torsdag 16. oktober 2014

Haukelikofte?

Det blåser en koftevind over landet. Strikke meg en Haukelikofte, kanskje?


I grått, kanskje? Med fargeinnslag av rødt, gult og grønt?


Nei. Ble ikke 100 prosent fornøyd. Godt det bare var en prøvelapp. 

Hørte dere det??? Prøvelapp!!! Annepålandet har strikket en ordentlig prøvelapp! Nå står ikke væla til påske. Vanligvis - om jeg strikker prøvelapp i det hele tatt da - strikker jeg bare noen omganger for å se om strikkefastheten er sånn noenlunde, for så å rekke opp så jeg får brukt alt garnet.

Men denne gangen var jeg veldig usikker, og strikket en ordentlig prøvelapp. Og det var lurt, for jeg ble ikke helt fornøyd. Men jeg prøver nok igjen senere, i annet garn, kanskje, og andre farger. For jeg har veldig lyst på en Haukelikofte, den er jo så fin.

Ha en god dag!


16 kommentarer:

  1. Hei. Jeg er jo "tatt av vinden," sammen med deg, og alle de andre tusenvis av strikkeglade. Tror ikke det var mange som hadde forventet at det skulle bli så stort. Det er så bra!! Dette er en viktig del av vår kultur som vi må ta vare på. Takk og pris for dugandes kvinnfolk og deres ideer.:-)
    Jada, har hørt om prøvelapp...haha. Du har jo strikket en fullt brukendes pulsvarmer. Nå må du

    strikke en til. Neida, klart det lønner seg på alle måter å strikke en "lapp." Blir spennende å se fargene du til slutt velger. Lykke til.
    Ha en fin valgdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har jo sett den flotte kofta du viste på Koftegruppa på FB!
      Det er så utrolig mange utrolig flinke strikkere i den gruppa. Men hvor er alle sammen i det virkelige liv?? Det er sjelden jeg treffer noen ihuga koftestrikkere laiv, dessverre.

      Og dette er jo egentlig ikke en prøvelapp, men begynnelsen på et erme. Tenkte det var like greit - prøvelapp/erme i ett. Hadde jeg vært fornøyd med fargevalget, kunne jeg jo bare fortsatt å strikke. Tror jeg ender på noe litt mer fargerikt til slutt. Men først må jeg gjøre ferdig en annen kofte....

      Slett
  2. Veldig lurt å gjøre. Jeg strikket starten på ei haukelikofte jeg og, men ble ikke fornøyd. Men JEG strikket ikke prøvelapp, da - men jeg er en racer til å reke opp når det trengs. Så det så :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som nevnt over her - dette er egentlig begynnelsen på et erme, ikke en prøvelapp. Men jeg ga meg, siden jeg ikke var 100% fornøyd med fargevalget. Tror dette blir min nye måte å gjøre det på fremover :-)

      Slett
  3. Blir spennende å se hva du nå lander på av farger. Jeg er jo antiprøvelapp, og begynner heller på plagget, angrer og rekker opp.... Ikke særlig lurt, men prøvelapper stopper strikkelysten mer....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er ikke en prøvelapp, men starten på et erme. Går an når kofta skal strikkes nedenfra og opp, men litt verre når man starter øverst...

      Slett
  4. Virkelig en vakker kofte - herlige mønster - veldig bra for gode farger. Jeg ønsker deg gledelig utvalg - jeg er sikker meg, du finner :-) Og nå - høsten - du kan bruker handsker også :-)))
    Ha tusen takk for Link. Og ha en fin fin dag. Hilsener sender deg Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Jeg syns fargene er vakre, men dette ble litt fargeløst til meg. Jeg ender nok opp med litt mer farger etter hvert :-)

      Slett
  5. Men Anne, det er jo en kjempeflott pulsvarmer! Du burde jo strikke en til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda. Men spørsmålet er: Trenger jeg flere pulsvarmere?? Og svaret er: Nei.
      Dessuten syns jeg den er for vid øverst til å være pulsvarmer. Så den blir nok arkivert som prøvelapp. :-)

      Slett
  6. Hei! lykke til med kofte og garn/farge valget!
    Jeg strikker ei kofte (Nordkapp) i norsk pelsull fra Hillesvåg -etter at du anbefalte garnet tidligere i bloggen din, og jeg er kjempefornøyd med garnet!! Det eneste "dumme" er at de ikke har ubleket hvit/lys grå som jeg skulle ha litt av i mønsterborden, men jeg brukte en rest pt2 jeg hadde liggende og det funket kjempebra!! Takk for tipset!
    Haukelikofta står på ønskelista mi ;) Jeg har ikke blogg selv men ivrig følger av din blogg!
    Hilsen Mari-Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Nordkapp er en flott kofte - den står også på strikkelista mi (den er ganske lang, den lista...). Pelsullgarnet er farget på grå sau, det er derfor det ikke er lyst garn der. Men det er veldig dumt. Jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke Peer Gynt sammen med det, men Pt2 er nok mer likt, så takk for tips!
      NB: Noen (husker ikke hvem) fortalte meg at pelsull krymper/tover lett, så du må ikke vaske det i maskin. Greit å være klar over :-)

      Slett
    2. Ja,da skjønner jeg at det er vanskelg å få til lyst garn..! Garnet har en veldig fin glans! Tusen takk for tips om vask, da blir det håndvask her ;-)
      MA

      Slett
  7. Vakker den kofta:-) Synes fargene dine var fine jeg, men det er jo viktig å bli helt fornøyd når man skal strikke et slikt prosjekt. Ha en fin dag! Hilsen fra Marianne

    SvarSlett
  8. Ja den koftan är så vansinningt snygg! Och du har valt fina färger.Har du skaffat Kofteboken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den har ikke kommet enda. Kommer visst før jul. Og da kommer jeg til å kjøpe den!

      Slett