onsdag 9. april 2014

Til damer og herrer...


Skulle nesten tro at jeg ikke har strikket noe som helst i mars i det hele tatt - det har jo vært så stille her på bloggen. To par sokker er alt som har kommet av pinnene - ett par til damer og ett par til herrer. Det turkise dameparet går i gave-/veldedighetskassa, og det grå herreparet har Dattera bestilt til sin venn. Det er drøyt å strikke herresokker i str. 45 gitt - til gjengjeld er neste par ut til min minste niese i str. 18. Tenker det går litt fortere  :-)

Disse to parene er strikket sånn ca likt - med pinner 3,5 mm og dobbelt, tynt sokkegarn. Dette gir varme, myke og gode sokker, syns jeg. De turkise er strikket i blå Opal og diverse uidentifiserte rester fra et garnbytte. De grå er strikket med to tråder Fabel - en ensfarget grå og en melert, som heter Sølvrev. Flott navn på et grått sokkegarn!
Det gikk med 110 gram garn til damer og 155 gram til herrer. Jeg la opp 52 masker på damesokken og 64 på herre.

Dette var altså alt jeg fikk ferdig i mars. Men jeg har mye på pinnene, og har faktisk strikket en god del. For eksempel en genser, en jakke, et teppe, et sjal og et par sokker - som alle kan klassifiseres som WIP = Work In Progress, altså sånne strikketøy som tas frem jevnlig og jobbes med.

"Men hva er en UFO da?" lurer du kanskje på? Jo, det er UnFinished Objects - altså sånne strikketøy som av ulike, ofte uforklarlige årsaker, har havnet på bunnen av strikkekurven og blitt der. Noen av dem vil vi helst bare glemme, mens andre har livets rett og nærmest har havnet der ved en feiltakelse og blitt glemt i farten. Sånn kan det gå når man har (litt for) mange baller i luften på en gang.

Nå skal jeg foreta en liten utgravning og se om det dukker opp noe interessant - det gjør det alltid. Innimellom gensere, jakker, tepper og sjal. Og sokkebestillinger og bursdagsgaver og diverse annet. Ledighet er roten til alt ondt. Ha en fin dag!

15 kommentarer:

  1. Dette er den store raggsokke-bloggen. Jeg digger alle sokkene du strikker, Anne. Og din standardoppskrift som jeg fant gjennom sokkeskolen din - den har jeg skrevet ned på mobilen, så jeg har den alltid med meg. jeg har særlig latt meg inpirere av alle de sokkeparene du har strikket i striper - av små restenøster. Så de er det mange av i familien min. Alle går med fargerike hjemmelagde ullsokker. Vi har en svær kurv i garderobeskapet i gangen der det bare er å hente seg sokker for den som vil. Jeg har imidlertid ikke vært så flink til å ta bilder og blogge om disse restesokkene mine. Jeg ser at de to du skriver om her ikke er restesokker, altså, men du har publisert mange fine bilder av det før. Og sokker er en veldig god og omsorgsfull gave og gi bort synes jeg :-)

    SvarSlett
  2. Flotte sokker. Disse er nok varme og gode strikket i dobbelt garn.

    SvarSlett
  3. Jeg synes to par voksensokker er en del jeg da! Strikkepinnene mine går og går, men jeg får aldri gjort det helt ferdig. Hater å feste tråder nemlig:/

    SvarSlett
  4. Er ikke bare strikking om våren, merker det.
    Det er tegn som tyder på at du har strikket sokker før. Hehe. Var stilig med striper på bråt og tær. Men kanskje du har tenkt lenger enn nesa rekker, kanskje sokkene kommer til å veie over 150 gr.? Det er jo irriterende dersom sokkene har ulik avslutning.
    Nå er himmelen blå, så nå må solen nytes.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stripene var ment som et lite sprell for at det ikke skulle bli så kjedelig å strikke sokker til han som bare ønsket seg GRÅ sokker. Det ble godt mottatt - "stilig med fartstriper på tærne!" - haha :-)

      Slett
  5. Så fint med ullsokker, godt og se at det ikke bare er meg som strikker sokker hele året :-)
    Virkelig helårs plagg...
    Fine dine ble:-)
    Klem

    SvarSlett
  6. Flotte sokker, heldige mottagere! Gleder meg til å se de andre prosjektene du strikker på etter hvert som de blir ferdige!

    SvarSlett
  7. Det er så kjekt at du informerer om garn, maskeantall og pinnestørrelse! Det er alltid noe å plukke opp selv om jeg har strikka sokker hele livet. Enig med Silje. To par "voksensokker" er ikke strikketørke. Kjempefine sokker!

    Ha en strålende torsdag! Her er det snø i lufta!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Sokker er sokker, hehe. Til turbruk har jeg funnet ut at enkle ribbesokker funker best - de sitter godt på foten og sklir ikke ned i støvlene. Ellers er det jo selvfølgelig morsommere å strikke med mønster, fletter etc, men akkurat nå er det så mye annen "finstrikk", så det er greit med litt rein plankekjøring når hjernen er sliten.

      Her skinner sola som bare det og vi har vært ute på hvitveisjakt i dag :-)

      Slett
  8. Så fine sokker! Kjekt med litt ting i gavekassa. De grå var veldig fine, og likte navnet på garnet. Ofte er jo garnet, og den gode følelsen garnet kan gi, halve strikkeopplevelsen.

    SvarSlett
  9. Lageret med sokker er vel oppfult snart. Du er utrolig effektiv. Håper ellers at det står bra til og ønsker deg en riktig god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gitt en del sokker til div veldedige formål, og dessuten er jeg familiens eneste sokkestrikker nå, så det er ikke så mye sokker igjen på lageret mitt. Og jeg har så mye sokkegarn, så det er bare å strikke i vei :-)
      Er litt sliten i hodet for tiden, så enkle raggsokker er fint å slappe av med mellom slagene. Ellers er alt bare bra her. Håper det er det hos deg også - riktig god påske til deg og dine også!

      Slett
  10. Nok en gang supre sokker. Det enkleste er ofte det beste. Jeg har gjort meg samme erfaring som du beskriver; enkle ribbesokker er best i støvler. Blir noen sånne inne i mellom alle de morsomme med fletter og mønster.

    SvarSlett
  11. Kjekke og praktiske sokker. Og det fine med UFO-er er at når man til slutt tar seg sammen blir plutselig masse ferdig på en gang. For ofte er det merksnodig lite som gjenstår, gjerne bare det kjedelige som å feste tråder, plukke opp masker og strikke halskant eller en tommel...

    Tror aldri vi som elsker garn og pinner får tid til lediggang nei! ;)

    SvarSlett
  12. Brukssokker er alltid en slager! Likte de blå spesielt :)

    Jeg innrømmer gjerne at så store herresokker er en utfordring. Har en mann selv som bruker 46 i sko... :)

    SvarSlett