tirsdag 9. februar 2016

Sett litt farge på hverdagen...


Farget litt mer, jeg, mens jeg først var i gang. Januar var en god fargemåned.

Når man farger med planter fra norsk natur, blir det mest brunt, gult og beige. Det finnes hederlige unntak, men det blir mye brunt, gult og beige. Det er fine farger, det, men noen ganger vil man jo ha litt mer farge! Da må man jukse og bruke "kjøpefarger". Og det var det jeg gjorde her.

Jeg hadde nettopp lest at årets interiørfarge var oker, så da ble jeg inspirert og ville farge oker. (Siden har jeg lest at årets interiørfarge er rosa, så de blir visst ikke helt enige i år, trendbransjen...). 


Men oker altså. Gurkemeie gir gult, Gurkemeie er en urt, så det er plantefarge god som noen, selv om det føles som litt juks å kjøpe farger i stedet for å plukke dem selv i naturen. Men pytt pytt. Gurkemeie er dessuten veldig sunt, og betennelseshemmende, visste du det? En meget interessant urt, med andre ord. 

Jeg brukte et glass gurkemeie-pulver til 17 kroner fra krydderhylla i butikken. Hev oppi litt kaffe også, for å få det mer mot brunt. Jeg brukte gruten fra presskanna, siden den sto strategisk plassert på kjøkkenbenken. Dette brygget kokte jeg så en times tid før jeg hadde garnet oppi.
NB: Garnet må bløtlegges før farging, og suppa må kjøles ned, så garn og fargesuppe har sånn cirka samme temperatur. Det er ull, vettu.


Jeg har farget mest på Hifas Ask, ettersom det er et garn som tåler fargingen godt. Selv om jeg bruker termometer og følger med sånn noenlunde, hender det at suppa kommer i kok, og ull skal jo helst ikke koke da. Men det skjer jo uhell - og det har gått helt fint med Ask-garnet. Hittil, i hvert fall - knock on wood.

En time i suppa på 90 grader - da ble det sånn, etter at jeg hadde fått ristet ut kaffegruten:


Vakkert, intenst gult - jeg ble kjempefornøyd! Nå sies det riktignok at gurkemeie ikke er lysekte, så jeg må nok regne med at det blekner litt med tiden, greit nok det.

Det var mye farge igjen i suppa - så resten av historien får du i morgen. Ha en fin dag!

16 kommentarer:

  1. Ikke rart du er fornøyd, en fantastisk farge du har "født." Og så mye du lærer, og lærer fra deg, gjennom prosessen. Tipper at del to av historien handler om rosa og rødt...
    Litt grått i været her, men mildt fortsatt. Venter på finværet som skal komme. Fin dag til deg.
    Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Regn her og, men jeg leste i avisen at det skal bli sol om noen dager.

      Og i morgen blir det rødt og rosa ja. Gøy med litt farger, for alt jeg har prøvd meg på i det siste har blitt brunt og beige...

      Slett
  2. Jeg følger med! Har aldri farga garn selv, men det ser jo veldig artig ut, da! Lykke til med neste ladning, og ha en fin tirsdag.
    Her er det grått og litt snø i lufta.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er gøy, omtrent som å male da man var barn, en lek med farger. Jeg er litt barnslig av meg, så det er en hobby som passer midt i blinken for meg :-)

      Slett
  3. *dånelekkert* For en fantastisk farge!!
    Gleder meg til fortsettelsen. Ha en strålandes dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja fargen ble fin, som solskinn på en grå vinterdag :-)

      Slett
  4. Veldig fin farge på garnet ditt :)

    SvarSlett
  5. Lekker farge! Følger spent med videre.
    Hillesvåg sendte meg feil farge engang, så håper på tips om hva jeg kan farge et hespe i fargen "blek, nordisk hud" med. Noe som farger godt over, da er kanskje ikke gurkemeie tingen ettersom det ikke er lysekte...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sannelig om jeg vet. Har bare lest det om lysektheten, ikke testet det selv enda. Det er bare å prøve seg frem. Det er bare å farge over igjen, om man ikke er fornøyd, jeg gjør ofte det (har fått mye beige, for å si det sånn, og det er jo begrenset hvor mye man trenger av det...).

      Kanskje det blir fint å farge over med kochenille? Jeg skal skrive litt om det i morgen :-)

      Slett
  6. Herlig med litt klare farger også. Kan vi vente oss historien om det røde og rosa garnet i morgen, kanskje?

    SvarSlett
  7. Det gjør ingen ting om du koker ulla di litt, så lenge du ikke rører rundt i gryta. Svigers var ihuga husflidsentusiaster, så de årene vi bodde hos dem lærte jeg utrolig mye. Vi dyrket lin og en sommer hadde de nok vaid til å lage potte-blått. Fargen ble fin, men prosessen ble ikke gjentatt. Jeg husker faktisk ikke om plantene døde ut, eller om lukten var for ille.Jeg var i og for seg fornøyd med ikke å være hjemme da. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg skal så vaid for første gang i år og har lyst til å prøve meg på potteblått. Er forberedt på at det kan stinke - for det står i boka jeg leste at garnet måtte henge ute og luftes i flere uker. Vi får se hvordan det går...

      Slett
  8. Nå, nesten førti (!!) år senere, kjenner jeg at jeg ikke hadde brydd meg om lukten på samme måte, men da jeg var tyve... :-D Det går nok fint, skal du se. Hvis det ikke blir så bra første gangen, kan man alltids forsøke igjen. Det er det aller beste med slike prosjekter. Jeg kan høre med svigermor, hun er nitti og i full vigør, om hun har noen "hemmelige" tips og råd. Ha en deilig helg. Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hemmelige tips og råd er gull verdt! Mye bedre enn det man kan lese seg til i bøker :-)

      Slett