søndag 17. mars 2013

Gryteklutbytteringen III...


Her er min gryteklut #3 i Gryteklutbytteringen. Det var Torirot som fikk den:


Heklet med Solberg Fiol - et veldig bra bomullsgarn som jeg fant på Husfliden - og heklenål nr 3. Oppskriften fant jeg i heftet "Til heder og verdighet" som er utgitt av Målselv Husflidslag - et sjarmerende lite hefte der de har samlet noen gamle grytekluter og laget oppskrifter til dem.

Some things never change, som det heter på godt norsk. Hver gang jeg parkerer bilen på en parkeringsplass, havner den litt på snei. Ta en rekke med parkerte biler - og er det én som står på skrå, så er det min. Jeg er ellers en habil sjåfør (syns jeg selv), men å parkere rett får jeg visst aldri dreisen på.


Det samme gjelder for grytekluter - de blir alltid skeive! Dette skal forestille en firkantet gryteklut bakfra, men den ble skeiv som bare det, gitt. Det syns ikke så godt når man ser den på høykant - på det øverste bildet, det er et optisk tricks som anbefales for vindskeive heklere. Alt blir bedre på høykant, visst. (Joda, jeg vet det er noe som heter blokking - men det er bortkastet energi på grytekluter, etter min mening. Etter bruk og vask blir de jo like skeive igjen, og vis meg den dobbeltarbeidende husmor/husfar som blokker gryteklutene sine i 2013... Det skjer nok ikke).


Men uansett, jeg likte kaffekjelegrytekluten, og sammen med den fine krukkegrytekluten jeg fikk i forrige runde ble det jo et riktig så pent par. Men nå har jeg jo ikke kaffekjelegrytekluten mer, så da blir jeg vel nødt til å lage meg en ny. Godt å ha litt å pusle med i ensomme stunde - nå som Gryteklutbytteringen er over for i år. Oppsummeringsinnlegg kommer senere.

Tema denne gangen var "Fra bestemors kjøkken" - og selv om jeg kan huske både bestemors og farmors kjøkken i detalj, kan jeg ikke erindre at de hadde noen heklede grytekluter, merkelig nok. Men om de hadde hatt det, ville disse passet godt inn.


Ønsker deg god søndag!


1 kommentar:

  1. Å, så fin gryteklut! Tror jeg må ha meg en tur på Husfliden. De passet jo veldig godt sammen de to gryteklutene:)

    SvarSlett