søndag 21. februar 2016

Og mens vi snakker om votter...

Etter at jeg hadde strikket Nördic Knittings Mysteriemössan, fikk jeg lyst på et par votter også, jeg syns mønsteret var så fint. Så da strikket jeg det:


Jeg brukte bordene fra lua og sånn omtrent maskeantallet fra vottene i forrige innlegg. Vottene er strikket på pinner 2,5 mm i rester av Shetland Spindrift, ni forskjellige farger. Mer detaljer på Ravelry


Akkurat som på vottene i forrige innlegg, flettet jeg en snor av trådendene til å henge opp vottene i. Selve votten starter med en rullekant - dvs 4-5 omganger rett-/glattstrikk, og en latvisk flette.


Votter og lue i kor. Lue ser litt rar ut her, men det er fordi den er brettet dobbel...


Og plutselig hadde jeg strikket en hel drøss med votter i grønt og rødt. Jeg har blitt helt fasinert av denne fargeskalaen i vinter. 


Den lyser litt opp i vintermørket. Det er jo godt, selv om vi går mot lysere tider.
Ønsker deg en lys og fin søndag!

19 kommentarer:

  1. Skikkelig fargerikt strikk, dette likte jeg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Deilig med litt farger innimellom - og i år har jeg vært i fargehumør :-)

      Slett
  2. Fantastiske votter. FOR noen farger. Disse var til å bli glad av. Klem fra Birte

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, man blir i godt humør - selv om fargene faktisk er ganske dempet hver for seg. Men sammen blir de ganske lystige :-)

      Slett
  3. Veldig fine votter, men hvor mange tråder må du feste på et par?
    Samme det, men dette er ikke hverdagsvotter akkurat. Nesten for fine til å brukes..... Alltid like kjekt å stikke innom hos deg. Blir glad av alle fargene du bruker.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, temmelig mange tråder! Jeg telte ikke, men festet dem etter hvert som jeg strikket meg oppover. Siden garnet er så "ullete", behøver man ikke feste trådene så veldig godt, de sklir ikke løs, så det går raskt. Jeg er en av de få som syns trådfesting er helt ok :-)

      Jeg bruker nok vottene til hverdags, men ikke til snømåking og skigåing, da går det hull altfor fort.

      Slett
  4. Utrolige fine votter, og så så mange fine mønsterborder. Jeg planlegger en liten mønstret babyjakke, jeg lurer på om ikke jeg må låne noen av disse bordene :P

    SvarSlett
    Svar
    1. God ide! Jeg har lyst på en jakke med disse mønsterbordene selv - til meg selv altså. Elsker dette garnet og de fine meleringene. Men det er langomt arbeid på pinner 2,5, og garnet er ganske dyrt...
      MEN i lite format er det jo utmerket! Og mønsterbordene er enkle og raske å strikke. Blir spennende å se!

      Slett
  5. Herlighet så vakkert med alle fargene her hos deg. Du må være utrolig tålmodig. Så tynt garn på p. 2,5 og så mange fargeskift. Jeg gir meg over, har egentlig ikke ord som egner seg på trykk...Hehe. Utrolig vakker bukett du har der.
    Her har det snødd og snødd hele helga. Ikke noe artig, for å si det mildt. Men vinteren skal vel vare noen uker til, så vi får ta det som kommer.
    Fin ny uke til deg.

    SvarSlett
  6. Lekre votter, Anne! Du er helt uslåelig når det gjelder disse fargene, altså.

    SvarSlett
  7. Så mange fine votter du har strikket :)

    SvarSlett
  8. Så gøy å leke seg med farger og mønstre. Og lurt med den fletten. Det blir fort mange tråder å feste ellers.

    SvarSlett
  9. Skikkelig fint med disse fargene sammen. Det er bare det å tørre å prøve det! Og du har fordelt fargene fint slik at mønsteret kommer tydelig fram.
    Du strikker veldig pent, og alle vottene og lua var veldig pene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  10. Så fine, fargerike votter! Og det gjør seg med sterke, gode farger på slike restegarnsvotter. Jeg prøvde meg på mysterievottene til Wenche, men mine pastellfarger ble ikke så fine sammen, så valgte å rekke opp.

    SvarSlett
  11. Å, så fine votter! Så gøyale farger, de er til å bli glad av :)

    SvarSlett
  12. Praktfulle votter i fantastiske farger! Ha en herlig helg, Happy Knitting!

    SvarSlett
  13. Ååååå så hærlige votter. Blei reint gla av dem!!! FANTASTISK måte å bruke rester....som det blir mye av....

    SvarSlett