søndag 19. oktober 2014

Mer prøvelapp...



Sjølingstad var det mange fine kofter. Jeg falt for denne. Vinteroser heter den, og den er splitter ny, designet av Wenche Roald, og oppskriften kommer om ikke så lenge.


Jeg strikket prøvelapp. Og denne gangen ble jeg fornøyd med prøvelappen :-)


Ja, så fornøyd ble jeg, at jeg bare fortsatte å strikke. 2-tråders Sjølingstadgarn, pinner 3, strikkefasthet 24 masker pr 10 cm. Dette er realt, norsk ullgarn, det liker jeg. Det har samme løpelengde som Finull, men jeg syns det er bedre å strikke med. Jeg strikker som en gris med Finull, det er umulig å få det jevnt. Men her gikk det (litt) bedre. Og fargen  den blir bare finere og finere jo mer jeg strikker med den.

So far, so good. Ha en riktig god dag!


22 kommentarer:

  1. Enig! Den lappen var du heldig med. Kofta er nydelig, og fargene du har valgt er herlige. Er vel ikke lenge før vi får se det ferdige resultatet.
    Fra i går har her vært øspøs styrtregn. Ingen tvil om hva jeg skulle gjøre på. Planen var å få ferdig en Nancygenser i helgen. Så viser det seg at det er noen meter for lite med kvitt, bråstopp. Jeg må til Førde for å få kjøpt garn, så da blir føles det lenge til mandag....
    Ha en fin søndag og lykke til med kofta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det regner og regner her og. Greit strikkevær ;-)

      Slett
  2. For en flott kofte som Wenche har designet. Og det var godt du strikket videre på ermet, for den ble så fin. Så blir det ny kofte på deg om litt, da Anne. Gratulerer.
    Ønsker deg en fin søndag.

    SvarSlett
  3. Så fin en prøve"lap"! Hvorfor er det svært at strikke pænt med Finull? Lurer på det til min næste kofte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hvorfor det er vanskelig å strikke jevnt med Finull, kanskje fordi det er et "ullete" garn som er litt trått å strikke med? Det er mange som har samme erfaring. Men det pleier å jevne seg litt ut i vask, og med pressing (med strykejern) til slutt, pleier det å bli ganske fint likevel. Det beste med Finull er jo alle de flotte fargene - nesten hundre stk å velge i, såvidt jeg husker :-)

      Slett
  4. Åh, flott mønster!! Nydelige farger :)

    SvarSlett
  5. Denne blir kjempefin! Lykke til videre! Bunnfargen er nydelig, og jeg liker også grønnfargen framme på ermet.

    Riktig god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Denne prøvelappen blei rålekker!
    Gleder meg til å se den ferdig.
    Ha en strålandes søndag.

    SvarSlett
  7. Dette kan bli veldig bar ! Ha en flott søndag :)

    SvarSlett
  8. Så fine farger sammen! Denne koften blir fin:)

    SvarSlett
  9. Kofta "Vinterrose" er nydelig og fargene du har valgt er herlige. Lykke til med strikkinga! Gleder meg til å se det ferdige resultatet☺
    -Anne-

    SvarSlett
  10. Det der ser veldig lovende ut! Flotte farger!:)

    SvarSlett
  11. Det ser finfint ut, Anne :) Fint også med den grønne detaljen nederst på vrangborden.
    Jeg gleder meg til å se den ferdig etterhvert.

    SvarSlett
  12. Så flott det blir ! Enig med deg i at garnet er mye bedre å strikke med enn Finull! Lykke til videre!

    SvarSlett
  13. Jeg har ennå ikke prøvd mitt garn som jeg kjøpte på Sjølingstad. Men når både du og Liv snakker så godt om det, må jeg skynte meg hjemover for å prøve det ut ;)

    SvarSlett
  14. Åh for en nydelig kofte! Flotte farger du har valgt deg;)
    Ang spørsmålet ditt så hekla jeg med bare Faerytale før klipping. Det holder godt for det om man har strikket med tynn alpakka også, jeg har en rosa jakke som jeg gjorde det samme med og det er ikke noe tegn på rakning. Men for å være sikker før jeg strikket den rosa så strikket jeg en liten tube, som en pulsvarmer, med klippemasker. Så hekla jeg med faerytale og sjekket om det satt godt. Det gjorde jeg etter klippingen også. Syns å huske at jeg satt og pirka og dro i det med en heklenål for å teste;) Nå håper jeg at jeg svarte på spørsmålet ditt, er litt surrete i hodet for tiden.. Men bare spør igjen om noe var uklart!
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var akkurat det jeg lurte på.

      Slett
  15. Hei!
    Så flott kofte og noen nydelige farger du har valgt!
    Hvordan er Sjølingstadgarnet iforhold til Norsk pelsull (Hillesvåg) når det gjelder å strikke med, strikkefasthet, fargeutvalg og pris?
    Med hilsen Mari-Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjølingstadgarnet får du kun kjøpt hos 'Sjølingstad (tror jeg). De har ikke nettbutikk, men du kan sende dem en e-post. Det er et realt ullgarn, godt å strikke med (kan minne litt om Rauma Finull, men jeg liker Sjølingstadgarnet bedre. Det er vel litt smak og behag). Strikkefasthet kan jo være så mangt. Den er oppgitt til 28m/10cm på p 3-3,5, men jeg får 24m/10cm på p 3 på kofta her. Det er 350 meter/100 gram. Fargeutvalget er ganske stort (men ikke i nærheten av Finull, som har 99 farger, synes jeg å huske), og det er klare, vakre og litt tradisjonelle farger. De er ikke melerte. Vet ikke hvor mange farger det er, men det er en god del - og litt mer varierte farger enn Pelsull. Mener å huske at det kostet 60 kr omtrent pr hespe.

      Norsk Pelsull er vel litt enklere å få tak i - det er flere butikker som selger det etter hvert, og de har også en fin nettbutikk (ull.no). Det er jo litt annerledes, fordi det pelsull, og ikke "vanlig" ull. Jeg syns det er veldig godt å strikke med. Pelsullgarnet er tykkere enn Sjølingstad-garnet - 260 meter pr 100 gram. Strikkefastheten er oppgitt til 22m/10cm på p 3,5-4. Alle fargene her er melerte, fordi det er farget på grå ull. Pelsulla koster 86 kr for 100 gram, så den er litt dyrere.

      NB: Det finnes to Sjølingstadgarn - 2-tråds og 3-tråds. Det er 2-TRÅDS jeg strikker med, og som jeg har skrevet om her. Jeg har ikke prøvd 3-tråds garnet. Det er 230 meter pr 100 gram, og kanskje mer likt Pelsull i tykkelse? Hvis du er på Ravelry, kan du j gå inn og se på de ulike garntypene. 3-trådsgarnet får veldig gode "karakterer" på Ravelry (det er brukerne selv som gir poeng der).

      Slett
    2. Tusen takk for meget utfyllende svar og tips om Ravelry! ;-)

      Mari-Anne

      Slett