onsdag 13. mars 2013

Annepålandet hakker videre...

Måtte jo sjekke om jeg husket noe fra hakkekurset - man lærer jo så mye på en helg, og glemmer en hel del. Men jeg husket da i hvert fall hvordan man gjør flat tokrokshakking:


Her hakker man med en pinne med krok i begge ender, og to garnfarger. Kanskje ikke den peneste teknikken, men fint egnet til grytekluter. Dette ble litt ujevnt - men jeg skylder på garnet, jeg. Det er bomullsgarn fra Søstrene Grene, dobbelt tråd. Veldig trått garn å hakke med. Ikke min favoritt - men så kostet det bare 13 kroner da. Men grytekluten ble fullt brukbar, og det er jo det viktigste med en gryteklut.


Hva er det som alltid går i stykker først på en gryteklut? Hempa, såklart. Så her lærte vi noe lurt på kurset - nemlig å lage et knapphull i stedet. Og dermed lærte vi jo å lage knapphull også. Vi lærte i det hele tatt mye lurt på det kurset.


Jeg lager som regel bare én av hver av grytekluter. Én vott og én sokk er litt dumt, men én gryteklut går helt finfint. Her har den hakkete grytekluten fått selskap av en annen grønn gryteklut som jeg heklet for lenge siden. Mix & match. Og det ble jo en pent par.

Ha en riktig fin onsdag!


11 kommentarer:

  1. LURT med det knapphullet!
    Stakkars lille bisken da! Håper alt går fint til slutt.
    Her er iskaldt igjen idag. Er vi ikke litt lei av å fryse nå? Jeg lengter etter en mild sønnavind som kunne fått fart på våren. Sitte ute med strikketøyet er drømmen nå. Akk..
    Ha en fin dag okke som.

    SvarSlett
  2. Hakking har jeg ikke prøvd meg på. Grytekluten din ser enkel og fin ut med to farger -og praktisk med det knappehullet! Så lurt å lage en gryteklut av hver sort, de ble jo så dekorative sammen- delikate farger!

    SvarSlett
  3. Det ble jo en flott gryteklut! Synes det ser ut som strikking, nesten. Har så vidt vært borti hakking på lærerskolen på 60-tallet. Smart med det knapp-hullet.

    Ha en strålende dag. Jeg pakker sekken og smører ski. Snart klar for fjellet. SOL og ti minus.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ligner veldig på strikking, men det ER hakking. Mye fastere i fisken enn rettstrikking, og tykkere. Grytekluter må være tykke, jeg lager dem nesten alltid doble, men her holder det med enkle.

      Håper skituren var fin!

      Slett
  4. Fin! Og enig i at gryteklutene godt kan mixes og matches. Kjempelurt med knapphull heller enn hempe! Har strikket et stort sengeteppe med Søstrene Grene sitt garn en gang - ganske trått ja, og trodde jeg skulle klø meg ihjel for det støvet sånn! Men det ble veldig mykt og fint etter vask, og jeg har tenkt det sikkert kunne passe til grytekluter o.l.Hakking er derimot utenfor min kunnskap foreløpig... Takk for tips :)

    SvarSlett
  5. Pent par, ja! Morsomt med mix og match :-)

    SvarSlett
  6. Flott par! Fine begge to, hver for seg også! Så fin effekt det ble av å hakke med to farger :) lurt å lage knappehull som hempe! Ble så inspirert at jeg fikk lyst til å gå hakkekurs, jeg også!

    Finfin kveld ønsker jeg deg :)

    Hilsen Ingrid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, anbefaler hakkekurs, det var veldig gøy. Morsomt å variere litt - det blir mest strikking her.

      Slett
  7. Morsomme kluter, passer fint sammen.
    Morsomt med knapphull syns jeg!
    Spennende med ny hakketeknikk, den grytekluten ser tykk og god ut.

    SvarSlett
  8. Spennende med hakkekurs! Elsker sånne kurs, men er altfor sjeldent på dem.

    SvarSlett
  9. Så smart med knappehull! Hakking har jeg ikke prøvt, men nå fikk jeg litt lyst! Kjekt med forskjellige teknikker:)

    SvarSlett