fredag 3. oktober 2014

Og alle var enige om at det var en fin tur...



Høsten har kommet - ingen tvil om det. Sånn så alpeklematisen min ut i forrige uke. Den synger på siste verset, men vet det ikke selv - den er fortsatt vakker i livets høst.

Men over til noe ganske annet:


Sist helg var jeg på Strikkedager på Sjølingstad Uldvarefabrik i Mandal. Sønnen spiller amerikansk fotball. Der er det sånn at etter hver kamp kåres banens "Most Valuable Player". Det er en ærefull tittel selvfølgelig. Etter årets hektiske strikketreffsesong må dette rett og slett kåres til årets "Most Valuable Strikketreff".

Bildet over har florert på Facebook og diverse blogger, men jeg vet dessverre ikke hvem som er fotografen. Dette er et lite utvalg av de 88 som deltok på treffet - alle i kofter eller gensere, en flott og fargerik bukett!

Mange har blogget om treffet, og godordene hagler - det var stor strikkestas, vellykket, fantastisk, interessant, deilig, kos, herlig, en skikkelig opptur, utrolig mye inspirasjon, noen ble helt euforiske, mens andre ble lykkelige. Jeg er enig i alt. Lokal-TV var der, og noen ble kjendiser i lokalavisen (men det kan bare leses av betal-abonnenter). Det var Merete (Monstermønster) som reiste 132 mil. Her har vi også Wenche (Knitnetty) som sitter og strikker, og Ann (Pinneguri) i bakgrunnen.

Untitled

Du kan lese mer om treffet hos Tori(Torirot Design), Ann, (Pinneguri), Wenche (Knitnetty), Merete (Monstermønster), Liv (Livs hobbyblogg), Gitte (Gnist), Pia (Frk. Snupp), Frk Badegakk (A Wee Bit Knitty Podcast) og hos Sjølingstad selv.


Jeg har alltid hatt lyst på en tur til Sjølingstad, og når det var strikketreff der, var det såklart bare å hive seg på. Sjølingstad Uldvarefabrik ble grunnlagt i 1894. Fabrikken var viden kjent for sine gode varer, som slitesterke bekledningsstoffer, tepper og garn. Ordinær drift fortsatte frem til 1984. I dag er fabrikken ivaretatt som et teknisk kulturminne over tekstilindustrien i Norge og fungerer som levende museumsfabrikk. De produserer fremdeles bunadstoffer, garn og pledd på de gamle maskinene. Du kan lese mer om Sjølingstad her - det er en fascinerende historie.

Noe av det morsomme med strikketreff er at alle går rundt og tar på og kommenterer og diskuterer hverandres klær - selv om man aldri har sett hverandre før. Ganske unorsk, men veldig morsomt. Her traff vi kjente og ukjente strikkere, og de fleste var iført egenproduserte gevanter.

Dette var et innholdsrikt strikketreff - med kofteutstilling, vottekonkurranse, presentasjon av designere og nyheter på strikkefronten, butikker og utstillere med salg av garn, småskalaspinnerier, omvisning i fabrikken, workshops, strikking, spinning - har jeg glemt noe i farten?? Utrolig morsomt, utrolig inspirerende, utrolig hyggelig. Og litt slitsomt for en lat en - jeg husker ikke alt i farten. Her er noen bilder for å friske på hukommelsen.


Judith ønsker velkommen. Judith er formidlingsleder på Sjølingstad - og står dessuten bak en av de første bloggene jeg oppdaget på nettet. De ansatte på fabrikken gjorde en formidabel jobb med planlegging og gjennomføring av strikketreffet. Meget imponerende! Judiths er iført Loppa - som var den desidert mest populære kofta på dette strikketreffet.


Kofter var et sentralt tema på Strikkedagene. Sjølingstad viste sine egne gamle kofter, her var nye kofter fra Kristin Holtes nye bok, og deltakernes egne kofter - både nye og arvede skatter. Denne fine kofta var godt brukt av en arbeidskar på Sjølingstad. Hva heter den, tro?




Det var så mye fint!!!


Her har vi tre helt ferske kofter fra tre flinke norske designere - samtlige kan kjøpes på Ravelry: Knitnettys Dala-Selbukofte, Torirots Singe-linge-lang og Pinneguris Loppa. Valgets kvaler...


Butikkene og utstillerne hadde med egne kofter. Hos Selbu Spinneri dukket det opp en gammel kjenning - Hurdalskofta. Denne oppskriften har jeg jo strikket selv - veldig artig mønster å strikke. Og oppå jakka - et par pusete vanter av Samojedhund-hår!


Fineste Seljordkufta ever! Denne var Telespinn sin, strikket i Symre, tyvlånt av meg. Rett inn på strikkelista mi med den også. Det blir en travel vinter... 

Småspinneriene Telespinn og Selbu Spinneri presenterte seg - det var veldig spennende. Og så har de så fine garn! Omvisningen på Sjølingstad var også en højdare - men det tror jeg sannelig må bli et eget innlegg senere.


Vi bodde forresten på Lindesnes Havhotell. Flott sted å bo når man er i området - og sikkert fantastisk i fint sommervær. Da vi var der, blåste det kraftig, så det ble ikke så mye uteliv, men kanskje en annen gang... Her har vi Annepålandet med typisk Lindesnes-sveis.


På hotellet bodde også to trivelige strikkedamer fra Vestlandet - Haldis og Gunvor, som vi fikk sitte på med frem og tilbake til Sjølingstad. Og slik ser bilen ut når strikkedamer har vært på tur... :-)

Det var så morsomt å treffe folk som tidligere bare var et navn bak en blogg. Noen kjente jeg igjen på strikkejakka, men dessverre var det flere jeg ikke skjønte hvem var før etterpå - for eksempel Frøknene Snupp og Badegakk. Jeg har jo lest bloggene deres i årevis, og skulle gjerne ha hilst på. Neste gang - for vi krysser fingre for at det blir en neste gang - må vi ha navnelapp på, med både navn, nick og bloggnavn kanskje?

Jeg sitter igjen med noen poser med garn og er en smule overinspirert. Nå strikker jeg prøvelapper på harde livet.

Og ALLE var enige om at det var en fin tur!

14 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å få være med på turen. Tusen takk!
    God helg.
    Hilsen Liv.

    SvarSlett
  2. God morgen.
    Det må ha vært litt av en tur. Jeg har lest om koftetreffet på Sjølingstad flere andre steder også. Skulle gjerne ha vært med selv, men har hatt hektiske dager, og fikk det ikke til, desverre. Men jeg så noen kjente fjes i flokken.......Knitnetty var innom hos meg i butikken i sommer. Så trivelig dame, og flott Dalakofte hun hadde designet.
    Nå er det rett til jobb.....
    Ha en fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det kommer sikkert nye sjanser! En slik suksess på jo gjentas, og da håper jeg du kan være med :-)
      Jeg satt på med Knitnetty opp og ned fra Oslo. Og Dalakofta er enda finere i virkeligheten enn på bilde. Og snart kommer hun med enda et fint koftemønster :-)
      God helg!

      Slett
  3. Takk for sist! Ja det var en kjempefin tur, og det blir sikkert ikke siste gangen :-) Strikk i vei!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en sånn tur var akkurat hva jeg trengte akkurat nå. Og jeg håper det blir reprise neste år ;-)

      Slett
  4. Så gøy!!! Ja, helt enig i at det var bra!!! Gøy å hilse på deg Anne - har fulgt bloggen din i årevis!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å hilse på deg også, Lone! Og jeg kjøpte garn i mange friske farger!!!

      Slett
  5. Ja men det var det jo også! Helt supert. Gleder meg alt til neste treff! Flott reportasje du har laget som viser alle sider ved treffet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og ekstra hyggelig når man har så trivelig reisefølge, vettu!

      Slett
  6. Så mange fine bilder, Anne. Tusen takk for sist! Det frister til gjentakelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært flott med en gjentakelse! Helt sikkert masse arbeid for dere både før, underveis og etterpå - men så skal man også lete lenge etter så fornøyde deltakere!

      Slett
  7. Skulle gjerne fått hilst på deg på treffet, men dagene bare fløy! Neste gang får vi satse på det :)

    SvarSlett
  8. For et inspirerende treff for dere alle, og så mange flotte damer og jakker!! Jeg blir "overinspirert" bare av å se på bildene av dere, skjønner godt hvis du nå har hodet og hjertet fullt av garnglede og inspirasjon. Ønsker deg en fortsatt god helg!
    hilsen fra Berit

    SvarSlett
  9. Skulle gjerne ha vært der. Er bittelitt misunnelig

    SvarSlett