lørdag 28. november 2015

Nye favoritter...


Blånelua mi, som jeg blogget om for noen dager siden, ser ut til å bli vinterens favoritt. Den sitter så lett på hodet, uten å ødelegge sveisen, og den er akkurat passe varm.

Og nå har jeg fått meg noen nye favorittvotter også! Disse er resultatet av en hastig samstrikk på Facebook i regi av Tori. Oppskriften ble lagt ut underveis, så jeg hadde ingen aning om hvordan vottene ville bli da jeg satte i gang. Det er alltid spennende med sånne mysterie-strikk.

Dette var morsomme votter å strikke. Opplegget var nytt for meg - en slags latvisk variant tror jeg. Eller var det estisk? Fint ble det uansett. Der jeg har strikket vrangriller, skulle det egentlig vært en ny type (ny for meg, i hvert fall) latviske fletter. Men jeg fikk dem ikke pene, så det ble vrangriller i stedet hos meg. Men jeg har i hvert fall strikket flettene - minst 5 ganger, før jeg rekket dem opp, så da lærte jeg noe nytt, der også.

Jeg strikket i tykkere garn enn oppskriften, så jeg måtte strikke temmelig fast for å holde strikkefastheten. Dessuten er de jo doble (strikket med to farger) hele veien, så dette blir tette, tykke, varme votter - passer utmerket for en frossenpinn som meg, som alltid fryser på hendene. 

Som naturlig er når man strikker med mange farger og hyppige fargeskift, så blir det jo masse løse tråder å feste. Noen av trådene i begynnelsen er derfor flettet sammen til en dekorativ flette - som også er fin til å henge opp vottene i. Smart - og ca 18 tråder mindre å feste. Jeg festet forresten trådene underveis, det var jeg glad for til slutt!

Oppskrift:
Toris mysterie-/samstrikkvott - som muligens får det velklingende navnet "Pysje mæ alt".

Garn:
Hifa Ask i åtte forskjellige melerte farger - rød, terrakotta, orange, gul og rosa, pluss klargrønn, olivengrønn og blå. De er så fine, de melerte fargene til Hifa Ask, jeg er helt forelsket i dem.
Bunnfargen har jeg farget selv - med kråkefot. Samme bunnfargen som i disse vottene. Og nå er det dessverre slutt på kråkefot-lysegrågrønn-garnet - og mer blir det ikke før til neste høst. Men det var fint så lenge det varte! Perfekt bunnfarge, faktisk.


Pinner:
2,5 mm.
Flere detaljer på Ravelry her.


Her skinner sola så det det er en fest, og jeg skal farge garn. Gult i dag. 
Og deretter skal jeg være med på Adventsamstrikk hos Vottelauget - i plantefarget garn. Ha en fortsatt fin lørdag!


8 kommentarer:

  1. Fine farger du har valgt! Og jeg syns det blei fint med vrangrillene dine, jeg.

    SvarSlett
  2. Utrolig lekre votter. Du er så flink med farger :)

    SvarSlett
  3. Fantastiske votter. Deilig mønster og veldig vakre farger. Jeg elsker.
    Håper jeg kan finne oppskrifter - linken jeg kan benytte ikke... dessverre.
    Hilsen til deg. God adventsøndag. Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Nydelige votter! :) Jeg har for første gang prøvd meg på pulsvantene dine, og de var kjempegode, strikker flere i julegaver.

    SvarSlett
  5. Fargerike og fine! Og votter kan godt være ekstra tykke og varme. Lurt med den fletten, det er nok tråder å feste uansett.

    God søndag!

    SvarSlett