lørdag 6. februar 2016

Jeg kokte julegranen...


Dette var julegranen 2015. Det var ganske mørkt på den tida, så det var omtrent umulig å få et  fint bilde av du grønne glitrende. Men den var altså både grønt og glitrende - så lenge det varte. En fin, norsk gran. Norsk fjellgran, ifølge juletreselgeren.


Etter hvert begynte den jo å drysse litt, som juletrær gjør, så på trettendedagen var det takk og farvel og ut i kulden. Men som den observante leser kanskje ser, er det blitt litt tynt i toppen...

Jeg har nemlig lest i Eva Lutnæs sin bok, som jeg skrev om her, at man kan få fint lysegrått av granbar. Lysegrått er vanskelig å få til med plantefarger, så da var det bare å slå seg løs med hagesaksen mens man hadde råvaren i hus. Ja, jeg ventet til jula var over og julegjestene hadde reist da.


Vi koker - - - Det duftet godt av jul og skog. Fargesuppa fikk koke en time.


Så siler man suppa og har garnet oppi. Det skal trekke ved ca 90 grader en times tid. Direkte GRÅTT ble det ikke. Men det er jeg vant til - det blir aldri sånn som man tror, det er litt av moroa med plantefarging. Her ser fargen på vannet litt vissen ut, men jeg kan love deg at det var fart i suppa. Tre fargebad holdt det til, hvem skulle trodd det? 


Og sånn ble resultatet. Ikke noe lysegrått, men diverse gråbrune og en gul. Fine farger - jeg er fornøyd!

Alt garnet er Hifa Ask fra Hillesvåg. Alle hespene er 50 gram. Alt er beiset på forhånd.


Første fargebad. Fra venstre: Lys gråmelert garn, beiset med tinn - ble lys gult. De tre neste er beiset med jern, ubleket hvit, lys gråmelert og gråmelert - ble gråbrunt.


Andre og tredje fargebad - ubleket garn beiset med jern. Vanligvis blir garnet lysere for hvert bad, men her ble fargen ganske lik i alle bad. Jeg kunne sikkert fortsatt, men det var langt på natt, og farging tar sin tid. Syns dette ble en fin farge, en grei basis sammen med hvitt eller mer glorete farger. Passer fint til votter, men jeg tror kanskje jeg skal strikke en kofte av det.


Det var en måneds tid siden jeg farget garn på juletreet. Da var det så mørkt at det var vanskelig å få tatt bilder som gjenga fargene riktig. Men på badet - i morgensol - gikk det fint.

Det er sannelig mye rart man kan få ut av et gammelt juletre! 
Det blir mer farging etter hvert.

Husk give-awayen som jeg skrev om her. Bli med og vinn garn til en poncho!

Ha en finfin helg!

20 kommentarer:

  1. Koselig å lese om dine eksperimenter, som blir så vellykkede til slutt. Dette er jo skikkelig gjenbruk. Må gi en spesiell følelse å ha en kofte med farger fra juletreet 2015. Har du bestemt hvilken kofte det blir? Spennende.
    Idag er det pluss 4 gr. og regn. Herlighet så deilig! Kan tilbringe helga innomhus i fred og ro. Slipper å starte med snøskuffa tidlig på morgenen og så fortsette utover dagen...Ryggen er kaputt. Har tilbud om hjelp, men det får vente til jeg virkelig har bruk for. Jobben må gjøres av meg aleine nå p.g.a. mannens helse. Er da måte på vinter da, så helga ble som bestilt. :)))
    Jaja, gamle folk små gleder. Hehe. Håper din helg blir som du har drømt om også.
    Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vurderer Fanakofte eller Hurdal, som jeg har strikket før. Hurdal er et veldig likandes mønster. Eller kanskje noe helt nytt, jeg må fundere litt på det.

      Regn og mildvær her også, og ganske glatt. Dattera er hjemom på snarvisitt, vi ser på fem-mila og jeg farger garn med kaffe og te (!). Alt må prøves! En deilig og avslappende helg :-)

      Slett
  2. Fine nyanser :) Har aldri farget garn, men det ser morsomt ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt, du burde prøve! Passer perfekt for et skautroll - turer i skog og mark får en helt ny dimensjon når du, i tillegg til å passe på hunden(-e) og fotografere, også må se etter vekster du kan farge med. Tar mye lengre tid også, forresten, hehe.... Jeg har lært masse nytt om kvist og kvas som jeg ikke visste fra før :-)

      Slett
  3. så fine farger det ble. Får lyst å lage noen fargebad nå. Ha en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det! Og blogg om det! Det er så spennende å lese om andres erfaringer :-)

      Slett
  4. Gøy! Har aldri hørt om det før. Ble sikkert en god lukt i huset av den suppa

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjorde det! Det luktet jul i flere dager, selv om juletreet var kastet ut. Ikke alt lukter like godt av det man farger med, hehe, derfor står jeg helst ute. Men det kan bli litt i kaldeste laget noen ganger.

      Slett
  5. Du er ikke snau! Farger garn i mangefine nyanser gang etter gang. Tipper dette blir ei fin kofte. Lykke til!
    Jeg burde egentlig lært meg å farge garn, kjenner jeg.
    Takk for inspirasjon nok en gang!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis du har lyst til å prøve noe nytt, er plantefarging absolut å anbefale. Veldig morsomt! Mye kjemi og biologi og glade farger. Mange husflidslag har kurs, og det virker som det blir mer og mer populært, så sjansen for å finne et kurs i nærheten er større nå enn for et par år siden. Jeg skal på kurs til sommeren, gleder meg!

      Slett
  6. Jøss, godt at juletreet kan "brukes" til noe etter at det er "brukt". Fine farger!

    SvarSlett
  7. SÅ moro at det er flere enn meg som plantefarger! Garnet ditt ble jo kjempelekkert!
    Jeg pleier alltid å beise selv, så jeg har et spørsmål til deg? Kjøper du alt garnet ferdig beiset på Hillesvåg? Å beise med jern spesielt, er skikkelig "møkka-arbeid" og hvis det kan kjøpes ferdig beisa, så "Ja takk, begge deler", sier jeg!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som plantefarger - det eri ferd med å ta av helt, har jeg inntrykk av. Moro!

      Jeg tror ikke det går an kjøpe ferdigbeiset garn, har i hvert fall aldri hørt om det. Jeg beiser alt garnet selv. Det kan være et problem å få tak i ulike beisemidler, men etter hvert har jeg funnet ut av det.

      Slett
  8. Svar
    1. Ja, kjempegøy - du burde prøve! Mye moro, og mye søl, hehe...

      Slett
  9. Så sprøtt at du kan putte samme garnet i samme fargebad og få SÅ forskjellig resultat. Det er alltid moro å lese om fargingen din, håper du fortsetter med det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er beisingen på forhånd som gjør det. Ulike typer beis gir ulike farger. Ikke alltid at forskjellen blir så stor som her da. Beisen gjør at garnet tar opp fargen bedre, og at fargen sitter bedre i.

      Slett
  10. Så morsomt da!! Dette har jeg aldri prøv, og jeg tror heller ikke det blir med det føste, men spennende er det lell.... Beiset garn?? Det er ikke ofte jeg ikke skjønner bæra, men dette er en av de gangene... ;-) Av te og kaffe gjetter jeg bruntoner? Men jeg kan jo fortsatt være helt på bærtur :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det høres merkelig ut å "beise" garnet.
      For at garnet skal ta til seg fargen, må det behandles på forhånd. Man kan bruke ulike remedier, som alun, tinnsalt, jernvitrol eller andre ting (som jeg ikke har så mye greie på). Deretter farges garnet. Og så kan man evt etterbehandle garnet også, for å endre på fargen. Det er uendelig med muligheter og triks, det er veldig spennende!

      Av te og kaffe ble det bruntoner ja. Ikke veldig spennende, men ganske fint :-)

      Slett