige farger og et virklige flott håndarbeid du gjør her !

    Gøril

    SvarSlett
  3. Har sett flere som har strikket disse vottene- de blir jo så fine! Og alle de flotte fargene som er valgt :) Kos deg med garnfarging og nyt helgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var faktisk med minst 500 stykker i mysteriestrikken. Og mange strikket flere par til og med. Så det er mange av disse å se på sosiale medier for tiden, både på Facebook, blogger, Ravelry og Instagram. Morsomt!

      Slett
  4. Kjempefine votter; både mønster og fargevalget ditt!! Har sett flere av den sorten, det er nok mange som har deltatt i mysterie strikket, ja!
    Nydelige farger og mønster i de andre vottene dine også!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett